ושוב, סוגיית העובדים הירדנים באילת עולה לסדר היום

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 13/9/2024 02:02 ● ערב ערב 3189
רגע לאחר הפיגוע במסוף גבול אלנבי, מלונאי אילת עצרו שוב את נשימתם ● העובדה כי ברשות שדות התעופה החליטו למנוע את כניסת המטענים במסוף רבין, גרם למלונאים לחשוש שמא קיים סיכוי כי תימנע גם כניסתם של העובדים הירדנים לעבודתם בבתי המלון בעיר ● גורם בכיר בבית מלון בעיר הזכיר השבוע: ''מלונאי אילת נאבקים מאז תחילת המלחמה מול הממשלה על מנת לקבל מכסת עובדים זרים שאינם ירדנים'' ● מנכ''ל התאחדות בתי המלון איתמר אליצור הבהיר: ''אנחנו אמנם מאוד מרוצים מתפקוד העובדים הירדנים אבל חייבים לייצר לעצמנו רשת ביטחון למקרה חירום'' ● לעומת המלונאים תושבים בעיר מחו השבוע: ''כניסתם של 2500 ירדנים ביום לאילת עוד יסתיים באסון”
ושוב, סוגיית העובדים הירדנים באילת עולה לסדר היום
אסור לשים את כל הביצים בסל אחד. הירדנים במעבר גבול רבין ● צילום: בטרם שירותי רפואה
תגיות:

הפיגוע הקטלני שארע לאחרונה במעבר גבול אלנבי, עורר מחדש את סוגיית כניסתם לעיר בכל בוקר של כ – 2500 עובדים ירדנים המשמשים בענפי הבנייה בעיר ובעיקר בענף המלונאות. כזכור בעקבות אירועי ה- 7 באוקטובר, נמנעה כניסתם של העובדים הירדנים ביום שלמחרת השבת השחורה, וגרמה למלונאי אילת להבין שהעובדים הירדנים אולי מוערכים על ידיהם מבחינת תפקודם בעבודה ועדיין, ענף המלונאות עליו מתבססת כלכלת העיר אילת, אינו יכול להיות תלוי אך ורק על קיומם. "בעקבות המלחמה קיבלנו את ההוכחה הניצחת למה שהיה לנו ברור כבר קודם אבל היה לנו נוח להתעלם ממנו- שכלכלת העיר אילת אם נרצה או לא, בעיקר ענף המלונאות, מושתת כיום על העובדים שנכנסים בכל בוקר מגבול רבין מירדן", אמר השבוע מלונאי וותיק ומוערך בעיר. "רגע לאחר השביעי באוקטובר ולאחר יום אחד בלבד בו לא התאפשרה כניסת העובדים הירדנים רק בגלל שמרבית הכוחות במעברי הגבול הוקפצו לצורך לחימה, גרם לנו להתעורר ולהבין שאם יום אחד בלבד בלי העובדים הירדנים גרם לשיתוק הענף בעיר, מה עלול לקרות אם באחד הימים חס וחלילה, לא נוכל להכניס את הירדנים לעבודה במלונות אילת מסיבה כזו או אחרת".
זו בדיוק היתה הסיבה שגרמה למלונאי אילת לעמוד על הרגליים האחוריות ולדרוש ממשלת ישראל לאפשר להם לקלוט לענף המלונות, בעיקר באילת, כוח אדם זר ולא רק ירדנים. "פתאום הבנו את גודל התלות שלנו בהם", אומר המלונאי הוותיק. "ואת זה עם כל הכבוד אנחנו לא צריכים ולא משנה מאיפה מגיעים העובדים".
אלא שגם במקרה הזה הסחבת בישראל לא עושה טוב לא לענף המלנאות וגם לא לענף הבנייה שמשווע ללמעלה מ-100 אלף עובדים חסרים.
"אנחנו אמנם מאוד מרוצים מתפקודם של העובדים הירדנים", אמר השבוע מנכ"ל התאחדות בתי המלון באילת איתמר אליצור, אבל אנחנו מצויים מאז פרוץ המלחמה בשיח מתמיד מול משרד התיירות ומול רשות ההגירה על מנת שתתאפשר לנו הכנסת עובדים זרים ממקומות אחרים בעולם. לצד היותנו מרוצים מעבודת הירדנים, ברור לנו היום יותר מתמיד שאנחנו חייבים לייצר לענף המלונאות באילת רשת ביטחון של עובדים שאינם ירדנים על מנת שלא נגיע למצב שבגלל בעיות גיאופוליטיות או בטחוניות תיוותר אצלנו מצוקה של עובדים". על הסוגייה הבעייתית הזו הצביע גם מבקר המדינה בדו"ח שלו וקבע כי על מדינת ישראל להימנע מלשים את כל הביצים בסל אחד. "לצערינו נכון להיום אנחנו נמצאים בתור ארוך יחד עם כל שאר התעשיות שמשוועות לידיים עובדות מחו"ל. בממשלה יש וועדת מנכ"לים שמנסה לפתור את הבעיות לאט לאט", אמר השבוע אליצור ואם תשאלו את המלונאים בשטח הניסון הזה לפתור את הבעייה הוא איטי מדי. "מקרה כזה כמו שארע השבוע במחסום אלנבי, יכול מחר או מחרתיים לסגור את גבול רבין לא רק בפני מטענים, כמו שקרה הפעם, אלא גם בפני העובדים הירדנים. ברור לך שכל מלונות אילת יכולים למצוא את עצמם בין לילה בקריסה כי לא יהיו להם עובדים", אומר המלונאי הוותיק, ששב ומדגיש כי על ממשלת ישראל להתעורר ולסייע בפתרון הבעייה וטובה דקה אחת קודם.

 

תושבי אילת מודאגים


בעוד שהמלונאים מודאגים מהפגיעה הכלכלית שיכול פיגוע במסוף גבול ירדן לגרום לכלכלתם, אצל תושבי אילת העלה הפיגוע במסוף אלנבי שוב את רמת החרדות בהיבט הבטחוני. "מי שיעבור בשעות הבוקר ליד מסוף גבול רבין ויראה את הכמויות המטורפות של הירדנים שעוברים בכל בוקר את הגבול, יבין איך האסון באילת עלול להיות רק עניין של זמן", אמר השבוע תושב אילת שיוצא מאז תחילת המלחמה נגד המשך הכנסת כמויות אדירות של ירדנים לתחומי העיר אילת. "את מבינה, בשבוע כזה של פיגוע במעבר גבול ירדני, בשבוע בו הירדנים קיימו עצרות שמחה בעקבות ההרג של שלושה תושבי המדינה שלנו, בשבוע בו השנאה של הירדנים רק הולכת ומודגשת, אנחנו ממשיכים להכניס את העובדים הירדנים אל לב ליבה של העיר, אל בתי המלון, כאילו כלום לא קרה. מאז תחילת המלחמה אנחנו מתריעים שהאסון באילת עוד יקרה. לא יכול להיות שהאוייבים שלנו ימשיכו לשבת בבטן בתי המלון שלנו, כשהמוני בית ישראל נופשים ונהנים ונמשיך להעלים עין. הכתובת על הקיר. לצערי הרב בשם הפוליטיקה ומשחקי הכוחות הכלל עולמיים, אנחנו מסכנים את עצמנו בכל יום מחדש", אומר תושב אילת שמדגיש גם הוא את הצורך המיידי של ממשלת ישראל להיפרד לשלום מהעובדים הירדנים ולמהר למצוא כוח עבודה זר וזול חליפי ממוקמות אחרים בעולם. "שלא נתעורר בוקר אחד מזועזעים ונתהה איך השאננות הזו שלנו עלתה לנו ביוקר. זה קרה לנו בשביעי באוקטובר, כשעובדים בישובים ובקיבוצים על קו הגבול הבינו כי העובדים העזתים שעבדו אצלם בבתים התהפכו עליהם, אבל לצערי גם מזה לא למדנו כלום".

ממשרד התיירות נמסר בהקשר לניסיונות להביא ארצה עובדים זרים ולא רק ירדנים: “בשנה האחרונה פועל משרד התיירות ליצירת תמהיל מגוון שיכלול גם עובדים זרים במלונות באילת. לאחרונה חלה התקדמות בנושא ואנו מצפים שבקרוב יגיעו עובדים ממדינות נוספות.■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש