הצילו גננת

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: אילוסטרציה ● 16/8/2024 18:08 ● ערב ערב 3185
הילד שלכם לא רוצה לשחרר בבוקר ולהישאר בגן? חזר להרטיב בלילה? סובל מעליות וירידות במצבי הרוח וכל רעש קטן מקפיץ אותו? ■ כדאי שתבדקו אצל המטפלת או בגן הילדים, יתכן וגם הוא חשוף לאלימות מצד מי שאתם הכי סומכים עליה ■ אלימות בגן הילדים, איזה סימנים אמורים לגרום לכם לא להישאר עוד אדישים
הצילו גננת

אחד הקשיים הגדולים מולם נאלצים להתמודד הורים לילדים שעברו התעללות אצל המטפלת או בגן הילדים הוא סביב השאלה - איך לא חשדנו בכלום. אחרי הכל, לפעמים מדובר בילדים שהיו חשופים להתעללות בגן לאורך זמן ולמרות שעל פניו, רק לאחר מעשה מתברר להורים כי הילדים שלהם שידרו מצוקה לאורך תקופה, הם (ושלא באשמתם) לא ידעו לקרוא את הסימנים האלו ולא חשדו בדבר. "אולי אם היינו קצת יותר ערניים והיינו שמים לב לסימני המצוקה של הילדים מבעוד מועד היינו יכולים לקצר את משך התופעה", אומרים ההורים המתוסכלים.
   מה אמור לעורר את חשד ההורים שמשהו קורה בגן? מטה המאבק למען הילדים מפרסם את הנקודות הבאות:


סימנים פיזיים 


   אם זיהיתם על ילדכם חבורות, שריטות, סימני צביטה, סימני אצבעות, סימנים כחולים בלחיים, שפה פצועה, שן שבורה, צליעה, פריקת כתף או כל סימן פיזי אחר שלא אמור לקרות בשום מקום ובפרט לא במסגרת הגן. כמובן שאם מדובר באירועים חוזרים, הדבר חייב להאיר נורה אדומה.


קושי התנהגותי והתפתחותי


   אם הפעוט שלכם מגיב ונבהל מכל תנועה פתאומית לידו כמו הרמת יד פתאומית או רעשים חזקים. ילד מוחצן שהפך פתאום לביישן ומופנם, מרגיש אשמה או פחד מדברים קטנים כמו צעצוע או צלחת נשברת, וההיפך - ילד רגוע שהפך לאגרסיבי, להיפראקטיבי או לילד עם התפרצויות זעם, ילד שפיתח הפרעות התנהגות והתנהגות מרדנית במיוחד במצבים חברתיים. ילדים שחווים התעללות מתקשים לווסת את עצמם רגשית או להתאים את התנהגותם לסיטואציות חברתיות משתנות ולשלוט בדחפים. עוד אפשר לראות אצל ילדים כאלו הפרעות אכילה, קשיים מוטוריים, קושי פתאומי ביכולת ההתבטאות.


פחדים לא מוסברים


   אם הורה חש שינוי ברצון הילד ללכת לגן - היצמדות להורים, בכי, תלונות על כאבים ומכאובים שימנעו ממנו ללכת לגן, פחדים מחושך, מאנשים וממקומות מסוימים.


רעב וצמא


  אם הבחנתם כי לאחר איסוף ילדכם מהגן הוא צמא ורעב באופן מיוחד - ילדים שלא מפסיקים לאכול מהרגע שאוספים אותם מהגן, שמבקשים מיד מים ברגע שהם יצאו מהגן. חשוב לעקוב אחרי דפוסי האכילה של הילדים בבית, האם משהו השתנה? האם הם משתמשים בסכו"ם, יושבים ליד השולחן?


שינה לא רגועה


   האם ילדכם חווה לאחרונה סיוטי לילה, התעוררויות תכופות, האם קשה לו להירדם, האם הוא מתעורר בבכי וצעקות. ילדים שחווים מצבי אימה במסגרות היום, משחזרים את האירועים בשנתם - מצב שנמשך גם שנים אחרי האירועים.


היגיינה


   חיתולים לא נקיים בזמן האיסוף, תפרחת חיתולים קשה שלא מחלימה - אלו יכולים להעיד על הזנחה בגן וטיפול לקוי.


  מה עוד יכול לעורר את חשדכם בגן?

 

  • גנים בהם אין מדיניות 'דלת פתוחה' וההורים נדרשים לעדכן מראש על מועד הגעתם לגן
  • גנים בהם יש תמיד לצוות הסבר לכל  פציעה או אירוע בגן.
  • גן בו הצוות שולח באובססיביות תמונות להורים על פעילות הילדים.
  • צוות בגן המורכב מרביתו על בני משפחה, או צוות שיש בו לעיתים תכופות תחלופה.
  • צוות ללא הכשרה והבנה בהתפתחות הגיל הרך. נושא זה פשוט לאיתור - ניתן לשאול את צוות הגן מה מדיניות הענישה ומה לדעתם היא הסתגלות מיטבית לילד.
  • גן צפוף, דל צעצועים, עם כמות ילדים מעל התקן.
  • גן בו בכל ביקור פתע שלכם אין פעילויות וצעצועים על הרצפה.
  • גן בו הילדים שלכם חייבים לישון צהריים והתחושה שאין התחשבות ברצון הילד והוא חייב להתיישר לפי חוקי הגן ללא פשרות. גישה זו אינה מתאימה בשום מצב לגיל הרך.
  • מידור ההורים- הפרדה שנעשית על ידי צוות הגן בין ההורים. חלקם 'בחברות' עם הצוות וחלק לא. זהו סימן אזהרה גדול.


אז מה עושים?

 

  • פתחו קבוצת הורים בווטסאפ ללא חברות צוות הגן והעלו שם כל סימן שאלה או ספק שמתעורר.
  • ילד שהולך לגן בשמחה זה לא אומר כלום. תעקבו, שימו לב לסימנים מחשידים.
  • גן או גננת שיש עליה המון המלצות טובות, זה לא אומר שאתם יכולים לישון בשקט. תעקבו, תסתובבו סביב הגן, אל תתביישו לשאול שכנים אם הם שומעים בקרבת הגן צעקות או דברים לא תקינים.
  • אל תהיו שאננים. חשדנות יתר עדיפה על שאננות.
  • העדיפו גן אליו אתם יכולים להגיע בלי לעדכן מראש. וכמובן העדיפו גן עם מצלמות פתוחות בו לא מתאמצים להסתיר שום דבר.
  • אם אתם מכירים סייעת או עוזרת גננת שעזבו את הגן, אל תתביישו לפנות אליה ולברר מה הסיבה שעזבה את הגן.
  • בכל מקרה ורק נדמה לכם שמשהו אינו כשורה בגן, אל תהססו לפנות מיידית למשטרה ובמקביל למטה המאבק הארצי למען הילדים (פרטים ניתן למצוא בגוגל).

יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש