פני הניתוק: ארקיע וישראייר קיצצו מתחילת השנה 6 טיסות יומיות לאילת

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: רותם נועם ● 20/9/2024 06:12 ● ערב ערב 3190
נמשכת הצלילה בנתוני מספר הטסים לאילת מנתב''ג לרמון ● מאז תחילת השנה ירידה של כרבע במספר הטסים לעומת השנה שעברה ● הסיבה לכך: ארקיע וישראייר הפחיתו את מספר הטיסות לאילת באופן משמעותי, זאת בניגוד להתחייבותן להגדיל את מספר הטיסות ● בישראייר מודים שלא יוכלו להעלות את מספר הטיסות, ובארקיע מקווים לשיפור אחרי שובם של המטוסים החכורים שנגרעו ממצבת המטוסים
פני הניתוק: ארקיע וישראייר קיצצו מתחילת  השנה 6 טיסות יומיות לאילת
באוגוסט השנה נרשמה ירידה של 40.88% במספר הטסים לאילת לעומת אוגוסט 2023

הורדת מספר הטיסות לאילת על ידי שתי חברות התעופה, ישראייר וארקיע, לצד העיכוב בתחילת פעילותה של אייר חיפה, נותנת את אותותיה במספר הטסים דרך נתב"ג לשדה רמון, שצנח מתחילת השנה ועד סוף אוגוסט ב-24.6 אחוז. כן רבע ממספר הטסים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אז טסו 576,203 נוסעים, לעומת רק 434,378 השנה. 
כאמור, הרקע לירידה במספר הנוסעים היא ירידה של 26.24% בתנועת מטוסים באוגוסט של שתי החברות, לעומת אוגוסט אשתקד. בסך הכל נרשמו 503 תנועות מטוסים לעומת 682 תנועות באוגוסט 2023, הבדל של 179 תנועות, מדובר בגריעה של כ-6 טיסות יומיות. כמו כן, נרשמה מתחילת השנה ירידה של 23.65% בתנועות המטוסים לאילת, 4,147 בלבד לעומת 5,432 תנועות בחודשים ינואר-אוגוסט אשתקד.
   באוגוסט עצמו נרשמה ירידה של 40.88% במספר הטסים לאילת. סך הכל טסו 49,737 נוסעים בלבד, לעומת 84,142 נוסעים באוגוסט 2023. ארקיע הטיסה 35,769 נוסעים, שמהווים כ-72% מהטסים, לעומת 51,519 נוסעים באוגוסט אשתקד, ירידה של 30.57%. ישראייר הטיסה 13,944 נוסעים בלבד, שמהווים כ-28% מהטסים, לעומת 32,601 נוסעים באוגוסט 2023, ירידה של 57.22%.
 

  ראש עיריית אילת אלי לנקרי, זעם בתחילת השבוע כאשר שלח מכתב לשרת התחבורה מירי רגב, בו טען בין השאר כי: "הגיעו מים עד נפש, כיום מפעילות שתי החברות טיסות בהיקף של 50% לעומת שנה שעברה, שגם היא הייתה שנת שפל בכל הקשור לטיסות".
   בהמשך למכתבו מציע ראש העירייה לשרה כי הפתרון האמיתי לבעייה שאינה פוסקת חייב להיות הסדרה בהסכם כתוב מול חברות התעופה הישראליות "שבו תהייה התחייבות של שתי החברות להפעלת טיסות בתדירות קבועה וגבוהה בהרבה מזו שמתקיימת היום ובשעות קבועות הידועות מראש שלא ניתן יהיה לחרוג מהן וכל חריגה תחייב נקיטת סנקציות עליהן יוחלט". עוד מציע ראש העירייה לשרה רגב כפיתרון לבעייה: מתן אישור מידי לחברות תעופה זרות (חברה אחת או יותר) לפעול בקו טיסות הפנים באילת. "הדבר יאפשר תחרות בריאה וכן אפשרות שהחברות הזרות תפעלנה טיסות מרמון לחו"ל וכן החייאת שדה התעופה רמון הגווע", ציין ראש העירייה.
   עם זאת יש להבין כי מנגנון הסבסוד שיצר משרד התחבורה ואשר העמיד את מחירו של כרטיס תושב על סך של 200 שקל (מהם 101 שקל מסובסדים על ידי המדינה עד לסך של 10 מיליון שקל שהוקצבו לכך לשנתיים הקרובות), התגלה כחרב פיפיות, שעה שגרע מחברות התעופה עשרות שקלים שגבו עד אז על כרטיס תושב (שמחירו הממוצע עמד על 229 שקל לצד), ובכך הפך את הכדאיות של הקו לאילת, שעמדה בסימן שאלה עוד קודם לסבסוד, למוטלת בספק. כתוצאה מכך ולמרות הבטחה מפורשת שנתנו החברות למשרד התחבורה ולציבור כי יגדילו את מספר הטיסות שלהם לאילת אם רק יתאפשר להם לעשות שימוש נרחב יותר בטרמינל 1 שמחירי האגרות בו זולים יותר, הרי שהמציאות לימדה כי בחסות המלחמה מצאו החברות דרך למסמס את ההתחייבות למרות שקיבלו היתר להעביר 50% מטיסותיהן לטרמינל 1, באקט שגרע הכנסות לא מעטות מרשות שדות התעופה שהתנגדה למהלך (בישראייר הדגישו כי לאחר שגילו כי לא יוכלו להגדיל את מספר הטיסות לאילת נמנעו אף מלהעביר את טיסותיהן לטרמינל 1). כך קרה שניהול כושל של שרת התחבורה מירי רגב הוביל לכך שכולם כולל כולם יצאו מתוסכלים מהמהלך הכושל והזמני – תושבי אילת אינם יכולים לעשות שימוש בכרטיסים המסובסדים שכן מספר הטיסות לעיר צנח דרמטית, חברות התעופה מסיטות את מטוסיהן לטיסות לאירופה, חברת אייר חיפה עוד לא התחילה לפעול ולא ברור כמה טיסות לאילת תפעיל בחודש הבא ואף הן יצאו רק מחיפה ועוד לא אמרנו מילה על עלויות התפעול האסטרונומיות של הפיל הלבן שנקרא שדה רמון.
   חברת ארקיע התייחסה לטענות במכתב תשובתה לשרת ת התחבורה מירי רגב, בו כתבה: "ארקיע פעלה ופועלת להרחיב את פעילותה בקו בחודשים אוגוסט עד אוקטובר 2024 כמשימה לאומית....". עוד הוזכר לשרה: "בשל החרפת המצב הביטחוני, צוותים זרים סרבו לנחות בישראל ובכך הותירו טיסות בסכנת ביטול. לפיכך נאלצה ארקיע לבצע התאמה כפולה בלוח הטיסות במטרה לענות בכוחות עצמה על המשימה הלאומית של החזרת ישראלים לארץ ובמקביל להמשיך לתת מענה לתושבי אילת ולמבקרים בעיר".
   עוד צוין: "ארקיע תגברה את הקו לאילת במטוסים גדולים כדי לצמצם את הפגיעה בסך המושבים המוצעים. יתרה מכך, בחודש אוגוסט הפעילה ארקיע יותר מושבים בקו לאילת בהשוואה לתוכנית הטיסות המקורית של חודש זה". לסיום מבטיחה החברה: "עם חזרת מטוסים החכורים, נוכל לייצב את לוח הטיסות ולהגביר את כמות התדירויות לאילת".


 

הביקושים לאילת בשיא


אלא שאם מישהו חשב לרגע כי קיימת קורלציה בין מצב קו התעופה לאילת למצבת הביקושים בעיר, נכונה לו הפתעה, שכן אילת המשיכה להוות יעד משמעותי עבור ישראלים שביקשו לנפוש השנה בצל המלחמה. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בסוף אוגוסט את נתוני לינות התיירים לחודשים ינואר - יולי 2024, מהם עולה כי השנה היתה באילת תפוסת שיא של 90.8 אחוזים, לעומת רק 82 אחוזי תפוסה ביולי 2023. אז נכון שהנתונים כוללים גם מפונים שעדיין שהוו בחלק ממלונות הרשת ועדיין, ירידה בביקוש לאילת בוודאי שלא היתה השנה.

טבלת התפוסה במלונות אילת לפי חודשים בהשוואה לשנים 2023-2024

                     2023             2024
  ינואר         58.6%           61.8%
  פברואר     62.7%           66.7%
  מרץ           62.3%           70.7%
  אפריל        72%              80.4%
  מאי           74.4%           79.4%
  יוני            79.2%           87.6%
  יולי           82%               90.8%


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש