הופכים יום ולילה

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: אילוסטרציה ● 16/8/2024 17:55 ● ערב ערב 3185
לא משנה עד כמה תנסו למנוע מזה לקרות, בגיל מסויים המתבגר שלכם ינצל את ימי החופש הגדול כדי לבלות בלילה ולישון במהלך שעות הבוקר ▪ אז עזבו את זה שזה לא בריא למערכת הטבעית, השאלה הגדולה היא איך הופכים את הבלבלה הזו בחזרה רגע לפני שחוזרים אל ספסל הלימודים?
הופכים יום ולילה
שבועיים לפני החזרה לבית הספר התחילו להקדים את שעת ההשכמה של ילדכם

לאורך כל שנות חייהם הצעירות של הקטנטנים שלי דבר אחד היה לי ברור - אני לא אפול למלכודת של הפיכת היום ללילה והלילה ליום במהלך ימי החופש הגדול. זה לא בריא, לא מומלץ, פוגע במנגנון הטבעי של השינה, פוגע במנגנון הגדילה וכן, יש סיכוי גם שלא תצליחו בקלות להפוך בחזרה את השעון הביולוגי שחטף סטירה. אממה, ככל שהם שהם גדלים, החופש הגדול נתפס בעיני המתבגרים אחרת ומה שהצלחת לעשות כהורה בגיל צעיר, קשה לשליטה בגיל הנעורים. כך קרה שאת החופש הגדול הזה העבירה חבורת המתבגרים בשינה בשעות הבוקר ובחיי חברה בשעות הלילה.

 

הניחו להם


   אז למרות שיש מיליון ואחת סיבות למה זה לא בריא, פסיכולוגים דווקא ממליצים שלא להפריע למתבגרים לחיות את חייהם ובינינו, מי מאיתנו לא היה שם? על פי חוות הדעת הפסיכולוגיות, אין טעם לנסות להילחם בתופעה הזו שקיימת כמעט אצל כל המתבגרים, פשוט חשוב לדעת איך מחזירים אותם לאיפוס לפני החזרה ללימודים, כי עם כל הכבוד לחיי החברה שלהם, כשזה מגיע לצלצול בית הספר, בשעה 8:00 בבוקר הם כבר צריכים להיות מאופסים.

 

למה זה לא טוב?


   החלפת שעות השינה פוגעת בשגרת החיים ופוגעת בשעון הביולוגי, תופעה שאם לא משתלטים עליה בזמן הנכון עלולה להפוך להפרעת שינה כרונית שתהרוס לצעיר את החיים. וכן, אם לא עוצרים את זה בזמן, התופעה עלולה להיות ממכרת עד כדי קושי משמעותי ואחוזי הצלחה נמוכים מאוד. הפגיעה הזו בנורמליות של השינה עלולה לפגוע במערכת השינה של הגוף - שינה לא טובה אצל מתבגרים שצריכים בלילה בין 9 ל- 10 שעות שינה בממוצע עלולה לא רק לפגוע בריאותית אלא גם לפגוע בגדילה, בגובה, עלולה לגרום לעייפות כרונית אצל הצעיר, עייפות שתגרור איתה שורה של תופעות בלתי רצויות כמו אגרסיביות, דיכאון, חרדות, פגיעה בשגרת החיים, שלומיאליות, שינויים חדים במצבי הרוח, פגיעה בציונים ופספוס ימי לימודים אם המצב יגלוש לתקופת בית הספר.


אז מה עושים?

 

  • מחזירים את השגרה - אל תחכו ליום של הצלצול אלא כבר שבועיים לפני החזרה לבית הספר התחילו להקדים את שעת ההשכמה של ילדכם. אל תעשו בבום אלא בכל יום תקדימו בחצי שעה. ככה השעון הביולוגי יחזור לעצמו בצורה איטית ומבוקרת.
  • אל תניחו לו לישון צהריים - ככל שתקדימו את שעת ההשכמה בבוקר, ככה הצורך של הילד יגדל לשנת צהריים. תמנעו את זה ממנו. אם יישן, שוב יהיו לו כוחות על בלילה והוא לא יוכל להירדם. רק אם יהיה עייף מספיק בלילה הוא יוכל לישון טוב ואפילו מוקדם מהרגיל וכך יהיה מסוגל להתעורר מוקדם יותר בבוקר.
  • אל תסגרו את התריסים - כדי להרגיל שוב את הגוף להתעורר כשיש אור בחוץ, אל תגיפו את התריסים בחדר השינה של הילד בלילה. תנו לאור היום להיכנס לחדר בשעות הבוקר ולעשות את העבודה.
  • הימנעו מפעילות מעוררת - שעה-שעתיים לפני שעת השינה מומלץ להימנע מכל פעילות שעלולה להעיר את הגוף. הימנעו מאכילה, מחשיפה למסכים, משתיית משקאות אנרגיה ומשקאות עם קפאין וגם הימנעו מפעילות גופנית שידועה כמעוררת את הגוף.
  • תעשו ספורט - אז אולי מומלץ להימנע מפעילות גופנית בסמוך לשעת השינה, אבל שלוש שעות לפני מועד השינה הרצוי דווקא מומלץ לעשות פעילות ספורטיבית מתישה שאולי תעיר אצלכם את האדרנלין לזמן הקרוב אבל תגרום לכם אחרי שלוש שעות לערך לירידה משמעותית של האנרגיות ותשלח אתכם ישירות למיטה.

   ואם כל אלו לא עוזרים, עלו על הבעיה בזמן ואל תהססו לפנות לעזרת הרופא.בהצלחה.


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש