אמאל’ה אזעקה

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: אילוסטרציה ● 16/8/2024 17:45 ● ערב ערב 3185
זה לא נעים לגדולים, על אחת כמה וכמה לקטנים- לשמוע את האזעקה צורחת ■ איך מכינים את הילדים? איך מורידים את הלחץ, ומה לא עושים כדי להגביר אצל הקטנטנים את החרדות? ■ וגם, מה עושים כשיש אזעקה והילד נמצא בבית הספר?
אמאל’ה אזעקה
ילד שרואה את ההורה שלו לחוץ, נלחץ עוד יותר

המציאות שנכפתה על המדינה שלנו מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, הפכה את האזעקה לחלק משגרת היום יום. אמנם, לשמחתנו, באילת, לא בתדירות גבוהה, ועדיין, אם אנחנו ההורים נלחצים ממנה, מה אנחנו אמורים לשדר לילדים ואיך אנחנו אמורים להוריד אצלם את רמת החרדות ולהגביר את רמת המוכנות לאזעקות ולירידה למקלטים או לממ"ד הביתי? ואולי חמורה יותר הסוגיה - מה עושים כשנשמעת אזעקה והילד נמצא בבית הספר?


אל תגידו להם - אין ממה לפחד


   נו באמת, איך שלא תסתכלו על זה, אזעקה היא מלחיצה והידיעה למה נשמעת האזעקה מפחידה. היא מפחידה אתכם ההורים וברור שגם את הילדים ולכן אמירה כזו מיותרת. הם מפחדים וזה בסדר לגמרי לפחד. את זה בדיוק תגידו לו ואל תבטלו את הרגש האמיתי שהילד חווה. תודו בפניו שגם אתם קצת חוששים, אבל תסבירו להם למה לצד החשש הם גם יכולים להרגיש ביטחון. כי יש לנו צבא חזק וחיילים גיבורים, כי יש לנו מקלטים או ממ"דים ששומרים עלינו ובהם אנחנו יכולים להרגיש מוגנים. תחושת הביטחון הזו שתסבו להם תקל עליהם את החששות.

 

לא הס פן תזכיר


   אם חשבתם שלהימנע מלדבר על המצב הביטחוני בבית יגרום לכך שהילדים שלכם לא ילחצו, תשכחו מזה, כי בין האינטרנט לילדים בגן שמדברים, הילדים שלכם חשופים להכל. לא משנה כמה תנסו למנוע מהם להקשיב לחדשות, תהיו בטוחים שהם יודעים ולכן עדיף דווקא שתדברו על זה ותתנו להם תשובות לכל השאלות, כמובן עדינות ובהתאם לגיל שלהם. ככל שתדברו על זה עם הילדים שלכם, כך רמת הביטחון שלהם תעלה. גם במקרה הזה, ידע והבנה שווים ביטחון. אז נכון שאתם לא אמורים לטחון להם את הראש כל הזמן עם הנושא, אבל אל תנסו להסתיר או להימנע מתשובות לשאלות שלהם. תנסו להשוות את המלחמה את לריב שלהם עם החברים, תפשטו להם את הדברים.

 

ואף על פי כן, פחות טלוויזיה


   גם אם ההמלצה היא לדבר על המצב עם הילדים, עדיין לא בריא שהטלוויזיה בבית תשדר כל היום חדשות ומראות קשים. אם אתם 'מכורים' לחדשות, נסו לעשות את זה שלא ליד הילדים או בנייד. אין פסול מלשמוע אחת ליום את החדשות, אבל לא צריך שהטלוויזיה בבית תשדר לאורך כל היום את עדכוני המצב בארץ. זה מלחיץ את הילדים ולא משנה כמה תנסו לעדן את המצב. עברו ליותר תוכניות ילדים ופחות חדשות, זה יעשה גם לכם טוב יותר.

 

ארגנו ביחד את הממ"ד


   עוד גורם שיכול לחזק את הביטחון של הילדים הוא הכנה משותפת של הממ"ד. לאחר שהסברתם להם עד כמה הממ"ד חשוב ויכול להציל אותנו, ארגנו אותו ביחד. גם אם הממ"ד משמש כחדר שינה של אחד הילדים, תסבירו לו שבמקרה של אזעקה הוא מארח את כולכם ולכן חשוב שלפחות בזמן הקרוב יהיו בו כל מיני דברים שגם האחים שלו אוהבים. מקמו בממ"ד ארגז חדש עם המשחקים שכל אחד מהילדים אוהב, כך שבמקרה הצורך הם לא ישתעממו. עצבו את הממ"ד ביחד כך שכולם ירגישו שותפים וירגישו שהם חלק מהמקום הבטוח הזה. 
אם אין לכם ממ"ד ויש מקלט, התארגנו יחד עם השכנים להכין אותו. הורידו מזרונים, ארגז עם משחקים ודאגו שהילדים שלכם יתחברו.
הכנה מראש
   בגילאים הצעירים ממש אין צורך להכין את הילדים למצב בו אולי בלילה הקרוב תשמע אזעקה. מגיל בית הספר היסודי ואילך כבר מומלץ להכין אותם לקראת האפשרות כך שלא יופתעו ולא יבהלו. עדכנו אותם שיש סיכוי שבלילה או במהלך היום תשמע אזעקה. ממש כמו שעושים בגן או בבית הספר, תתרגלו אותם מה עושים במקרה ובלילה שומעים אזעקה. שכל אחד ידע לאן הוא צריך ללכת ומה לקחת איתו. אם יש לאחד הילדים שמיכה שהוא לא מוכן לוותר עליה, שיביא אותה איתו, זו האחריות שלו. אתם ההורים חלקו ביניכם תפקידים - מי אחראי להוריד לממ"ד את מי ומה להביא על הדרך. כשהכל מאורגן מראש, הכל עובד מצוין והלחץ כמעט ולא קיים.

 

סמכו על בית הספר 


   אין משהו שיכול להלחיץ הורה יותר מאשר אזעקה שנשמעת בזמן שהילד שלו נמצא מחוץ לבית או בבית הספר. רגע לפני החזרה ללימודים ומאחר וסוגיית האזעקות עדיין כאן, כדאי שכבר עכשיו תתחילו לשדר לילדים ביטחון מלא על המערכת. הסבירו לילדים שעליהם להקשיב להוראות המורה, לפעול בדיוק כפי שמנחים אותם. הורידו מהם את הלחץ מהעובדה שהם לא קרובים לבית והסבירו להם שבבית הספר הצוות יודע בדיוק מה לעשות וישמור עליהם הכי טוב.

   הזכירו להם את כל התרגילים שהם כבר ביצעו ומן הסתם עוד יבצעו והסבירו להם שאם נשמעת אזעקה כשהם בבית הספר, למרות הלחץ, שינשמו, ירגעו ויעשו את כל הדברים על פי ההוראות. הסבירו להם שאם הם ירוצו וילחצו, הם עלולים ליפול ולהיפצע ולכן רצוי שיתנהגו בחוכמה. גם אם אתם חרדים, חשוב שתשדרו להם שאתם סומכים מאוד על בית הספר ועל הצוות.

 

בזמנים של מתח אין כמו חיבוק מרגיע

 

אל תשדרו לחץ


   האמירה אתה רגוע - הילד רגוע, לגמרי תופסת במקרה הזה. לא משנה עד כמה אתם לחוצים, נסו לשדר קוליות מול הילדים. אל תכנסו להיסטריה, לבכי, פאניקה או השד יודע מה. אל תהיו היסטריים למשמע האזעקה. תנסו לעבוד עליכם מבעוד מועד כדי לשדר חיוניות אבל גם רוגע. ילד שרואה את ההורה שלו לחוץ נלחץ עוד יותר. גם בשיחות ובהסברים שלכם עם הילדים שדרו ביטחון. אז נכון, אל תיכנסו לאובר שאנטיות כי אחרי הכל יש זמן נקוב להגעה לממ"ד וחשוב שהילדים ידעו ויבינו את החשיבות של הגעה בזמן למרחב המוגן, ועדיין עשו את זה בקוליות ולא בהיסטריה.

 

הרבו בחיבוקים


   בזמנים של לחץ או מתח נפשי, מומלץ להרבות במגע במיוחד עם הילדים. חיבוקים, ליטופים, זה מרגיע מאוד את הילדים. גם אם ביום יום אתם לא ההורים החבקנים והדביקים, נצלו את התקופה המתוחה הזו כדי לחבק אותם יותר וללטף. זה ירגיע אותם אבל גם אתכם. בנוסף, מומלץ להקריא לילדים ספרים העוסקים ברגשות, ולשחק איתם משחקים המאפשרים להם לפרוק מתחים.


הכינו אותם לאפשרות שלא יהיו מוכנים כשתשמע האזעקה


   אם הילדים בבית והם יודעים מה עושים בזמן אזעקה זה טוב ויפה. גם בגן הילדים או בבית הספר הם יודעים מה לעשות. חשוב מאוד שתסבירו להם מה הם אמורים לעשות אם האזעקה תופסת אותם בזמן שהם לא מוכנים - אם הלכו אל חבר, אם הם בדיוק בדרך מבית הספר הביתה, אם הם במקלחת ועוד. הסבירו להם שהדבר הכי חשוב הוא לא להילחץ כי בכל מקום יש מרחב מוגן. בקשו מהם לברר אצל החבר איפה המרחב המוגן כדי שידעו מה הם אמורים לעשות אם תשמע אזעקה. 
    הסבירו להם מה עושים אם הם מחוץ לבית ולא נמצאים ליד שום מבנה - או אז שוכבים על הרצפה עם ידיים על הראש. הסבירו להם שאם הם במקלחת הם פשוט יוצאים החוצה בזהירות, מתנגבים מהר ויורדים עם המגבת לממ"ד. הזהירו אותם לא לרוץ במדרגות, ובכלל לא לרוץ שכן הפציעות בדרך לממ"דים רבות ומיותרות.

 

עודדו אותם לשתף


   בתקופה לחוצה כזו אצל הילדים כדאי שהם ידברו, ישתפו ויוציאו את התחושות ואת החששות. עודדו אותם לדבר. אם הילד שלכם לא דברן, עודדו אותו לצייר את מה שהוא מרגיש. במקרים של חרדות שלא פוסקות אל תהססו לפנות לאנשי מקצוע. שתפו את המחנכת, את היועצת או הגננת, ואם יש צורך גם תפנו לפסיכולוג. יש דברים שמחייבים איש מקצוע.

 

עודדו אותם להתנהג כרגיל


   החשוב מכל בתקופה הזו הוא לעודד את הילדים לחיות רגיל אף על פי ולמרות הכל. גם אם אתם הורים דאגניים, אל תמנעו מהילדים שלכם לצאת מהבית, ללכת לחברים או ללכת לחוגים. תזכרו שדווקא בתקופה לחוצה כזו, שמירה על שגרה היא הדבר החשוב ביותר עבור הילדים שכן שיגרה עבורם היא ביטחון. 
   
אל תשכחו שבכל מקום אליו הם הולכים יש היום מרחב מוגן. אם לכם קשה לשחרר ואתם מוצאים את עצמכם כובלים את הילדים, פנו אתם לאיש מקצוע.

 

אל תרוצו לאסוף אותם מבית הספר


   אחת התופעות הלא ממש חיוביות שנרשמו באילת כשנשמעה אזעקה בזמן שהילדים היו בבית הספר, הייתה העובדה שרגע אחר כך מיהרו ההורים בטירוף אל בתי הספר כדי לאסוף את ילדיהם שחלילה לא יהיו לבד. בפועל ההורים רק הכבידו על המערכת והגדילו את הכאוס. אז אל תעשו את זה. נשמעה אזעקה? תסמכו על צוות בית הספר שהוא מתורגל לפעול כמו שצריך. המתינו כמה דקות וצלצלו לוודא שהילד שלכם נכנס למקלט, שהוא מרגיש טוב והכל בסדר איתו.
   הסתיים האירוע, אל תמהרו להחזיר אותו הביתה. לא קרה כלום. אם הילד בהיסטריה וחרדה, דווחו למורה שמן הסתם כבר רואה את זה ובררו מולו אם יש צורך שתגיעו לאסוף את הילד. אם כן, אל תמהרו לפרוץ פנימה לבית הספר ובטח שאל תטפסו על הגדרות אם השער נעול (זה קרה באילת), המתינו שכולם יחזרו לשגרה ויוציאו אליכם את הילד, שמן הסתם כבר נרגע.


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש