להיות כאן בשבילכם

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 15/8/2024 08:20 ● ערב ערב 3185
פורום ההורים העירוני קיים בנוף המקומי מזה שנים, זוכה לשיתוף פעולה מלא מצד המערכת העירונית, ופועל ביד רמה למען הילדים וגם ההורים במסגרות הבית ספריות בעיר ■ אולם לצד ההצלחות הרבות שיכולים חברי הפורום לזקוף לזכותם, עדיין, למורת רוחם, מרגישים ההורים המתנדבים שיש לא מעט הורים שלא מבינים את משמעות קיומו של פורום ההורים והעזרה הממשית שחבריו יכולים להגיש כל אחד בבית ספרו ובכלל ■ רגע לפני פתיחת השנה, כשגם הפעם, איך לא, רוחות ההשבתה מרחפות מעל, מחדדות יו"ר הפורום ושתי סגניותיה את תפקידי הפורום, מדברות על ההצלחות, היעדים והשעות הארוכות אך החשובות כל כך מבחינתן בהיבט של תרומה למען הקהילה ■ יש על מי לסמוך
להיות כאן בשבילכם
תגיות:

   בעוד פחות משלושה שבועות כבר ישמע צלצול החזרה לבית הספר, אלא שבעוד התלמידים היו בחופשה וגם המורים (לפחות בחופשה חלקית), מי שאצלם גלגלי המחשבות לא הפסיקו לעבוד לרגע הם חברי הפורום העירוני, אותם הורים המשמשים ביום יום כיו"רים וסגניהם - החל מגני הילדים בעיר, דרך בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים ועד לתיכוניים. אם שימשתם פעם כחברים בוועד הכיתה, רק כדאי שתדעו שבמקרה הזה של פורום ההורים, זה הרבה מעבר לרק תביאו ממתקים ותציינו חגים. אין פלא שיו"ר הפורום רינת ליבוביץ מעדיפה שיקראו לחבורה הנמרצת - הנהגת ההורים ולא ועד ההורים. "אנחנו כבר לא ועד", היא מדגישה. "אנחנו הנהגת הורים. מובילים תחומי דעת ומובילים רעיונות שאנחנו רוצים לקדם בבית הספר".

 

תרומה קהילתית לצד הקריירה


   נעים להכיר - רינת ליבוביץ, אמא של אסף וגלעד, משמשת מזה כשנתיים כיו"ר הפורום העירוני ביד רמה. אם לא די בטייטל המחייב הזה, לפני מספר חודשים היא נבחרה במקום ה – 10 והמחמיא לוועד המנהל של פורום ההורים הארצי ובזמנה הפנוי, ולא שנשאר כמעט כזה, היא משמשת כסגנית יו"ר בבית הספר גולדווטר. למה כל זה? כי היא באמת רוצה לתרום למען ילדי והורי העיר. לצידה פועלות כרוח גבית, צידית ומה לא, שתי סגניותיה - אלה לרדו המשמשת גם כיו"ר בית הספר גולדווטר ואלינור לוי, יו"ר בית ספר היובל, שאם לא די בשני הטייטלים האלו משמשת גם כסיו"ר בית הספר רבין. אכן נשים עסוקות שפועלות יחד עם פורום ההורים כולו למען הקהילה. "יש לזה משקל רב בבית. כשהילדים רואים אותך פועלת למען האחר זה דבק גם בהם", מציינת אלינור נקודה חשובה, שלא ממש גורמת למאות הורים לריב על תארי ההתנדבות האלו. "במציאות בת ימינו בה ההורים עמוסים וקרייריסטים הם לא תמיד מבינים עד כמה הפעילות הזו חשובה ועד כמה זה נותן לילדים ולמערכת כשההורה מעורב".

 

רינת ליבוביץ, יו"ר פורום ההורים העירוני


   אחת לשנה, רגע אחרי המפגשים הראשונים עם ההורים והמחנכים בבית הספר, מתקיימות בבתי הספר בעיר הבחירות הפנימיות להנהגת ההורים. מכאן עולים באופן אוטומטי יו"ר בית הספר הנבחר וסגניו לפורום ההורים העירוני שמוביל ביד רמה את תחום החינוך בעיר לא מההיבט הפדגוגי, אבל לגמרי מההיבט החברתי והנפשי של התלמידים בעיר וההורים. ואם עד היום, אחרי שנים שפורום ההורים פועל בעיר עדיין לא הפנמתם, חברי ההנהגה ההורית שפועלים בכל בית ספר ובית ספר, הם בדיוק הכתובת שלכם לכל בעיה שלא נפטרה ברמת המחנכת ורכזת השכבה, לכל טענה וכן, גם ליוזמות חדשות.
   צפויים שינויים השנה בפורום? אני מתעניינת והנשים מאשרות: "צפויים לא מעט שינויים בעיקר לנוכח העובדה שילדיהם של חלק מהנציגים הקיימים גדלו ועוזבים את בית הספר ויחד איתם מטבע הדברים עוזב גם ההורה ומפנה את מקומו ליו"ר חדש או סיו"ר חדש בבית הספר", מסבירה רינת שהיא עצמה תאמר יפה שלום לפעילות ההורים המבורכת הזו לכל היותר בעוד ארבע שנים כשבנה יסיים את לימודיו בבית הספר התיכון בעיר.
   אנחנו מדברים על יוזמות ואני שואלת את האמהות הפעלתניות אם ידעו שלמרות שבעיריית אילת משקיעים מיליונים בכל שנה להאדיר את שמה של אילת ביום חגה - יום אילת, בניגוד גמור וצורם בבתי הספר העל יסודיים לא מתקיימות פעילויות ביום אילת? עד כדי כך שתלמידים רבים בעיר, בעיקר בתיכונים ובחטיבות הביניים לא ממש יודעים מהו אתר אום רשרש? אני מעלה את הסוגיה העצובה הזו בפני היו"ר וסגניותיה והן מבהירות לי: "זה בדיוק משהו שהורה יכול להעלות בפני חברי הפורום ואנחנו נעלה את זה בפני הגורמים החינוכיים הרלוונטים בעיר, בתקווה שהדבר ישתנה כבר ביום אילת הבא", הן אומרות ורושמות לפניהן את הסוגיה. "פורום ההורים לא קיים רק לשם תלונות על המערכת אלא גם כדי לקדם יוזמות ורעיונות", מדגישה רינת.

 

אלה לרדו, ס.יו׳׳ר פורום ההורים העירוני

 

הלו, אנחנו כאן


   ולמרות ההצלחות הלא מעטות שפורום ההורים זקף לזכותו במרוצת השנים בעיר, עדיין סבורים חברי הפורום שיש יותר מדי הורים שלא פונים אליהם ולמעשה לא ממש מכירים את תפקידם ואת הכוח שיש להם להזיז ולשנות דברים.
   אלה לרדו: "בתי הספר היסודיים הם יותר קהילתיים, משפחתיים משהו, המשך של הגן ומטבע הדברים שמכירים יותר את הנהגת ההורים וגם פונים אליה. בבתי הספר העל יסודיים זה כבר סיפור אחר. התלמידים וגם ההורים עוברים למערכת אחרת, גדולה יותר, משפחתית פחות, ההורים נכנסים לשוק על כל המשתמע מזה ופתאום נעזרים פחות בהנהגת ההורים".
   אלינור: "בבתי הספר היסודיים, בעיקר כשיו"ר הוועד הוא ותיק ומנהלת בית הספר ותיקה, יש קשרים מצוינים ומושתתים והורים יודעים לבוא ולשים את הדברים על השולחן ויודעים שיש להם מענה לכל דבר".
   רינת: "כשיש יו"ר חדש בבית הספר או מנהלת חדשה, יחסי האמון נבנים מחדש".
   אלינור: "כהנהגת ההורים אנחנו משתדלים להעביר את המסרים שלנו בקבוצות הווטסאפ של ההורים לאורך כל שנת הפעילות כדי לחזק את הקשר עם ההורים ואת ההבנה שלהם לגבי התפקיד שלנו במערכת".
   רינת: "כמו שאמרנו - לא ועד הורים אלא הנהגת הורים".
   אלינור: "אנחנו מתווכים בין ההורים לצוות. הורים פונים אלינו, לא פעם רוצים שנהיה נוכחים ולפעמים מספיק להם שנדבר ונדחוף מאחורי הקלעים".
   רינת: "עבודת גישור לכל דבר".


ולמרות הכל זה עדיין לא מחלחל לכל ההורים?
   אלה: "בבתי הספר העל יסודיים יש אצל ההורים יותר תחושה של חוסר שקיפות, שמטאטאים להם דברים מתחת לשולחן. הורים בעל יסודי בהרבה מקרים לא מרוצים מהיחס שהם מקבלים, מהטיפול (כבר לא המשפחתיות של בית הספר היסודי הקטן) ואז יש להם תחושה שגם אם פונים אלינו, הנהגת ההורים בבית הספר, אנחנו המשת"פים של הצוות וזה ממש לא נכון. הם לא מבינים לאיזה פצצות אנחנו מסוגלים להגיע מול הצוות וגם מול העירייה".
   אלינור: "מצד שני, היום כבר אפשר לומר בגאווה שיש לנו קשרים מצוינים מול הגורמים הרלוונטים במערכת החינוך בעיר ובעירייה שיכולים לסייע לנו לגרום לשינוי. אני באמת חושבת שיש היום להנהגת ההורים מקום של כבוד בהנהגת העיר. קשובים לנו מאוד. לפעמים צריך לעלות לשם כך בדציבלים, לפעמים זה קורא בנועם, אבל לוקחים אותנו בשיא הרצינות מזמינים אותנו להציף דברים ולחשוב על יוזמות חדשות. הרשות בשנים האחרונות מבינה שהקשר מול ההורים הוא הכרחי".
   רינת: "היום זו עבודה יד ביד שלנו, הנהגת ההורים מול ראשות העירייה".


אז איך בכל זאת כנסים לתודעה של ההורים?
   אלינור: "ההורים חייבים להבין כבר את מרחב התנועה שלנו. אנחנו כאן עבורם בכל מה שקשור לזכויות תלמידים- מורים בבית הספר, פניות שלהם להנהלה שלא נענו לשביעות רצונם".
   אלה: "חשוב לציין שאנחנו המעטפת, המענה האחרון. הורים לא אמורים לפנות אלינו על כל בעיה קטנה, אלא להציף אותה מול מחנכת הכיתה ומול רכזת השכבה. אם הדברים לא מסתדרים בדרגים האלו, הם מוזמנים לפנות אל הנהגת ההורים הבית ספרית שנותנת את המענה מעל. הורים לא יכולים לרוץ לעיתונות או להעלות דברים בפוסטים בפייסבוק ואז לכעוס עלינו שאנחנו לא מנסים לעזור. מי שבוחר לכבס את הכביסה המלוכלכת שלו בחוץ צריך להבין שמכאן כבר קשה לנו לעזור. לכל בעיה יש טיפול שאנחנו יכולים לתת לו את הגב".

 

אלינור לוי,ס.יו׳׳ר פורום ההורים העירוני

 

פועלים מאחורי הקלעים


   לאורך השנים פועלים חברי פורום ההורים מאחורי הקלעים על שורה של מטרות חשובות למען התלמידים כשבמקרים רבים ההורים כלל אינם מודעים לכך שמי שהצליחו לבסוף להזיז עניינים היו נציגיהם בשטח - פורום ההורים. כך לדוגמה, משקיעים נציגי הפורום בכל תחילת שנה אנרגיות רבות למען החזרה הבטוחה של הילדים אל ספסלי בית הספר ופעלו רבות על מנת לשפר את הנגישות התחבורתית אל בתי הספר ובחזרה. אלה לרדו הצליחה להזיז הרים כשסגן ראש העירייה לשעבר סטס דינקין מיקם זרוע חשמלית בכניסה וביציאה לחניית בית הספר ושיפר את מצב התחבורה באזור. רינת ליבוביץ נלחמה שנים על הסדרת רחבת החנייה לבית הספר מצפה ים ולכל אחד מחברי הנהגת ההורים יש מאבק כזה או אחר שצלח. את שנת הלימודים האחרונה התחיל הפורום עם דגש בנושא הפסקת החרמות, אלא שאז פרצה המלחמה ויחד איתה השתנו הדגשים. מהר מאוד שם פורום ההורים העירוני את יהבו על הסדרת המקלטים במוסדות החינוך ומרחבי הביטחון - חברי הפורום השתתפו באין סוף מפגשים עם הנהלת העירייה ועם פיקוד העורף להסדרת הנושא. בזכותם שופרו ונוספו מרחבים מוגנים לבתי הספר והתלמידים וגם המורים ידעו טוב יותר לאן הם צריכים להגיע במקרה של אזעקה.
   אלינור: "לצד זה נלחמנו על הכלת התלמידים שנשארו בבתים כי היו בחרדות".
   לרדו: "מי בכלל יודע על כל השעות שישבנו אצל אלי לנקרי ראש העירייה ויחד עם נציגי פיקוד העורף מצאנו מרחבים מוגנים בבתי הספר והסדרנו את הנושא. לצד זה, כל אחד מאיתנו פיקח בבית הספר שלו על כך שהדברים אכן נעשים בזמן הכי מהיר שאפשר, מה שהצריך מאיתנו ממש ביקורים יום יומיים בבתי הספר".
 

על מה תשימו דגש השנה?
   רינת: "יותר שותפות של הורים. אם עד היום היו יורדות הנחתות, הכוונה היום היא להניע תהליכים ביחד. השיימינג והחרמות תמיד שם והכוונה לחסן את החוסן החברתי".
   לרדו: "בתי הספר חזקים מאוד על הקטע הפדגוגי. השנה הזו לימדה אותנו ששיעור היסטוריה עם כל הכבוד, פחות חשוב מהחוסן החברתי של התלמידים".
   רינת: "חשוב לציין שעל הדרך אנחנו מקדמים הדרכות הורים בתוך בתי הספר והגנים. אנחנו מציעים את הפלטפורמה המצויינת הזו. זה שההיענות עדיין דלה, זה חבל".
   לרדו: "המלחמה הכניסה את הנושא הפוליטי אל בתי הספר התיכוניים. גם את הנושא הזה חשוב לעצור ולדבר עליו עם התלמידים, קבלת השונה והישארות בגדר חברים".


לסיכום?
   רינת: "בשנת הלימודים תשפ"ה שתיפתח, אם ירצה ארגון המורים, נאחל שתהיה שנה רגועה יותר, בלי אירועים חריגים, שתהיה שנה מכילה ואנחנו קוראים לכל ההורים ללמוד ולהסתייע בפורום ההורים. להבין שבאמצעותו אפשר לקדם דברים".   ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש