זהירות קשב וריכוז

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: אילוסטרציה ● 16/8/2024 18:13 ● ערב ערב 3185
הבן שלכם אובחן כמי שיש לו בעיות קשב וריכוז? הילדה שלכם קיבלה מרשם לריטלין אבל זה לא עושה לה טוב? ■ שימו לב - יותר ויותר מקרים מתבררים כטעות באבחון ■ תקראו היד הקלה על המרשמים, תקראו לזה תעשיית הכדורים, מומלץ שתבדקו היטב האם לילד שלכם באמת יש בעיות קשב וריכוז או סימפטום אחר שגורם לו להתנהג כמו שהוא מתנהג
זהירות קשב וריכוז
מחזור באומגה 3 יכול לגרום לילד לא להיות ממוקד וללכת לאיבוד בשיעורים

   פעם כשתלמיד היה עושה בעיות, הוא היה מוצא אל מחוץ לכיתה ואגב כך, מפסיד שיעורים וחומר. היתרון בצעד הזה היה שהוצאתו של התלמיד אל מחוץ לכיתה איפשרה לשאר התלמידים ללמוד. השלילי היה שהתלמיד שסומן אז על ידי המערכת, הפסיד הרבה חומר לימודי ולא הצליח לחזור אל הממוצע הכיתתי. כך או כך, זה היה פעם. היום המורים ממהרים להתקשר להורים ולעדכן אותם ש"הילד לא רגוע", "הילד מפריע ולא מאפשר לחברים שלו ללמוד", "הילד מקשה על המורה בכיתה", "משהו אמור לקרות עם הילד". ובכך למעשה מכוונים היום המורים, ויש שיאמרו מהר מדי, שתיקחו את הילד לאבחון שאולי יבדוק וימצא כי גם הילד שלכם נכלל על הסטטיסטיקה הגבוהה מדי של הילדים הלוקים בבעיות קשב וריכוז.

   או אז ירשום לכם הרופא ריטלין - תרופת הפלא של המאה ועשרים, שיש רבים שיאמרו כי הצילה להם את החיים, שבזכותה הם הצליחו להתרכז, להיות נוכחים באמת בשיעורים וסיימו את הלימודים עם ציונים גבוהים. אלא שבאותה נשימה, יהיו לא מעט הורים וילדים שיספרו לכם איך הריטלין הרס להם את החיים ואיך לצד היותם מלאכים נהדרים בבית הספר, כשהיו חוזרים הביתה הריבאונד הרס להם את החיים. עצבים מוגברים, התקפות עצבים וזעם ומה לא.
   אלא שחמורה עוד יותר מההחלטה האם להשתמש בריטלין או לא, העובדה שלא מעט ילדים מאובחנים כיום בטעות כמי שיש להם בעיות קשב וריכוז, כשבפועל הם דווקא סובלים מליקוי אחר, אלא שאותו כלל לא טרחו למצוא. אז רגע לפני שאתם רצים לדחוף לילד שלכם את תרופת הקסמים שתהפוך אותו לזומבי של המערכת ותשלול ממנו קילוגרמים ואת חדוות הילדות, כדאי שתבדקו אם אין לו בעיה אחרת שתופעות הלוואי שלה עלולות להטעות גם את הרופא ולגרום לו לחשוב שהילד שלכם נכלל בסטטיסטיקה ההולכת וגדלה של בעיות הקשב והריכוז.

 

בעיות שמיעה

 

תתפלאו לגלות, אבל לעיתים בעיות שמיעה עלולות לגרום לילד לא להיות מרוכז בשיעורים, לא להבין מה המורה רוצה ממנו, להיות מנותק ואגב כך להשתעמם ומכאן ההמשך ידוע. ילד משועמם מפריע לחברים. ולא, אין לו בעיית קשב וריכוז, פשוט הוא עצמו לא מודע לכך שיש לו בעיית שמיעה. אז מומלץ במקביל לאבחון לקחת את הילד גם לבדיקת שמיעה. לכו תדעו אולי הכל מתחיל ונגמר בזה.

 

בעיית ראייה

 

איך הייתם מרגישים אם הייתם יושבים בכיתה ולא רואים מה כתוב על הלוח? הנה לכם סיבה נוספת שעלולה לגרום למורה לחשוב שהבן המשועמם שלכם שלא כותב כלום במחברת וגם לא ממש קורא מהספר, סובל מבעיית קשב וריכוז. אם גם הרופא לא יעלה על הבעיה הזו, כי ילד צעיר לא תמיד מבין איך ומה הוא באמת צריך לראות ולהרגיש, עלול למהר ולאבחן אותו עם ליקוי קשב וריכוז וההמשך ידוע. הנה לכם עוד בדיקה שאתם חייבים לעשות לילד רגע לפני שאתם רצים לריטלין.

 

שינה לקויה

 

תופתעו אולי לגלות, אבל לא מעט מהילדים שמאובחנים עם בעיות קשב וריכוז סובלים דווקא מליקויי שינה. תהליכים שעוברים עליהם בזמן השינה וגורמים להם לא לישון עמוק וטוב מספיק בלילה. במילים אחרות, כשנדמה להם שהילד שלכם ישן מצוין בלילה 10 שעות, בפועל בעיית שינה כזו או אחרת עלולה לגרום לו לשינה לא טובה ואת העייפות הזו הוא יגרור איתו לבית הספר. ילד עייף הוא ילד היפראקטיבי שלא יודע איך לתרגם את העייפות שלו ואיך להסביר אותה. וגם אם הוא יגיד לכם שהוא עייף הרי שתבטלו את זה באחת ותגידו לו שהוא ישן טוב והוא סתם מתרץ. אז זהו שלא. מומלץ לבדוק את הילד במעבדת שינה ולוודא שהשינה שלו באמת מלאה וטובה.


מחסור בברזל

 

קשה לאבחן מתי הילד סובל ממחסור בברזל בעיקר משום שמחסור כזה הוא לא משהו שכיח אצל ילדים. ואף על פי כן, זה קורה. או אז הילד הופך לחלש, ישנוני, לא עירני, הריכוז שלו נפגע קשה ואגב כך החיוניות שלו. את כל אלו ינסה הילד לפצות באמצעות השתוללות, חוסר רוגע, הפרעות בכיתה ותשכחו מלימודים. ושוב, רגע לפני שאתם רצים לקבוע מסקנות ולהתחבר לריטלין, בדיקת דם קטנה תגלה לכם את האמת, אל תקלו בזה ראש ואל תוותרו.

 

חרדות

 

לא מעט ילדים סובלים מחרדות שמצריכות טיפול נפשי, אבל בפועל טועים לאבחן אותם כבעיות קשב וריכוז. או אז הטעות היא כפולה ומכופלת, שכן לילד אין באמת בעיות קשב וריכוז ומצד שני, אף אחד לא מטפל בבעיה העיקרית והחשובה - החרדות, משהו שמצריך לעיתים טיפול פסיכיאטרי ולפעמים גם תרופתי. אם הילד שלכם משתולל בכיתה, מפריע אבל גם מסתגר בבית, כדאי שתנסו לדבר איתו ולברר מה באמת מפריע לו. במציאות בת ימינו, בה הילדים עברו לא מזמן את הקורונה וכיום את המלחמה, לא מעט ילדים נכנסים לחרדות. הם חשופים לתקשורת שלא חוסכת בתיאורים והנפש הרכה שלהם נפגעת. נסו לאתר אתם כהורים האם יש כאן משהו מעבר ואל תתביישו לקחת אותו לפסיכיאטר, שאולי יגלה את הסיבה האמיתית הגורמת לילד שלכם להתנהג ככה. אובדן של מישהו יקר, פרידה של הורים וכדומה עלולים גם הם לגרום לילד להתנהג כאילו הוא היפראקטיבי או עם בעיות קשב וריכוז, כשלמעשה הילד סובל מחרדות. היו קשובים.

 

מחסור באומגה 3

 

זה לא סיפור סבתא- אומגה 3 חיונית מאוד לתפקודי המוח ולשיפור הזיכרון. די בחוסר באומגה 3 כדי לגרום לילד להתנהג בהיפראקטיביות, לא להיות ממוקד ומפוקס ואגב כך ללכת לאיבוד בשיעורים. גם במקרה הזה, בדיקת דם תוכל להצביע על המצב. תיגבור הגוף באומגה 3 ממאכלים או מתוספי תזונה יכול לשפר את המצב.
   וכן, לפעמים למרות כל הבדיקות, תבינו שהילד או הילדה שלכם באמת באחוזון הגבוה של ילדי הקשב והריכוז. 
   זה לא סוף העולם. מי שיבחר במתן ריטלין צריך להבין שבחלק מהמקרים הריטלין על צורותיו השונות יעשה טוב לילד, יפקס אותו ויוביל אותו להצלחות, מנגד יש כמות גדולה של צעירים שאינם מסתדרים עם הריטלין ובעיקר עם תחושות הלוואי שגורם הכדור - בחילות, ירידה דרסטית בתיאבון, עצבנות יתר, הגברת החרדות, יכולת להסתגרות ועדיין לא דיברנו על הריבאונדים הקשים מהם סובלים הילדים שנוטלים את התכשיר בזמן סיום ההשפעה. כך או כך, מדובר בתורה שלמה שעליכם כהורים להכיר, ללמוד ואולי לנסות על ילדיכם כדי לקבוע האם התועלת עולה על החסרונות. איך שלא תסתכלו על זה, כדאי שתזכרו כי רבים מאנשי המקצוע המוכרים והמפורסמים היום בעולם היו ילדים היפראקטיבים שסבלו מבעיות קשב וריכוז כאלו ואחרות ואף על פי כן ולמרות הכל הם הצליחו בחיים.


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש