קוצר ראייה בילדים: הסיבות והטיפול היעיל במרפאה לאופטומטריה באילת

מאת: ניר אמיתי ● 20/6/2024 20:04 ● ערב ערב 3177
ככל שקוצר ראייה מופיע בגיל צעיר יותר, עולה הסיכוי שיחמיר במהירות ואף יגרום לסיבוכים ובהם עיוורון ● החדשות הטובות הן שכיום ישנם טיפולים המעכבים את ההתדרדרות ● אז מדוע ילדים סובלים מקוצר ראייה, כיצד ניתן לזהות את הסימנים המוקדמים ומהו הטיפול הנכון ● ישבנו לשיחה עם ריטה אליאנוב, הכוהנת הגדולה של עולם האופטומטריה, ומי שאבחנה וטיפלה באינספור ילדי אילת הסובלים מהבעיה ואף ערכה מחקר רחב היקף בתחום, וקיבלנו ממנה את כל התשובות בנושא ליקויי ראייה אצל ילדים, שיעשו לכם, ההורים סדר, בדרך לשיפור המיוחל
קוצר ראייה בילדים: הסיבות והטיפול היעיל במרפאה לאופטומטריה באילת

   

  לתיאום תור שלחו הודעה:   052-8008035

 

   קוצר ראייה המצריך תיקון אופטי קיים בכרבע מהאוכלוסייה. זהו הנתון המדהים שעולה מהמחקרים. בשנים האחרונות אף נרשמת עלייה דרמטית בשיעור קוצר הראייה בעולם וההשערה היא כי עד שנת 2050, כמחצית מאוכלוסיית העולם תסבול מקוצר ראייה, וכעשירית, מקוצר ראייה פתולוגי. ״ישנה חשיבות רבה לאיתור ומתן טיפול יעיל ובטוח לעצירת התקדמות הלקות כבר בגיל ילדות, כך שתמנע את הידרדרות הראייה בילדים״ מסבירה המומחית הגדולה בתחום האופטומטריה באילת, ומנהלת המרפאה לאופטומטריה, ריטה אליאנוב. הבעיה עם ילדים צעירים היא שהם לרוב לא יתלוננו על קושי בראייה או יתקשו להסביר את הבעיה ממנה הם סובלים וכאן נדרשת תשומת הלב שלכם, ההורים - ככל שתזהו סימנים של קוצר ראייה מוקדם יותר, ניתן יהיה לעשות יותר כדי לטפל ולהאט את התקדמות. 

 

הטיפול בקוצר-ראייה במרפאה לאופטומטריה באילת


   המרפאה לאופטומטריה באילת מתגאה בשמירה על מצוינות בשירותים אופטומטריים לאורך שנים. בהובלתה של ריטה אליאנוב, אופטומטריסטית בכירה והיחידה בעיר המחזיקה בתואר שני עם התמחות בתרפיה ויזואלית, שינתה המרפאה את פני התחום בעיר ויצרה שיתופי פעולה חשובים שהביאו לאילת את המומחים הכי בכירים בארץ בתחום העיניים, ביניהם  דר' חיים סטולוביץ- מומחה עיניים-ילדים, מר גיא ברנט יצחקי- אורתופטיסט בכיר ויו"ר איגוד האורתופטיקה בישראל. 
   ״משקפיים רגילים ועדשות מגע מתקנים ראייה מטושטשת אך אינם מאטים את ההחמרה של המצב. כיום ישנם סוגים מיוחדים של משקפיים ועדשות מגע לילדים ונערים שיכולים לבצע את שתי הפעולות. בנוסף, טיפול באמצעות הזלפת טיפות אטרופין במינון נמוך ישירות לעין עשויה להאט ואף לעצור את התקדמות קוצר הראייה. חשוב לפנות למומחה לטיפול בעיניים כדי לברר איזה מהטיפולים מתאים ביותר לילדכם״ מבהירה ריטה. עוד היא מציינת כי ״במהלך טיפול בקוצר-ראייה, הבדיקה החשובה  ביותר שאני מבצעת היא מדידת אורך הציר של העין (שכאמור, מתארך אצל אנשים עם קוצר-ראייה). אגב, במסגרת עבודתה במרפאה לאופטומטריה באילת, היא פיתחה שיטה מיוחדת להערכת אורך הציר ואף ערכה מחקר פרוספקטיבי רחב היקף על עיניים וראייה בילדות.

 

לריטה אליאנוב שני תארים ועשרות הסמכות בתחום האופטומטריה

 

ניהול קוצר ראייה אצל ילדים מתחיל בהורים


   לשיטתה של ריטה, אופטומטריסטים נדרשים לא רק לתקן קוצר ראייה אלא גם לחנך ולהדריך הורים וילדים על סיכון לפיתוח קוצר-ראייה. ״כשמדובר בניהול קוצר-ראייה, אנו שואפים לעצירת ההתדרדרות ולכן נדרשת התגייסות של הילד וההורים. במידה שההתקדמות מהירה הדבר הראשון שאעשה הוא לקיים שיחה מעמיקה עם הילד וההורים על אסטרטגיית ניהול הקוצר ראייה בדגש על הצורך במחויבות והקפדה על מילוי ההוראות. לדוגמה, אם ההתערבות מתבצעת באמצעות משקפיים או עדשות מגע, חשוב לבדוק האם הוא מרכיב אותם רק בבית הספר או בחלק מהזמן. אלה הדברים הראשונים שיש לקחת בחשבון״. 

   ״בשיחות עם הורים, רבים מהם מתוסכלים מהידרדרות הראייה של ילדיהם ושואלים מה הם יכלו לעשות אחרת. אני בהחלט מבינה את התחושה הזו ומשתדלת להעמיק כמה שיותר בשיחה איתם על הסיכונים והאיזונים סביב מיופיה, כי בסופו של דבר, מדובר בבעיה בריאותית בעיניים שכל הורה צריך להיות מודע לה״. מסכמת ריטה

 

במקרה של ילדים עם קשיי למידה, התערבות מוקדמת יכולה להביא לשיפור משמעותי

 

מהם גורמי הסיכון לקוצר ראייה אצל ילדים?


   לקוצר ראייה בילדים יש שני גורמי סיכון עיקריים, הראשון הוא גנטי - אדם שיש לו הורה אחד הסובל מקוצר ראייה נמצא בסיכון גבוה יותר פי שלושה לפתח קוצר-ראייה, ופי שישה אם מדובר בשני ההורים. בנוסף, ממחקרים עולה כי מיופיה נפוצה יותר באוכלוסיות מסוימות, לדוגמה באנשים ממוצא אסייתי. 
   הגורם השני הוא סביבתי - זה לא סוד שילדים היום צמודים למסכים כבר מגיל מאוד קטן, מה שמציב אותם בסיכון גבוה יותר לפתח קוצר ראייה.  ״ראינו את זה במהלך מגפת הקורונה, כאשר ילדים רבים הגבירו את משך זמן הצפייה מקרוב במסכים ראינו עליה ברורה בשיעור אבחון קוצר ראייה אצל ילדים״ מציינת ריטה. אז נכון שהיום גם יש יותר מודעות לנושא של הגבלת זמן מסך לילדים, ואולם לא כולנו מצליחים עדיין להבין מה בדיוק הבעיה עם מסכים, או איך הם גורמים נזק לראייה שלנו? ההסבר הוא  ששימוש מוגבר במסכים (בעיקר הקטנים) כמו מחשבים, טלפונים וטאבלטים דורש מיקוד ומאמץ עיני ממושך בעצמים קרובים, מה שמאט את רפלקס המיקוד (אקומודציה) של גלגל העין, משנה את צמיחתו ועלולה להוביל להתארכותו. כך לקרנית ולעדשה לוקח זמן רב למקד את קרני האור ברשתית ומתפתח טשטוש שמאיץ את קוצר הראייה.
  בהקשר הסביבתי יש לציין כי גם הסתגרות בבית, קרי, חשיפה פחותה לאור השמש פוגעת בהפרשת הדופמין ולמעשה תורמת להתארכות גלגל העין. ואכן מחקרים מצאו ששהות ממושכת בחוץ בילדות עשויה להפחית את הסיכויים לפתח קוצר-ראייה ולהאט את ההתקדמות. 

 

המרפאה היחידה באילת שמציעה מענה לילדים, 
בני נוער ומבוגרים שעבורם משקפיים הם אינם הפתרון

 

מהם הסיבוכים של קוצר-ראייה ולמה חשוב להיבדק רק אצל מומחה?


   קוצר ראייה לא מטופל עלול להיות מסוכן מאוד שכן ההחמרה במצב לאורך השנים עלולה להוביל לקוצר ראיה גבוה, שבתורו עלול לגרום להתפתחות קרעים ברשתית, היפרדות רשתית שעלולה להוביל לעיוורון וכן גם מחלות עיניים כמו  גלאוקומה וקטרקט. ואם תהיתם מה הסיבה שבגללה קוצר ראייה מחמיר מהר יותר אצל ילדים, אז התשובה היא שעיניהם גדלות בקצב מהיר מאחר וגופם נמצא עדיין בתהליך גדילה. 
   ראייה שלא תוקנה די או שתוקנה יתר על המידה עלולה להאיץ את התקדמות הקוצר-ראייה, ושימוש במשקפיים שלא במרשם הנכון, או אי הרכבת משקפיים כשצריך, עלול לגרום למאמץ בעיניים שמעוות את צורת העין ומוביל לקוצר ראייה. כמו כן, חשובה מאוד ההקפדה על מעקב קבוע - אל תסתפקו בבדיקה והתאמת משקפיים חד-פעמית שכן בדיקות קבועות אצל מומחה עיניים לילדים יאפשרו לזהות החמרה של המצב וגם גילוי מוקדם של התפתחות סיבוכים ברשתית העין. 

   מומחה עיניים לילדים יערוך בדיקה מעמיקה הכוללת: בדיקת עיניים כללית, מבנה העין, מנח גלגלי העיניים, תנועתיות העיניים, מצב האישונים, גורמי סיכון לעין עצלה, מיקוד ראיה ופזילה, הרחבת אישונים באמצעות טיפות עיניים ובדיקת כוח התשבורת של העין, קוצר ראיה  ורוחק ראיה. ■


 

ריטה אליאנוב - רשימת ההסמכות המלאה

 

המומחית הגדולה באילת לאופטומטריה

   תואר ראשון באופטומטריה באניברסיטת בר אילן; תואר שני באופטומטריה קלינית ותרפיה ויזואלית באוניברסיטת La universidad internacional Isabel I de Castilia; סרטיפיקטים של מומחה באופטומטריה פדיאטרית; מומחה בטיפול במיקוד ראייה וראייה דו-עינית; מומחה בטיפול באקומודציה; סטרביזמוס ותנועות עיניים; מומחה בטריפה ויזואלית לשיפור יכולות קוגניטיביות; מומחה בהתאמה מורכבת של עדשות מגע; מומחה בניהול קוצר ראייה אצל ילדים ונוער; מומחה בראייה ירודה ושיקום מצבים מורכבים אצל כבדי ראייה; מומחה בנוירו-אופטלמולוגיה ושיקום של לקויות נוירו-אופטלמולוגיות.
   חברה באיגודים: ״קונסוליה עולמית באופטומטריה״; ״NORA איגוד אופטומטרי לשיקום מערכת הראייה״; ״איגוד בינלאומי לניהול ועצירה של קוצר ראייה אצל ילדים ונוער״; WSPOS ״ איגוד בינלאומי של אופטלמולוגיה פדיאטרית וטיפול בכל מצבי הפזילות״;  BIOS ״איגוד בריטי ואירי לאורתופטיקה״ חברה בקונסוליה עולמית באופטלמולוגיה פדיאטרית וסטרביזמוס (IPOSC).


 

מהו קוצר ראייה? 


   כדי להבין מהו קוצר ראייה, חשוב להבין קודם מהו המצב התקין של עין בריאה - על מנת שנוכל לראות בבירור, קרני האור הנכנסות לעין נדרשות לעבור דרך הקרנית והעדשה ואלו ממרכזות אותן כדי שינחתו על מרכז הראייה ברשתית. בשלב הבא, הן הופכות לאותות כימיים וחשמליים שעוברים דרך עצב הראייה למוח. מרכוז הקרניים על פני הרשתית תלוי בכמה פרמטרים: כוח השבירה של הקרנית והעדשה, האורך הצירי של העין והמרחק בין הקרנית לרשתית.

   קוצר ראייה (מיופיה) הוא ליקוי שגורם לטשטוש ראייה לרחוק ונוצר בדרך כלל כאשר גלגל העין של אדם מוארך או שקרניתו מקומרת מדי,  שכן זה משפיע על המקום בו ממוקד האור בתוך העין, כך שבמקום למקד את קרני האור ברשתית בחלק האחורי,  הקרניים מתמקדות במרכז העין, לפני הרשתית, מה שגורם לאובייקטים מרוחקים להיראות מטושטשים. ככל שמביטים רחוק יותר, רואים טוב ממרחק קצר לכן זה נקרא קוצר ראייה. 

   ״קוצר-ראייה בילדים נוטה להחמיר לאורך הילדות, ובמקרים של קוצר-ראייה בדרגה גבוהה יותר, קיים סיכון גבוה לפתח מחלות עיניים בבגרות״ מפרטת ריטה, ומוסיפה כי: ״אם ילדכם כבר מרכיב משקפיים, קיימות דרכים למנוע החמרה בראייתו. אם הוא אינו מרכיב משקפיים, ניתן להעריך את הסיכון שלו לפתח קוצר-ראייה״.


 

המלצות להאטת התקדמות קוצר הראייה אצל ילדים מפי המומחית, ריטה אליאנוב:

 

  • קחו הפסקות מעבודה מקרוב כל 20 דקות כדי להרגיע את שרירי המיקוד של העיניים. שמירה על מרחק של לפחות אורך זרוע בין העיניים לבין המסך בכל עת עוזרת להפחית מאמץ בעיניים ולמזער את הסיכון לקוצר-ראייה.
  • הגבילו את זמן המסך - מומלץ שזמן המסך של ילדים בגיל הלימוד ובני נוער לא יעלה על שעתיים ביום מחוץ למסגרת בית הספר.
  • עודדו שהייה בחוץ וחשיפה לאור שמש בשעות המותרות ככל שניתן ולהקפיד על חבישת כובע ומשקפי שמש
  • בררו על טיפולים לקוצר-ראייה 
  • הקפידו על שגרת בדיקות עיניים קבועה החל מגיל הגן, גם כאשר אין חשד לבעיית עיניים כלשהי.

 

רחוב אילות 31, אילת

 

08-6850225

 

ווטסאפ: 052-8008035

 

eyeseilat@gmail.com 

 

א׳-ה׳ 20:00-9:00 | שישי  וחג 9:00 - 13:00

 

פייסבוק: Optometry Clinic Eilat מרפאה לאופטומטריה באילת  

 

eyeseilat.com
 


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש