הסוף של תו החניה האילתי?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: דוברות עיריית אילת ● 5/7/2024 03:55 ● ערב ערב 3179
אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, הרי שכבר בחודש ינואר הקרוב לא תהיה עוד משמעות לתו החניה האילתי המאפשר לכל תושבי אילת חניה חינמית בכל רחבי העיר ● בעקבות רפורמת החניה שאמורה להיכנס לתוקפה בתחילת חודש ינואר, כל רשות עירונית שמספר תושביה עולה על 40 אלף ש''ח לא תוכל עוד לאפשר לתושביה חניה חינמית ברחבי העיר אלא אך ורק באזור מגוריהם ● במילים אחרות, אם עד היום לא הכרנו את הפנגו ושאר אפשרויות החניה ארוכת הטווח, היכונו לבאות ● ראש עיריית אילת, אלי לנקרי אמנם יצא השבוע נגד ההחלטה - בפניה ליו''ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, הדגיש לנקרי את ייחודיותה של העיר אילת וביקש להחריגה, אלא שכאן בדיוק נשאלת השאלה איך זה שאף לא אחד מפרנסי העיר טרחו עוד קודם, למרות ההבטחות שניתנו, לצאת נגד ההחלטה שאושרה על ידי ועדת הכלכלה כבר בנובמבר 2021?
הסוף של תו החניה האילתי?
לא עוד זכויות מועדפות לתושבים על פני האורחים שממלאים את אילת

   אחרי שערכו של כרטיס התושב שהקנה בעבר שורה ארוכה של הטבות לתושבי אילת, כבר כמעט ונשחק לגמרי, עכשיו הגיע תורו של תו החניה האילתי להיעלם מהנוף המקומי. על פי החלטת ועדת הכלכלה, החל מהראשון לינואר הקרוב תיכנס לתוקפה ההחלטה שעברה במסגרת רפורמת החניה אותה הובילה מי ששימשה בעבר כשרת התחבורה, מרב מיכאלי ולפיה כל רשות עירונית שמספר תושביה מעל 40 אלף איש לא תוכל עוד לאפשר לתושביה חניה חינמית ברחבי העיר. במילים אחרות, אם עד היום הייתם מורגלים להוציא אחת לשנתיים כרטיס חניה שאיפשר לכם חניה חינמית בכל רחבי העיר, הרי שהחל מהראשון לינואר לא תוכלו עוד להחנות את רכביכם בכפוף לתו החניה אלא אך ורק בכפוף לשימוש בכרטיסי חניה ארוכי טווח שמציעות החברות השונות. נאה דורש נאה מקיים, לא עוד זכויות מועדפות על פני האורחים שממלאים את אילת. אם תהיתם אגב, הכסף שייגבה בשל דוח"ות החניה, ייכנס היישר לקופת העירייה על מנת לשפר את תשתיות החניה הקיימות בערים.
   ואם תהיתם למה זה באמת טוב, בהחלטתה לקדם את הרפורמה של החניה, האמינה חברת הכנסת לשעבר מיכאלי, כי מרגע שהחניה בכל הערים תהיה כרוכה בתשלום, יעדיפו תושבים רבים לוותר על הרכבים הפרטיים לטובת יציאה למקומות העבודה בתחבורה ציבורית. בדרך זו האמינה שרת התחבורה, שיירדו לחצי מקומות החניה ברחבי הארץ.

 

ומה עשיתם כדי למנוע את זה?


   על פניו מדובר בהחלטה וברפורמה שנועדה לשפר את המחסור החמור במקומות חניה בכל הערים בארץ. מי באילת לא מכיר את הצרה הגדולה שנחתה על העיר מאז הוצאתו של שדה התעופה מתוך שטח העיר והעברתו צפונה למיקומו הנוכחי - צעד שגרם לירידה דרסטית במספר הטסים לחופשה באילת, כשאלו מעדיפים מאז להגיע לאילת עם רכביהם הפרטיים ומעמיסים על תשתיות החניה הקיימות בעיר. אלא שבעוד שהשרה מיכאלי כיוונה להשקעות ארוכות טווח בחניונים גדולים ומסודרים ברחבי העיר שיתנו מענה למחסור כמו גם בשיפור מענה התחבורה הציבורית בערים, נכון להיום, אי אפשר להצביע על העיר אילת כמי שנערכה בהתאם לבאות. השבוע אמנם יצא ראש  העירייה, אלי לנקרי בקריאה ליו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס להחריג את אילת מההחלטה הקרובה, אלא שבאותה נשימה לא הסביר ראש העירייה כיצד הוא פעל בשנים האחרונות להחרגת העיר מהצרה העומדת ובאה ובהתחשב בעובדה כי הרפורמה אושרה על ידי ועדת הכלכלה כבר בחודש נובמבר בשנת 2021. 
   בכתבה שנכתבה בערב ערב בשנת 2021, רגע לאחר שוועדת הכלכלה אישרה את הרפורמה הבעייתית לאילת, הבטיח סגן ראש העירייה דאז, סטס דינקין, ששימש כיו"ר ועדת התחבורה העירונית, לעשות כל שניתן על מנת להחריג את אילת מהנושא, לצד קידום ופיתוח התחבורה הציבורית והקמת חניונים לטווח ארוך. כבר אז היה ברור כי הניסיון להחריג את אילת עלול להיתקל בקשיים, שכן לטובת ההחרגה, המדינה צריכה לחוקק סעיף החרגה ייעודי שלא בטוח שיעמוד במבחן בג"צ, אלא שבפועל שום דבר לא באמת נעשה. בתגובה לשאלה האם ניסה במשך שלוש השנים האחרונות מאז הבטחתו, לפעול מול ועדת הכספים של הממשלה על מנת להחריג את העיר אילת מההחלטה בעניין החניות, אמר השבוע חבר מועצת עיר סטס דינקין: "ממשלה באה, ממשלה הלכה, את חושבת שהיה ויש עם מי לדבר?".
    "כמה נחמד זה שרגע לפני שההחלטה שקיימת כבר שלוש שנים נכנסת לפועל כולם באילת עושים רעש וצלצולים, נעמדים על הרגליים האחוריות ועושים קולות של התנגדות", אומר השבוע רוני חיים, תושב העיר שמתנגד בתוקף להחלטה המממשת ובאה. "שראש העיר הנכבד ופרנסי העיר יסבירו לנו התושבים מה הם עשו במשך כל השנים האלו שקדמו לכניסת ההחלטה לתוקפה על מנת למנוע את קיומה באילת? שיסביר לנו ראש העירייה הנכבד מה הוא עשה חוץ מאשר להוציא שוב מכתב התנגדות שכידוע לא יכול להועיל בכלום. שיסביר לנו ראש העירייה הנכבד איך הוא שיפר לאורך השנים האחרונות את התחבורה הציבורית בעיר בצורה כזו שההחלטה שכבר התקבלה לפני שלוש שנים לא תשפיע לרעה על תושבי העיר שלו ושיסביר בבקשה לכולנו איזה מתחמי חניה הוא עשה לנוחיות תושבי העיר ולא רק לטובת היוצאים לסיני? והרי לכם עוד הוכחה חותכת שבאילת כמו באילת, עניי עירך ממש לא קודמים אלא האורחים בעיר שמבחינת כולם הם מקור הכסף ומקור הפרנסה של העיר והתושבים הם רק נותני השירות וככאלו אין לנו כבר כמעט זכויות".
   השבוע היו גם מי שהזכירו כי בעיית החניות בעיר לא נגרמת על ידי התושבים אלא על ידי האורחים הרבים שממלאים את אילת, במצב הנוכחי עוד יותר מהרגיל. "בשנים עברו דובר על הקמת מתחם חניה ארוכת טווח בכניסה לעיר וחיוב כל הבאים לאילת להיכנס לעיר ללא רכביהם ולהשתמש אך ורק בתחבורה הציבורית בשטח העיר", הזכירה השבוע תושבת אילת זועמת. "מה נעשה בנידון? כלום ושום דבר. פעם נוספת תושבי אילת צריכים לשלם את המחיר שלא באשמתם".
   עוד בהחלטת ועדת הכלכלה שהתקבלה כבר בשנת 2021, הפער שייקבע בין מחיר לשעת חניה שישלם תושב חוץ למחיר לתושב העיר לא יעלה על 30 אחוז. בכפוף לכך, המחיר המירבי על חניה יבוטל החל מהשנה הבאה ועיריות יוכלו לקבוע מחיר בהתאם למדיניותן. ואם חשבתם שבוועדת הכלכלה לא חשבו על האפשרות שבכל זאת יהיו רשויות שיבחרו שלא לגבות תשלום מתושביהן, תשכחו מזה. על מנת למסמר את הרעיון הזה, קבעה הוועדה כי רשות שתחליט שלא לגבות בכל זאת תשלום עבור חניה מתושביה, לא תוכל לגבות גם תשלום מתושבי חוץ. במילים אחרות, אם בעיריית אילת יחליטו למרות הכל שלא לגבות תשלום חניה מהתושבים, היא תאלץ לוותר על הכנסות של מיליוני שקלים שנכנסים בכל שנה לקופת העירייה תודות לגביית תשלום מאורחי חוץ עבור החנייה בתחומי העיר אילת.
   "אף כי למטרת ההחלטה יתרונות רבים וחשובים בהם הפחתת העומס בכבישים, אני מתנגד בתוקף להחיל אותה באילת בשל מאפייניה המיוחדים של העיר שלנו ומכיוון שהיא מכבידה על התושבים ומטילה עליהם נטל נוסף" אמר השבוע ראש העירייה לנקרי ובהתאם לכך, באיחור של כשלוש שנים החל לפעול לדחיית יישום ההחלטה ולהחזירה לדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת, בתמיכתו של יו"ר המרכז לשלטון מקומי ויחד עם ראשי רשויות נוספים המתנגדים גם הם לגזרה.  
   בפנייה ליו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, ציין ראש העירייה, כי במהלך השנים האחרונות התמודדו הרשויות המקומיות עם משברים עולמיים וארציים כמו מגפת הקורונה ומלחמת חרבות ברזל, אשר עדיין מתנהלת בעצימות גבוהה. עוד ציין ראש העירייה, כי אילת משום ייחודיותה והתבססותה על ענף התיירות, נפגעה כלכלית בקורונה ובמלחמת חרבות ברזל, בהיקפים אשר לא היו כמותם בעבר (אבטלת שיא בקורונה וירידה דרסטית בפעילות הכלכלית בחודשים הראשונים למלחמה), ולתושבי העיר יהיה קשה לשאת בנטל נוסף. אשר על כן, הדגיש ראש העירייה, כי בעיר אילת יהיה קושי רב ביישום התיקון היות ומערך התחבורה הציבורית אינו נותן את המענים הנדרשים. עוד ציין ראש העירייה, כי באזור התיירות מועסקים 85% מאוכלוסיית השכירים ועצמאיים בעיר אילת, אשר אין להם תחבורה חלופית ראויה ועל כן מדובר בגזירה אשר הציבור לא יוכל לעמוד בה. אשר על כן ביקש כאמור ראש העירייה לפעול מול ממשלת ישראל לדחיית תחילת התיקון 129 לפקודת התחבורה ולקיים דיון לגבי התיקון עצמו והמשמעויות הנגזרות ממנו. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש

<