חיזבאללה וחמאס יצילו את נמל אילת?

מאת: רותם נועם ● 15/8/2024 08:23 ● ערב ערב 3185
את הכותרת יש לקרוא באירוניה המתבקשת ● אבל בהחלט ניתן לדמיין מצב שבו התדרדרות בחזית מול חיזבאללה בצפון שתביא לשיתוק נמלי הים התיכון, תאלץ חברות ספנות לבצע מעקף ולהמשיך לפריקה דרך תעלת סואץ לאילת, בנתיב שאינו מתנגש עם החות'ים ● זה יקר יותר, מזהם יותר, ומעניק לישראל מענה מוגבל בלבד, אבל את נמל אילת זה בהחלט יוכל להציל
חיזבאללה וחמאס יצילו את נמל אילת?
בסופו של דבר כושר הקיבולת של נמל אילת אינו גדול ואינו מתאים להתמודדות עם כמויות גדולות של מטענים
תגיות:

מי שמכיר את נבכי המו"מ שמנהלים בחודשים האחרונים בהנהלת נמל אילת מול ההסתדרות והאוצר, במטרה לגבש מתווה סיוע לנמל אילת המשותק מעבודה כבר תשעה חודשים, מכיר את הסעיף שמנסים לקדם בנמל אילת, לפיו יופנו חלק מהאוניות המגיעות לנמל אשדוד, דרך תעלת סואץ לנמל אילת. באילת כיוונו ספציפית לקו המכוניות שאבד להן מהמזרח הרחוק, שמבצע כיום עיקוף סביב אפריקה, דרך כף התקווה הגדולה אל הים התיכון, קו שבעבר היה בבלעדיות בנמל אילת, ובחסות המלחמה ביקשו באילת להשיבו לתוקף ואולם את מה שהאוצר ושאר הנמלים לא רצו לתת, נראה כי עשוי או עלול (תלוי את מי שואלים) להיכפות על ישראל בממדים גדולים הרבה יותר, זאת באם תגיע הסלמה בגבול הצפון, חיזבאללה יירה טילים שישתקו את התנועה לנמלי חיפה וחמאס מהדרום יעשה כל שביכולתו על מנת לשתק במקביל את פעילות נמל אשדוד. זהו אינו תרחיש דיסטופי, שעה שכבר כיום יותר ויותר בעלי ספינות מסרבים לשלוח אותן לנמלים ישראליים ובלשכת הספנות כבר מתריעים מהידרדרות מהירה ככל שתפרוץ מלחמה כלל איזורית. 

"40% מאוניות המטען הכללי לא מוכנות להפליג כעת לישראל, בגלל עלויות הביטוח שזינקו, או עקב סירוב הצוותים שלהן להגיע לכאן. במכליות דלק 15% כבר לא מגיעות. גם חלק מאוניות המכולות גדולות שפקדו את נמלי ישראל לפני המלחמה לא מגיעות עוד, והמכולות מגיעות לישראל לאחר שטעון לאוניות קטנות יותר, בעלויות גבוהות", אמר לוואלה יורם זבה, יו"ר לשכת הספנות, שפנה בנושא לאוצר ומשרד התחבורה וביקש את התערבותם המהירה.  השבוע (12.8) פורסם כי רשות הספנות האיטלקית אסרה על אוניות להתקרב, לעגון או לקיים כל ממשק עבודה עם נמל חיפה. ההנחיה בתוקף כרגע עד ל-20.8. הנחיה דומה פורסמה גם באוקטובר עם פרוץ המלחמה, לגבי נמל אשדוד. באילת מקווים שאם מלחמה אכן תפרוץ, הנתיב האילתי יהפוך לכורח.

   אלא שגם את עניין זה יש לקחת בעירבון מוגבל, שכן בסופו של דבר כושר הקיבולת של נמל אילת אינו גדול ואינו מתאים להתמודדות עם כמויות גדולות של מטענים, לא מבחינת שטחי אחסנה ולא מבחינת ציוד פריקה, שלא לדבר על הארכת המסע ביומיים, מה שאומר ייקורו, לרבות תוספת דמי המעבר בתעלת סואץ שאינם זולים כלל ועיקר. עלות הסיבוב שתעשה אונייה דרך תעלת סואץ עשויה להגיע לכ- 800 אלף דולר, מה שאומר ייקור של כל רכב בכ-250-350 דולר. גולבר מוכן לשאת במחצית מהעלות, אך את ההפרש תידרש לשלם הממשלה. בראיון שנתן ל'עבר בערב' בחודש יולי, אמר גולבר כי הוא מאמין כי שבזכות השירות שנמל אילת נותן, יבואני הרכב יסכימו לשלם עוד כמה עשרות שקלים עבור כל מכונית". 

   ומה באשר לאוניה שלא נקשרה מיום חמישי שעבר על מנת להטען בשל סכסוך העבודה בין העובדים להנהלה, ובכן, היא נקשרה בסופו של דבר, כצפוי, ביום שני השבוע ונכון לאתמול עוד היתה בהטענה. משה אזולאי, יו"ר מרחב אילת בהסתדרות אמר השבוע ל'ערב ערב': "היתה אספת עובדים, הגיע ראש חטיבת הנמלים בהסתדרות, דיברנו עם ההנהלה והצלחנו לגייס 32 עובדים שמסכימים להיות מיונדים לאשקלון. ההסכם נמצא בתיקונים אחרונים. את עלות שיכון העובדים תיקח על עצמה ההסתדרות וכעת הדיון הוא על אורך הניסוי, חודש עד שלושה חודשים. אם המצב יישאר כפי שהוא כעת לכולם ברור שגם הסדרי הביניים הללו יקרסו והנמל יעבור למצב של השבתה בפועל ברמת תפעול מינימלית בלבד שתצדיק לא יותר מעובדים בודדים. בהסתדרות רוצים לראות כיצד הפיילוט הזה יעבוד והאם יצליח. לעובדים הובטח כי לכל אחד מהם זכות לחזור בו מהסכמתו מבלי שזכויותיו ייפגעו בשל כך. לכולם ברור כי הניתוק מהמשפחות לא יהיה קל. 
   אלא שגם לו ייפתר הצד של ההסתדרות והעובדים, טרם הוכרז על התקדמות כלשהי בגזרת משרדי האוצר והתחבורה בכל הנוגע למתווה הסיוע לנמל אילת שאמור לכלול מספר סעיפים ובהם מתן הלוואה, שחרור כספי פנסיה ששולמו ביתר ועוד, כך שיותר מכל נראה כאילו מבטם כולם מופנה לעבר ראש הממשלה, להבין האם פניו להסלמה ולהבערת המזרח התיכון, או לעסקה ולסיום המלחמה.   ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש