מה יהיה עם ההומלסים ומקבצי הנדבות במרכז הביג?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: אילוסטרציה ● 6/9/2024 03:21 ● ערב ערב 3188
באי מרכז ביג בעיר מרגישים היטב על בשרם את מכת ההומלסים ובפרט בעלי עסקי המזון שנאלצים שוב ושוב לנסות למצוא פתרון לבעיה שרק הולכת ומתגברת במתחם הפתוח ● ''מצד אחד, אתה לא רוצה לסלק אותם מהמקום ולהיתפס כלא אנושי בעיניי הלקוחות שלך ומצד שני, זה מפריע ללקוחות ולא נעים לך כבעל הבית'', אומר השבוע בעל עסק למזון בביג ● ''הבעיה הגדולה היא שאין שום גורם בעיר שיכול לטפל בבעיה. פושטי יד והומלסים נתפסים כמו 'זן מוגן'. המשטרה מפנה לעירייה, העירייה מפנה למשטרה וכמות פושטי היד בביג רק הולכת וגדלה'', אומר גורם בעיר ● עיריית אילת: ''פועלים כל העת לטיפול בתופעת דרי הרחוב הן באמצעות יחידה ייעודית באגף לשירותים חברתיים...והן בפעולות לצמצום התופעה. חשוב לציין, שלא ניתן לכפות טיפול על דרי הרחוב והם רובם לא חפצים בכך”
מה יהיה עם ההומלסים ומקבצי הנדבות  במרכז הביג?
העובדה שלא מדובר בקניון סגור עם קב׳׳ט הפכה את מרכז ביג בעיר למוקד משיכה לקבצנים והומלסים

   אם תשאלו את בעלי חנויות המזון בביג מהי הבעיה הגדולה שלהם במקום, הם יאמרו לכם מיד - בעיית ההומלסים ופושטי היד שרק הולכת וגדלה. העובדה שלא מדובר בקניון סגור ושאין כאן קב"ט שימנע את כניסה ה'גורמים הפחות רצויים' למתחם, הפכה בחודשים האחרונים את מרכז הביג בעיר למוקד משיכה למיני קבצנים והומלסים שהבינו שמדובר בכר פעולה פורה. "הם מסתובבים בעיקר באזורי המזון ובשטחים הפתוחים של המרכז, הם לא נכנסים בדרך כלל לחנויות הבגדים ולרשתות. עכשיו עזבי את זה שהם מסכנים וצריכים עזרה, אבל הם לא אסתטיים, הם ניגשים לשולחנות של אנשים שהם באמצע האוכל, בדרך כלל לא מדיפים ריחות טובים, מושיטים אליהם יד מלוכלכת ומבקשים נדבה", מתאר את המצב אחד ממפעילי חנויות המזון בביג שמבהיר: "זו סיטואציה לא נעימה עבור הלקוחות וגם עבורינו בעלי העסקים שלא באמת יודעים מה לעשות עם זה ואיך להתייחס למצב הזה שנכפה עלינו".
   בעל עסק אחר לממכר מזון בביג מבהיר: "אם היה מדובר בקניון סגור, אף אחד לא היה מאפשר להם להיכנס, אבל מאחר ומתחם הביג הוא פתוח, אף אחד לא יכול ולא מורשה למנוע מהם מלהיכנס. הרבה פעמים אני ניגש אליהם בעדינות ומבקש מהם לבוא אלי לדלפק לקבל ממני אוכל או שתייה, רק כדי שיעזבו בשקט את הלקוחות. יש כמה מהם שכבר למדו שאני נותן להם אוכל אז הם באים אלי ישירות ומבקשים משהו לאכול ואני אף פעם לא אומר להם 'לא'. אבל כשזה מגיע ללקוחות זה לא נעים ולא אסתטי. מצד שני, אתה חושב איך תגרש עכשיו פושט יד? זה הרי לא ייתפס ראוי בעיני כל הלקוחות. בעידן האינסטנט של היום כשכל דבר עולה לרשתות החברתיות ולעשות עליך שיימינג זה עניין של שניות, זה לגמרי עובר בראש, אתה לא צריך להיתפס כמישהו לא אנושי גם אם אתה עושה את זה לטובת הלקוחות שלך. אז כן, המצב לא נעים ובעייתי".
   לטענת בעלי עסקים בביג, מאחר והנושא לא זוכה לטיפול, יותר ויותר פושטי יד הבינו כבר שיש במתחם הביג כר פעולה נוח. "זה התחיל באחד או שניים והיום מדובר כבר בקבוצה. לא ברור אם הם משתייכים למישהו שמפעיל אותם, לא ברור אם הם פועלים באופן עצמאי, מה שברור שזה מראה מאוד לא מלבב ומאוד לא מתאים במיוחד במתחם אוכל", אומר בעל העסק שיודע לספר כי בסופי יום 'עבודה' הם נכנסים לא פעם לאחת החנויות הגדולות בביג ופורטים את הכסף הקטן שאספו. "הסכומים יכולים לנוע בין 600- 1000 ש"ח ואפילו יותר", הוא אומר וממהר לציין: "לא שיש לי בעיה עם הסכום הזה, להיפך, שיהיה להם רק טוב, אבל תביני עד כמה זה עסק משתלם עבורם ועד כמה זה מפריע לנו וללקוחות שלנו. מצד שני זה עוזר להבין למה אחד כזה מתאים לו לפשוט יד ולא לקבל קצבה חודשית של 3000 ש"ח מהמדינה".
   כך או כך, בבדיקה מול בעל עסק לביגוד בביג, עולה כי פושטי היד לא נכנסים בדרך כלל לחנויות התחומות. "הם מעדיפים לשוטט במרחבים הפתוחים", הוא מסביר ומבהיר כי בעיית הגניבות הלא חדשה, מולה נאלצים להתמודד בעלי החנויות בביג, אינה קשורה כלל להימצאות פושטי היד וההומלסים במקום. "נדיר שאחד מהם נכנס לחנות. הם מסתובבים בחוץ ולמרות שזה לא קשור אלינו ישירות, זה עדיין לא נראה טוב ולא עושה טוב לביג", הוא אומר. לשאלת הגניבות הוא מבהיר: "לצערנו הבעיה לא נפתרה והיא עולה בדרך כלל כשיש ריבוי של בני מיעוטים בעיר. הומלס לא יגנוב. מי שנראה חשוד לא יחשיד את עצמו עוד יותר. לצערי דווקא אלו שלא היית חושד בהם גונבים ולצערי הרב יש בתי עסק שסך הגניבות מגיע עד ל5% מכלל הסחורות שלהם בחנות שזה מטורף וזה רק מעלה את המחירים לציבור הרחב". בעניין בעיית ההומלסים אומר בעל החנות: "הבעיה הגדולה ביותר היא שאין מי שיטפל בבעיה וכל גורם מעביר את ה'תפוח הלוהט' לגורם אחר. את מתקשרת לעירייה אומרים לך שאין להם מה לעשות ומפנים אותך למשטרה, במשטרה מבהירים לך שזה באחריות העירייה אלא אם כן מדובר במקרה אלימות, אבל לא תמיד זו אלימות אלא סתם אי נעימות, במקרה כזה תדברי לקירות".
   כל בעלי העסקים איתם דיברנו הבהירו כי הם פונים שוב ושוב להנהלת הביג אבל גם ההנהלה נותרת חסרת אונים וחסרת פתרונות מאחר ושום גורם בעיר לא באמת מרים את הכפפה ומנסה לעזור.
   "החוק במדינת ישראל מקנה להומלס ופושט יד זכויות של 'חיה מוגנת' להבדיל אלפי הבדלות", אומר השבוע ליאור לבקוביץ מי ששימש עד לבחירות האחרונות כמחזיק תיק הרווחה בעיריית אילת. "אסור לפנות אליו, אסור לבקש ממנו לעזוב את המקום, אלא אם כן מדובר בפעולה שהוא עושה שיש בה פגיעה בציבור או אלימות וכל עוד זה לא קיים הרשויות עושות פינג פונג ומעבירות את הכדור מאחת לשנייה. בזמני כשהיו פונים אלי בעניין כזה הייתי מגיע למקום לשוחח איתם בליווי עובד סוציאלי".

 

אסור לפנות אליו, אסור לבקש ממנו לעזוב את המקום

 

   עד לפני מספר חודשים כששימשת בתפקיד מחזיק תיק הרווחה קידמת הקמת בית להומלסים, לאן זה נעלם?
   "ההליך נעצר לצערי לאחר שבבחירות האחרונות לא הצלחתי להיכנס למועצת העיר. ניסיתי להמשיך לקדם את הרעיון ולדחוף אותו מבחוץ אבל כל אחד מגיע למועצה עם האג'נדה שלו וכשאתה בחוץ יש לך הרבה פחות כוח לעשות ולשנות. הרעיון היה להקים מרכז יום לדרי הרחוב, מקום בו היו יכולים להתרחץ, להחליף בגדים, לקבל טיפול רפואי ולחזק את האמון שלהם במערכת. היום אין להם אמון במערכת וזו אחת הבעיות במציאת פתרונות. לפני הבחירות נפגשתי עם מנכ"ל משרד הרווחה, עם שר הרווחה והפרויקט אפילו הוצג מול נציגי המחוז אבל לצערי הנושא כרגע לא על הפרק".

   למה אתה לא דוחף את בטי סימלמיץ, מי שמחזיקה כיום בתיק הרווחה, להמשיך ולקדם את הפרויקט המבורך הזה?
   "אני לא מתערב לבטי באג'נדה שלה. יש לה חמש שנים בתפקיד ואני מקווה שהיא עוד תיישם את זה. אותי לא מעניין מי בצד של מי ומי עושה יותר או פחות. אני כאן לעזור לכל מי שרק ירצה כל עוד זה יתן מענה לאנשים השקופים".

   ממשטרת ישראל נמסר בקשר לטענות המועלות בכתבה: "שוטרי מרחב אילת עושים לילות כימים, בכל שעות היום וימות השבוע, על מנת להעניק שירותי משטרה לתושבים ולמבקרים בעיר כדי לתת מענה לאתגרים הנוגעים לשמירת ביטחון הציבור, מאבק בפשיעה והסדר הציבורי. כל פנייה המגיעה לפתחה מטופלת על ידי השוטרים והמענה שניתן לה בהתאם לסמכויות המשטרה. אשר לסוגייה בפנייתך נציין כי משטרת ישראל פועלת בשיתוף פעולה עם הרשות העירונית וככל שתידרש לטיפול בסוגיה תסייע בהתאם לסמכותה".

   מעיריית אילת נמסר: עיריית אילת פועלת כל העת לטיפול בתופעת דרי הרחוב הן באמצעות יחידה ייעודית באגף לשירותים חברתיים, שמלווה ומסייעת להם בכל הנוגע למיצוי זכויות לרבות מענה שמתגבש בעת הזו להקמת מרכז לטיפול יום והן בפעולות לצמצום התופעה. חשוב לציין, שלא ניתן לכפות טיפול על דרי הרחוב והם רובם לא חפצים בכך. עוד חשוב לציין שבסמכות המשטרה לטפל בדרי הרחוב כאשר יש הפרעה לסדר ציבורי. בהתאם להנחיית ראש העירייה פועלים גורמי האכיפה והמשטרה לעשות הכל על מנת למגר את התופעה. יחד עם זאת חשוב שיתוף הפעולה של הציבור, שכן ככל שדרי הרחוב מקבלים את תשומת הלב מהעוברים ושבים, כך הם ממשיכים. צדקה היא מצווה חשובה, אך כדאי להפעיל שיקול דעת מתי ואיך מקיימים אותה. באשר למרכז הביג, ראוי לבדוק מול המשטרה.

   פנינו לקבלת תגובה מהנהלת מרכז ביג, אך זו לא התקבלה עד מועד סגירת הגיליון.


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש