''החלטות הממשלה הנוגעות לאילת אינן מיושמות בקצב ובהיקף הנדרשים''

מאת: ניר אמיתי ● 13/9/2024 10:51 ● ערב ערב 3189
חה''כ זאב אלקין (סיעת ''הימין הממלכתי'') יצא בביקורת על כך שהחלטות הממשלה הנוגעות לאזורי ספר, ובהם העיר אילת,''אינן מיושמות בקצב נדרש ובהיקף המתוכנן'' ● כעת הוא מקווה להניע את מימושן באמצעות הקמתה של וועדה חדשה בכנסת, בראשה הוא יעמוד
''החלטות הממשלה הנוגעות לאילת אינן מיושמות בקצב ובהיקף הנדרשים''
ח''כ זאב אלקין ''הימין הממלכתי'' ● צילום: ראובן קופיצ'ינסקי

   בשבוע שעבר (ה') אושרה הקמתה של וועדה מיוחדת ליישובים בגבול המזרחי בראשה יעמוד יו"ר סיעת הימין הממלכתי ח"כ זאב אלקין. הוועדה תפקח על פעילות רשויות המדינה באיזורי אילת, הערבה, ים המלח ורמת הגולן וכן על סוגיות סביבתיות ייחודיות המאפיינות את ים המלח. בוועדה יכהנו תשעה חברי כנסת מטעם הסיעות השונות.

   כאמור, מי שיעמוד בראשות הוועדה הוא יו"ר סיעת הימין הממלכתי ח"כ זאב אלקין, אף שהוא חבר אופוזיציה. אלקין היה זה שביקש את הקמת הוועדה עוד בתחילת כנס הקיץ, בשם סיעתו, אך האישור התעכב חודשים ארוכים.

   בימין הממלכתי הכחישו כל קשר בין הקמת הוועדה להתקרבות לקואליציה, נושא שנדון בחודשים האחרונים מעת לעת כאפשרות. במפלגה טוענים כי אחרי הפיצול מסיעת "המחנה הממלכתי", הם נותרו ללא תפקיד רשמי בכנסת, ולא מחזיקים כיום בשום ראשות ועדה או אפילו בתפקיד סגן יו"ר כנסת.

   הוועדה המיוחדת שתוקם, תהיה זמנית לתקופת הכנסת הנוכחית ותפקידה יהיה "לפקח על פעילות רשויות המדינה באזורי אילת, הערבה, ים המלח ורמת הגולן, וכן על סוגיות סביבתיות ייחודיות המאפיינות את ים המלח ואילת. היא גם תעקוב אחרי יישום החלטות ממשלה באזורים האלה". 

   אף שאחריות הוועדה הנה בעלת אופי אזרחי, הפן הביטחוני ונפיצות הגבול מול ירדן, כמו גם סוגיות הנוגעות לקרבת יישובים רבים במרחב אחריותה, צפויים לקבל בולטות בדיוניה.

   יו"ר הוועדה המיוחדת ליישובים בגבול המזרחי ח"כ זאב אלקין: "הגבול המזרחי של ישראל הוא אזור בעל חשיבות אסטרטגית כחגורת ביטחון וכחגורה התיישבותית. בממשלה הקודמת הובלתי החלטת ממשלה להכפלת אוכלוסיה ופיתוח ורמת הגולן וכי ישנן החלטות ממשלה נוספות לגבי אילת וים המלח שאינן מיושמות בקצב נדרש ובהיקף המתוכנן. דווקא בתקופה זאת יש חשיבות רבה בקידום האיזורים הללו ובפיתוחם, תוך התמודדות עם האתגרים הביטחוניים".

 

***

 

   כזכור, בחודש מאי 2021, פורסם דו"ח מבקר המדינה מתן אנגלמן שעסק בעיר אילת. הדוח מצביע על כך שכל הפעולות האסטרטגיות שהיו אמורות להתקיים בעיר אילת, על מנת לשנות את מאזן כלכלתה, לא יצאו לפועל. "מאחר שהתכנית האסטרטגית לקידום העיר אילת משנת 2016 לא אושרה ולא יושמה, לא נפתרו בעיות היסוד שעימן היא מתמודדת ובראשן כלכלתה והתלות הגבוהה בענף התיירות", נכתב בדוח.
   דו"ח המדינה מצביע גם על העובדה כי שלוש החלטות שקיבלה הממשלה בתשע השנים האחרונות בעניין הפיכתה של אילת לעיר ספורט בינלאומית טרם יושמו במלואן, בשל המחלוקות בין משרדי הממשלה על תקצוב פרויקט מרכז הספורט ומרכז הכנסים באילת בשל בעיות הנדסיות שהתגלו בשלב מאוחר במצב הקרקע וייקור עלויות הפרויקט.
   הדו"ח ציין את עיכוב הוצאת המגרשים סביב הלגונה למכרז, לא מעט מאחר ובעיית סחרור מי הלגונה טרם נפתרה. עוד ציין מבקר המדינה כי מיזם הרכבת ופינוי בסיס חיל הים שתופס שטחים נרחבים ומקשה על התפתחות העיר, שני אלו לא מקודמים.

   מאז פרסום הדוח היו תזוזות חיוביות בכל אחד מהנושאים הללו, אך אף אחד מהם לא הגיע אל הישורת האחרונה ואף לא קרוב לכך. 
   שתי החלטות ממשלה אחרות מהשנים האחרונות, שעוסקת במתן פתרונות ייחודיים עבור העיר אילת במגוון תחומים ובהם  תחבורה, רפואה ופיתוח חקלאות ימית, נמצאות בדרגות ונות של ביצוע, כך למשל מתחייבים במשרד התחבורה על סיום עובודות המעקפים בחלקו הדרומי של כביש 90 עד לסוף 2024, התקציב להפעלת המסוק לביה"ח יוספטל נמצא, תוכנית סבסוד כרטיסי הטיסה לתושבי אילת יצאה לדרך (ויתכן שגרמה יותר נזק מתועלת, ובכל מקרה, מידת הצלחתה עוד צריכה עיון), אוטובוס ההיסעים מטרמינל 1 לסבידור תל אביב עדיין פועל, אף אם במידת אפקטיביות מועטה. תחום החקלאות הימית אף הוא נמצא בעיצומו של פיתוח מואץ לפחות בכל הנוגע למיזם גידול דגי הטונה במלח"י ולקידום פרויקט המשתלות.

 מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ● צילום:  יואב בכר - טכניון לויקיפדיה


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

 

 


   

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש