תזונת ציונים

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: אילוסטרציה ● 16/8/2024 18:54 ● ערב ערב 3185
אז נכון ששמעתם לא פעם על חשיבות התזונה לפני הלימודים ובעיקר לפני המבחנים, אבל לא באמת האמנתם ■ מחקרים מוכיחים שאתם לגמרי טועים
תזונת ציונים
קערה של ירקות זה תמיד נשנוש טוב ובריא בזמן לימודים

   מחקרים של השנים האחרונות מוכיחים באופן חד משמעי שיש קשר הדוק בין התזונה שלכם לבין היכולת שלכם על ספסל הלימודים. ומה שתופס אצל תלמידי בית הספר, תופס על אחת כמה וכמה אצל הסטודנטים שנדרשים לשעות לימודים ארוכות, שלא לדבר על עבודות מתישות והכנות למבחנים. על פי המחקרים, באופן חד משמעי, תזונה נכונה ומאוזנת ולא ערימות של ג'אנק אל תוך הלילה, ישפרו לכם את יכולת הריכוז, את היכולת הלימודית ואגב כך גם את הציונים.

 

התחילו את היום עם ארוחה טובה

 

אז נכון שהיום שלכם עמוס ולחוץ אבל קחו נשימה עמוקה ולפחות את הבוקר תפתחו עם ארוחה טובה שתכיל את כל אבות המזון- ואם אתם מאלו שלא יכולים בלי פחמימות, תוותרו על הפחמימות הריקות כדוגמת הלחם הלבן והעדיפו את הפחמימות המלאות, כמו שיבולת שועל, קטניות וכדומה. אם בתלמידי בית הספר עסקינן, אלו שאין סיכוי שיישבו בבוקר ויאכלו ארוחת בוקר מפנקת ועשירה, תדאגו לצייד אותם לבית הספר בלחמניה או בפיתה מקמח מלא.

 

אומגה 3 בייבי

 

זה לא סוד שהאומגה 3 חיונית לשיפור הזיכרון ולכן יהיה מצוין לשלב את האומגה 3 בארוחת הבוקר ובכלל: זוכרים את הסנדוויץ שדיברנו עליו לממהרים, העדיפו שתהיה בו טונה ואולי גם גבינה לבנה. מאכלים נוספים שהם עשירים באומגה 3 הם אגוזי מלך, זרעי פשתן וזרעי צ'יה, את אלו אתם יכולים לטחון ולאכול ובעיקר לפזר אותם על סוגי מאכלים שונים שאתם אוכלים. חופן של אגוזי מלך ביום רק יכול להועיל לכם.

 

קודם כל הרגעו 


   אם אתם בלחץ של מבחנים, כדאי שתעדיפו סוגי מאכלים שיש בהם את תכונות ההרגעה, הרפיית המתח והפחתת חרדות ודיכאונות. תכונות כאלו תמצאו בתמרים, בננות, פפאיה, סומסום, אורז מלא וגם בגרגרי חומוס מבושלים. תעדיפו לנשנש את אלו במהלך יום לימודים מאשר שלל מטוגנים או שוקולד - אלו אולי יעלו לכם את מצב הרוח, אבל גם מהר מאוד יורידו לכם אותו ויחזירו את הלחץ לתמונה. שוקולד מעלה מהר את רמת הגלוקוז אבל באותה מידה גם מוריד את רמת הגלוקוז בדם מהר מאוד, עובדה שגורמת לעייפות ותשישות מוגברת אז מה עשינו?

 

לכו על מריר

 

אז אם בכל זאת אתם אנשים של מתוק וחייבים את השוקולד כדי לאזן את המוח, תנו העדפה לשוקולד מריר המכיל לפחות 70 אחוז מוצקי קקאו. ככל שהשוקולד מריר יותר ואחוז הקקאו בו גבוה, כך רמת הסוכר בו נמוכה והוא יגרום לכם לפחות נזק.

 

אל תשכחו לצייד אותם בקבוק מים לבית הספר

 


מותק של פירות

 

 ואם במיני נשנושים עסקינן, אין כמו לפרוס לכם צלחת של פירות, למקם ליד דפי העבודה או המחשב ולנשנש. ענבים שחורים שהם טעימים ומתוקים כמו גם בפירות יער יש תכונות משפרות זיכרון, מעבר לכך שהם מתוקים ,טעימים ויעלו לכם את רמת הסוכר בגוף, אבל בכיוון החיובי. גם סורבה פירות שבנוי על פירות טבעיים, ממש כמו שייק פירות, יכולים לעשות את העבודה. מצד אחד, הם יתנו לכם מענה לתחושת הרצון לנשנש ומצד שני, הם יסייעו בשיפור הזיכרון והריכוז.

 

וגם מותק של ירקות

 

אם אתם פחות בקטע המתקתק ויותר בקטע של ירקות, גם קערה של ירקות ליד המחשב תהיה לא פחות טובה ותעשה את עבודת הנשנוש לטובה ובריאה יותר. קערה עם גזר חתוך לרצועות, עלי חסה קצוצים, קולורבי, שומר, מקלות סלרי וגמבה יהיו חטיפי נשנוש נהדרים. אתם מתעצלים? תחזיקו לעצמכם במקרר קערה גדולה של הירקות האלו חתוכים מראש. 
בכל פעם שבא לכם נישנוש, גשו לקערה הוציאו ממנה חופן ירקות, תבלו במלח ומעט לימון ותהנו מכל ביס. לא רק אתם, אלא גם הראש והמוח שלכם.

 

פרגנו לעצמכם בברזל

 

אחת הבעיות שגורמות לירידה באנרגיה, במרץ ומגבירה את תחושת העייפות והכבדות היא המחסור בברזל ולכן, רגע לפני שהלחצים והמתחים יגררו אתכם לנפילת ברזל מתישה שתפגע לכם משמעותית ביכולת הריכוז, תעשירו את הגוף במזונות עשירים בברזל - סלק, פירות יבשים, חלב סויה, טופו, מיני קטניות וכן, גם בשר אדום ודגים, כל אלו יכולים לשפר את המצב.
    במידה והגעתם למצב של ירידה חדה בברזל, שבאופן חד משמעי פוגעת לכם ביכולת הריכוז, אל תהססו לעשות בדיקת דם שתאשר לכם את החשש ותתגברו את הגוף בתוספי תזונה עשירי ברזל שיעלו לכם את הפרמטרים וכמה שיותר מהר. לפעמים גם מחסור בויטמין בי 12 יכול לגרום לכם פגיעה קשה בריכוז. כדור טבעי אחד קטן מתחת ללשון ואם תקפידו לא לשכוח, תשפרו את המצב הגופני והשכלי שלכם.

   אגב אם מדובר בתלמיד בית ספר, אצל הצעירים פחות מקובל להיתקל במחסור בברזל אבל אל תקלו בכך ראש. אם הילד שלכם ישנוני ולא מצליח להתרכז מומלץ שתעשו לו בדיקת דם ולא תמהרו להיבהל. בכל אופן, רצוי תמיד להתייעץ עם רופא.

 

מים, מים - מתח, לחץ

 

או במילים אחרות סטרס גורם בין השאר גם לייבוש יתר של הגוף ולכן אם ברגיל מומלץ לשתות הרבה מים - בתקופת לחץ, לימודים ומבחנים, מומלץ לכם עוד יותר להקפיד על שתייה והרבה. החזיקו תמיד בקרבתכם בקבוק מים כדי שלא יקרה מצב שאתם צמאים אבל מתעצלים לגשת למקרר. הקפידו שהילדים שלכם ישתו גם הם כמה שיותר ובכל הזדמנות ואל תשכחו לצייד אותם בבקבוק מים לבית הספר.

 

ספורט ושינה

 

לצד התזונה הנכונה, אל תשכחו את חשיבות הפעילות הגופנית בעיקר בתקופות לחץ. חכמים כבר אמרו שפעילות גופנית היא הפסיכולוג הכי טוב והכי זול בסביבה. תכניסו את זה טוב טוב לראש. תופתעו לגלות איך אתם ערניים, חדים ומרוכזים יותר אחרי פעילות גופנית. הקפידו על פעילות גופנית כמה פעמים בשבוע וזה רק יעשה לכם ולמוח שלכם טוב. לצד הספורט, לא פחות חשובות שעות השינה. אז נכון שיש לכם הרבה חומר ללמוד ואתם חייבים להספיק לסיים את כל העבודות, אבל קחו בחשבון שאם תישנו פחות מ-7-8 שעות בלילה, זה רק יפגע בכם יותר והיכולת השכלית שלכם תאט. אז תנצלו את שעות היום הכי טוב שאתם יכולים אבל תשאירו לכם מספיק שעות שינה בלילה. אגב, אצל הילדים מומלצות בין 8-10 שעות שינה.
   ואם תקפידו על כל אלו, תופתעו לגלות שהציונים שלכם ישתפרו וגם הסטרס כבר יהיה הרבה יותר נוח. 
 


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש