עונש קל למוח שמאחורי שוד הכספות האכזרי באילת

מאת: רותם נועם ● צילום: דוברות המשטרה ● 20/9/2024 06:16 ● ערב ערב 3190
בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר את דינם של חמשת השודדים ששדדו באלימות משפחה אילתית בביתה, לתקופות מאסר ממושכות ● "קשה למצוא מקרים שבהם נסיבות ביצוע עבירת השוד הן חריגות וחמורות כבענייננו, כאלו שבהן שילוב בין תכנון מוקפד ומדוקדק של מספר מעורבים, עם יסוד של שלילת חירות, גם של קטין, ופגיעה פיזית בקרבן בביתו, יחד עם גניבה של רכוש בשווי של מאות אלפי שקלים", נפסק
עונש קל למוח שמאחורי  שוד הכספות האכזרי באילת
חלק מסכום הכסף שנתפס במזומן בעת מעצרם של החשודים בשוד

   בית המשפט המחוזי בבאר שבע הרשיע (9.9) את מירזה דומברזה, ישראל קטייב, בנימין שלומוב, יוסי אברהם ותמיר אברהם, בשוד אלים וחמור במיוחד שהתרחש ב-28.12.22 בוילה באילת, בה מתגוררים שני תושבי אילת (56 ו-50) עם בנם הקטין. 
   מעובדות כתב האישום עולה, כי ממ"ד בקומת הקרקע של הבית הותקנה כספת גדולה אשר הכילה, בין היתר, סכום גבוה אף שלא ידוע של כסף מזומן וכן תכשיטים ושעונים יקרי ערך בשווי מוערך של קרוב ל-400,000 ₪. הממ"ד היה נעול במפתח ואזעקה שמחוברת למוקד והכספת הייתה נעולה באמצעות מפתח וקוד הידוע לאב המשפחה בלבד. בנוסף לכך, החזיקה המשפחה בחדר השינה שבקומה העליונה בבית, בתוך חדר הארונות, כספת נוספת ובה מעט כסף ותכשיטים לא יקרים. 
גם כיום לא יודעים במשטרה כיצד נודע לנאשמים על דבר קיומן של הכספות האמורות, זאת במיוחד לאחר שנשללה כל הכירות מוקדמת בינם לבין הקורבנות. בעקבות המידע, החליטו דומברזה, קטייב ושלומוב לשדוד את הממ"ד והכספת. לשלושה סייע אדם נוסף ששימש שתצפיתן ותפקידו היה לוודא שאב המשפחה נמצא בעת השוד בבית. יוסי ותמיר אברהם, שהנם אחים, סייעו לשלושה לאחר מעשה כאשר תמיר מילט את השלושה מאילת ברכב השייך לשלומוב. 
החמישה התכוננו היטב לשוד, הצטיידו ברכב ובלוחיות רישוי של רכב אחר וכן בחפצים הנחזים כאקדחים, אזיקונים מפלסטיק, כפפות, כיסוי לפנים ותיקי בד, כן הצטיידו במספר טלפונים חד פעמיים. 
לאילת הגיעו השלושה יומיים לפני השוד ונרשמו במלון. אז גם דאגו להחליף את לוחיות הרישוי ברכב השוד. 
   משדיווח התצפיתן לצוות כי האב נמצא בבית, הגיעו למקום השלושה בסביבות 14:30 כשפניהם רעולות וכפפות לידיהם. כאשר המתלונן עמד בקרבת דלת הכניסה לבית שהייתה פתוחה, הוא הבחין באחד משלושת הנאשמים שנשען על השער, שאל אותו האם הוא שליח ונענה בחיוב. המתלונן התקרב אל השער ונשען עליו עם ידו השמאלית. במעמד זה, מי משלושת הנאשמים שעמד ליד השער, תפס את ידו השמאלית של המתלונן ואמר לו "הבן שלך א' עושה בעיות" או מילים דומות לאלה. המתלונן שאל אילו בעיות עושה בנו ופתח את השער. בשלב זה, התפרצו  השלושה אל תוך החצר, כשמי מהם מחזיק באחד מהאקדחים בידו. המתלונן התרחק מהשער, רץ לעבר דלת הכניסה לבית וצעק למתלוננת שיש שוד. שלושת הנאשמים רדפו אחרי המתלונן וכשהשיגו אותו בכניסה לבית, הפילו אותו ארצה, תפסו אותו בידו השמאלי, עיקמו אותה לאחור והלמו בפניו של המתלונן ובצלעותיו. המתלונן ניסה להשתחרר מאחיזת שלושת הנאשמים, אך לא הצליח והם הכניסו אותו לתוך הבית אל קומת הקרקע. 
●●●
   במקביל לכך, הקטין התקרב אל דלת הכניסה, הבחין במתרחש, רץ במדרגות, נכנס אל אחד החדרים בקומה העליונה בבית וסגר את הדלת. אחד משלושת הנאשמים עלה לקומה העליונה כשהוא מחזיק באקדח בידו, פרץ לחדר והורה לקטין לשבת על המיטה. בהמשך לכך, הנאשם השומר יצא מהחדר, ניגש אל האישה אשר יצאה מחדר השינה לשמע ההתרחשות, הכניסה באיומי האקדח לחדר והושיבה על המיטה ליד הקטין. הנאשם השומר סגר את דלת החדר ונעמד מול המתלוננת והקטין, תוך שהוא מכוון אליהם את האקדח. המתלוננת שאלה את הנאשם השומר מי הוא. בהסתמך על מידע מוקדם שנאסף במסגרת הקשר, השיב הנאשם השומר שיש למתלוננת ילד באירופה, נקב בשמו ואמר שהם "במעקב עליו" או מילים דומות לאלה, והכל כדי להטיל אימה על המתלוננת. המתלוננת נבהלה ושאלה את הנאשם השומר מה הוא רוצה, והנאשם השומר השיב כי הם "באו לממ"ד" וכי המתלוננת "יודעת בדיוק מה יש שם" או מילים דומות לאלה, כשהוא מתכוון לכספת הגדולה. בשלב מסוים, השעון החכם מסוג "אפל" שענדה המתלוננת על ידה צלצל ובתגובה הנאשם השומר צעק לעברה: "מה את עושה? למי חייגת?", הוריד את השעון מידה של המתלוננת, הטיח אותו בקיר או ברצפה וריסק אותו. בנוסף לכך, הנאשם השומר שאל את המתלוננת ואת הקטין האם יש עליהם טלפונים ניידים והם הראו לו שאין. 
   במקביל לכך, שני הנאשמים האחרים החזיקו את המתלונן בשתי ידיו, אותן עיקמו לאחור, הושיבו אותו על הברכיים במסדרון ודרשו ממנו לפתוח את הממ"ד, תוך שהם מבהירים כי הם יודעים שיש שם כספת. המתלונן טען כי אין לו כספת בממ"ד, אלא רק בחדר השינה והציע להראות אותה לשני הנאשמים. המתלונן עלה במדרגות לקומה העליונה, מובל על-ידי שני הנאשמים, כשאחד מהם מחזיק באקדח, נכנס לחדר הארונות שבחדר השינה והראה לשני הנאשמים את הכספת הקטנה. כמו כן, המתלונן פתח מגירות הארון בהן החזיק בשעונים ישנים וכסף בסכום נמוך שאינו ידוע במדויק. הנאשמים נטלו את התכולה של הכספת בחדר השינה ושל המגירה וחזרו ודרשו מהמתלונן להוביל אותם לכספת שבממ"ד. 
   בשלב זה, אחד משני הנאשמים נכנס לחדר ואמר לנאשם השומר שהמתלונן "עושה בעיות" וכי "אם הוא ימשיך ככה", על הנאשם השומר לירות לקטין ברגל או מילים דומות לאלה. לשמע הדברים, המתלוננת התחננה בפני הנאשם השומר שלא יפגע בקטין והוא הרגיעה באמרו "אל תדאגי גם לי יש ילדים ואני לא פוגע בילד" או מילים דומות לאלה. 
   בשלב זה, אחד משני הנאשמים שניגש אל החדר, אמר לנאשם השומר להפריד בין האישה לבן ולקשור אותם. האישה ביקשה מהשומר לא להפריד בינה לבין בנה הקטין והוא הוביל את המתלוננת ואת הקטין יחד לחדר השינה, שם הושיב אותם על הספה ואזק את ידיהם מאחורי הגב ואת רגליו של הקטין באמצעות האזיקונים. בשלב מסוים המתלוננת הצליחה לשחרר את ידיה מהאזיקונים, וכשהנאשם השומר הבחין בכך הוא צעק על המתלוננת, קילל אותה ואזק את ידיה מקדימה באמצעות מספר אזיקונים, בצורה הדוקה, ונותר לשמור מקרוב על המתלוננת והקטין, תוך שהוא ממשיך לכוון לעברם את האקדח.    
   במקביל לכך, שני הנאשמים הובילו את המתלונן במדרגות לקומת הקרקע לאזור של הממ"ד. בקומת הקרקע המתלונן דחף את שני הנאשמים בניסיון לברוח מהבית. בתגובה לכך, שני הנאשמים החלו לתקוף אותו ובעטו וחבטו בפניו ובגופו עד שהמתלונן הרגיש כי הוא עומד לאבד את הכרתו. בנוסף לכך, מי משני הנאשמים איים על המתלונן באמרו שאם ימשיך להתנגד "הוא יקבל דקירה" או מילים דומות לאלה. כתוצאה מהאלימות והאיומים בהם נקטו השודדים כאמור לעיל, המתלונן הסכים לפתוח את הממ"ד ואת הכספת וכן לדרישת שני הנאשמים נטרל את האזעקה והם נכנסו לממ"ד. המתלונן נטל את המפתח של הכספת אשר היה מוחבא מעל המזגן בממ"ד ושני הנאשמים הושיבו את המתלונן על הרצפה ליד הכספת על מנת שיפתח אותה באמצעות המפתח והקוד. בשלב זה, המתלונן שוב ניסה להשתחרר משני הנאשמים ולברוח, אך מי משני הנאשמים היכה את המתלונן מספר פעמים באמצעות אגרופו בפניו והמתלונן החל לדמם. גם במעמד זה, מי משני הנאשמים איים על המתלונן באמרו ש"יקבל דקירה". 
   בעקבות כך המתלונן ביקש משני הנאשמים להפסיק להכותו והסכים לפתוח את הכספת. המתלונן פתח את הכספת והחל להעביר את הכסף והתכשיטים לתיקים שנתנו לו שני הנאשמים. בשלב מסוים שני הנאשמים דחפו את המתלונן הצידה והחלו להעמיס בעצמם את הכסף והתכשיטים לתוך התיקים. 
   לאחר ששני הנאשמים סיימו לרוקן את הכספת, הם הובילו את המתלונן לחדר השינה בקומה העליונה, השכיבו אותו על הספה ליד המתלוננת והקטין ואזקו אותו הדוק באמצעות מספר אזיקונים, כשידיו לאחור, כל זאת כאשר המתלונן ממשיך לדמם מפניו. במעמד זה, שלושת הנאשמים דרשו מהמתלונן לדעת היכן נמצא מכשיר ה-DVR של הבית ולאחר שהמתלונן הפנה אותם לחדר הארונות, הם נטלו את מכשיר ה-DVR לידיהם בכוונה למנוע או להכשיל הליך שיפוטי או להביא לידי עיוות דין. בשלב מסוים, שלושת הנאשמים דרשו מהמתלונן שלא יתלונן במשטרה ואיימו עליו באמרם שהם יודעים "איפה הם ואיפה העסק שלו" או מילים דומות לאלה. בהמשך לכך, שלושת הנאשמים טענו כי על המתלוננים והקטין לחכות "שבע דקות" כדי ש"מישהו לבוא לשחרר אותם" או מילים דומות לאלה. 
   בשעה 15:00 לערך, שלושת הנאשמים יצאו מהבית כשהתיקים עם הכסף, התכשיטים, התכולה של הכספת הקטנה ושל המגירות ומכשיר ה-DVR בידיהם, העמיסו אותם ואת הציוד לרכב המזויף ונסעו למלון. נאשם 4 יוסי אברהם, היה בקשר טלפוני עם מי מבין שלושת הנאשמים באמצעות הטלפונים המבצעיים ובאותה עת גם היה לסירוגין בקשר עם אחיו תמיר.  בסמוך לשעה 16:30 הגיע יוסי לביתו של תמיר בדימונה ושם המתין ליתר הנאשמים. 
   בסמוך לאחר יציאת שלושת הנאשמים מהבית, הצליחו המתלוננים והקטין להשתחרר מהאזיקונים והזעיקו משטרה. המתלונן פונה לטיפול רפואי במרכז הרפואי "יוספטל" כשהוא סובל מחבלות וכאבים.
   סמוך לשעה 15:55 יצא תמיר ברכב האאודי מדימונה על מנת למלט מי משלושת הנאשמים וכן את הרכוש הגנוב מאילת. הוא הגיע למלון בשעה 17:25, וחבר לשלושת הנאשמים. 
   במועד הנ"ל, הנאשמים (זולת יוסי) העמיסו יחד את התיקים שבהם, בין היתר, הרכוש הגנוב, לתוך רכב האאודי ובנימין ותמיר נמלטו ברכב האאודי מאילת לביתו של תמיר בדימונה, שם המתין להם יוסי. סמוך לאחר מכן, מירזה וישראל נסעו במונית מאילת והגיעו לדימונה גם הם, ובהמשך חילקו את השלל. בשעות הערב, הנאשמים או מי מהם ביקשו מבנו החורג של יוסי ש', קטין, להגיע לאילת, להחליף את לוחיות הזיהוי של הרכב המזויף ללוחיות הזיהוי המקוריות ולמלט את רכב הסקודה מאילת. בתמורה לכך שילמו לקטין סך של כ-14,800 ₪. הקטין פנה למכר שלו והציע לו לסייע לו לבצע את המשימה בתמורה לתשלום. הבגיר הסכים לסייע לקטין בתמורה ל-2,000 ₪ וגייס את חברו, בגיר נוסף, להסיע אותם לאילת ברכב שהיה ברשותו, בתמורה ל-600 ₪. ב- 29.12.2022, מעט אחר חצות, הקטין ושני הבגירים הגיעו לאילת ברכב של הבגיר הנוסף, אך בהגיעם לרכב המזויף, עוכבו השלושה על-ידי שוטרים לבדיקה שגרתית. בהמשך לכך הרכב המזויף והכסף שניתן לקטין על-ידי הנאשמים נתפסו על ידי המשטרה. 

   בהרשיעו את החמישה, פסק השופט יובל ליבדרו,  "כי קשה למצוא מקרים שבהם נסיבות ביצוע עבירת השוד הן חריגות וחמורות כבענייננו, כאלו שבהן שילוב בין תכנון מוקפד ומדוקדק של מספר מעורבים, עם יסוד של שלילת חירות, גם של קטין, ופגיעה פיזית בקרבן בביתו, יחד עם גניבה של רכוש בשווי של מאות אלפי שקלים". לפיכך קבע כי:  "לא מצאתי לחרוג ממתחמי העונש ההולם בעניינם של כלל הנאשמים, ובגדרי המתחמים נתתי משקל להודאת הנאשמים, אשר בין היתר חסכה את העדת המתלוננים ובאופן כללי חסכה בזמן שיפוטי; לפיצוי שפיצו הנאשמים את המתלוננים עוד בטרם נגזר דינם; לנסיבותיהם האישיות-משפחתיות של הנאשמים; לפגיעה בחירות שחוו הנאשמים עד עתה ולפגיעה של עונש מאסר בנאשמים ובמשפחותיהם". כן ציין השופט את האחריות שלקחו על מעשיהם והחרטה והאמפטיה שגילו כלפי המתלוננים והמוטיבציה להשתקם שהביעו חלקם. לאור כך, מצא השופט שלא לחרוג מההסדר אליו הגיעו הצדדים, שהעמיד את מקסימום הענישה במקרה על 6 שנים, אף שהביע תמיהה על כי עונש זה הוסכם גם בעניינו של המוח מאחורי השוד הוא מירזה דומברזה שהנו בעל ארבע הרשעות קודמות בעבירות גניבה ושוד וכבר ריצה עונש מאסר בעברו.
   "תמהתי על הסדר זה, במסגרתו הגבילה עצמה המאשימה לעונש של 6 שנות מאסר בלבד בעניינו של נאשם 1, היינו לעונש שמגלם פחות משליש מהעונש שניתן להטיל על מי אשר מבצע עבירה של שוד בנסיבות מחמירות, וזאת חרף העובדה שנסיבותיו של שוד זה הן חמורות וחריגות וחרף העובדה של נאשם 1 עבר פלילי מכביד ביותר, בעבירות אלו ממש. החלטתי לא לחרוג מההסדר ולא להטיל עונש חמור מ-6 שנות מאסר נבעה בעיקרה מן ההלכות הנוהגות לעניין כיבוד הסדרי טיעון", נפסק.

   לאור כך נגזרו על מירזה דומברוזה שש שנות מאסר  וכן הפעלה של מאסר על תנאי לשנה שעמד כנגדו ממנו 8 חודשים ירוצו במצטבר לעונש כל שהוא ייאסר לתקופה של 6 שנים ושמונה חודשים. כן יפצה דומברוזה את המתלוננים ב-20 אלף שקל ורישיונו נפסל לשנה מיום שחרורו.

   על ישראל קטייב, נגזרו חמש וחצי שנות מאסר, שני עונשי מאסר על תנאי לשנה ולחצי שנה, קנס בגובה 20 אלף שקל ופיסלת רישיון לשנה-שנתיים. על בנימין שלומוב נגזרו גן כן חמש וחצי שנות מאסר וחצי. מאחר והוא מרצה כרגע עונש מאסר בעניין אחר נקבע כי הוא ירצה 48 חודשי מאסר נוספים שנותרו לו ממאסרו הנוכחי במצטבר למאסרו בתיק זה (18 חודשים נוספים שעליו לרצות בתיק הקודם יחושבו בחפיפה לעונש בתיק זה).

    על יוסי אברהם נגזרו 20 חודשי מאסר, 10 חודשי מאסר על תנאי וכן 5 חודשי מאסר על תנאי בשתי עבירות שונות ואף הוא יפצה את המתלוננים ב-20 אלף שקל ורישיונו ייפסל לתקופה של שנה. על תמיר אברהם נגזרו 20 חודשי מאסר, 10 חודשי מאסר על תנאי או 5 חודשי מאסר על ת בשתי עבירות שונות, פיצוי בגובה 20 אלף שקל ופסילת רישיון כיתר חבריו. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש