ארקיע מאיימת שלא להעניק את הטבת כרטיסי הטיסה המוזלים לאילתים

מאת: רותם נועם ● 20/6/2024 20:15 ● ערב ערב 3177
משרד התחבורה הודיע השבוע על תקציב של 10 מיליון שקל - שיועבר לחברות תעופה שייגשו למבחני התמיכה שפרסם - שישמש עבור סבסוד טיסות לתושבי אילת במחיר של 99 שקל לכרטיס עד לסוף שנת 2025 ● אלא שבחברות התעופה מודים כי אין להם מושג כיצד להפעיל את ההטבה, ובחברת ארקיע הגדילו והתריעו כי ''מדובר בהטבה מוגבלת, שתסתיים תוך זמן קצר'' ואף הבהירו כי הפעלת ההטבה מותנית בריכוז פעילות החברה כולה בטרמינל 1 ● משרד התחבורה: ''מבחינת הקצאות המקום- חברות התעופה ארקיע וישראייר שמפעילות את הקו המדובר יודעות הכי טוב לנהל ולומר מה ההזמנות שלהן''
ארקיע מאיימת שלא להעניק  את הטבת כרטיסי הטיסה  המוזלים לאילתים
הטבה קצרת מועד ולא אפויה - מירי רגב ● צילום השרה: בן חדד לויקיפדיה

   לכאורה היה אמור להיות זה יום חג לעיר אילת ולתושביה, לאחר שזכו השבוע להודעה חגיגית ממשרד התחבורה לפיה, בהמשך להחלטת הממשלה שהתקבלה בחודש מאי השנה במסגרת ההחלטה לשפות את העיר אילת ועסקיה שנפגעה במלחמת ה-7.10, יזכו תושבי העיר להנחה במחיר הטיסות לאילת, כך שאלה יעמדו על סך של 99 שקל לצד, כאשר המדינה תספוג את יתרת עלות הכרטיס בסך 101 שקל.
   במשרד התחבורה הגדירו את ההודעה כ"בשורה משמעותית לתושבי אילת וחבל אילות". גם ראש העירייה אלי לנקרי מיהר להתהדר בסופרלטיבים וכינה את ההחלטה "תשובה היסטורית לאחד מאתגריה הגדולים של העיר".  אלא שצלילה אל נבכי ההודעה, העלתה יותר סימני שאלה מאשר סימני קריאה ולאחר ש'ערב ערב' פנה למנכ"לי חברות התעופה, ניכר כי ההטבה האמורה הולדתה בכאוס המאפיין את פעילות משרד התחבורה תחת ראשותה של השרה לענייני "יהלומים", מירי רגב ואופן יישומה לוט בערפל.

   אבל נתחיל בפרטים שכן ברורים כרגע. משרד התחבורה הקצה 10 מיליון שקל להטבה ואלו אמורים להיות מוקנים לתושבי אילת וחבל אילות עד לסיומה של 2025. יותר מזה לא נמסר ממשרד התחבורה, לא לציבור ואפילו לא לחברות התעופה.
אגב, אם למישהו צץ בזיכרון המספר 50 מיליון שקל בו נקבו באוצר ובעיריית אילת בעבר כסכום השיפוי המלא לו תזכה העיר אילת, נכון לכרגע איש לא מדבר על העברת סכומים נוספים בצורת הטבות לעסקים ולעידוד התיירות לאילת.

   על פי הודעת המשרד, "מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, הוציא השבוע, באמצעות רשות התעופה האזרחית, (רת"א), ובשיתוף משרד האוצר ועיריית אילת, מבחני תמיכה לחברות התעופה ארקיע וישראייר להשתתפות המדינה במחירי הטיסות האלו...לפי מבחני התמיכה האלו, שאמורים להיות מוגשים על ידי שתי חברות התעופה הישראליות עד לסוף החודש הנוכחי, רת"א תשלים סכום של 101 ₪ על כל נוסע שיממש טיסה בכרטיסים אלו. זאת מאחר ולפי התחשיבים הכלכליים סכום של 200 ₪ עבור טיסה וחזרה הוא סכום סביר".
   במשרד התחבורה פרטו כי: "לפי מבחני התמיכה מדובר במטוסים שבהם לפחות 50 מושבים, כאשר חברות התעופה גם מתחייבות לשמור מספר מקומות סביר בכל טיסה על פי שיקוליהן, בפרק זמן סביר לפני ביצוע הטיסה בפועל."

 

השאלות שלאיש אין עליהם כרגע תשובה


   אלא שבפועל, בחברות התעופה לא יודעים כרגע כיצד ליישם את ההחלטה, ומהודעת משרד התחבורה עולה, כי זה הותיר לחברות ליישם את ההטבה כראות עיניהן ו"באופן סביר". פיקוח על ביצוע? קביעת קריטריונים ברורים לגבי אופן היישום? הגזמתם! 

   פנינו אל מנכ"לי חברות התעופה, אורי סירקיס מישראייר ועוז ברלוביץ מארקיע. סירקיס הודה כי הודעת המשרד הגיעה אליו בדיוק כפי שהגיע אל התקשורת וכי איש ממשרד התחבורה לא יצר עמו קשר או הנחה אותו כיצד ליישם את ההחלטה בפועל. ברלוביץ אף הגדיל והתריע כי המדובר בהטבה "מוגבלת ולזמן קצר בלבד". לאיש מהם לא היו תשובות לשאלות בסיסיות ביישום ההטבה, ובתוכן: האם ההטבה מסתיימת ברגע שהתקציב נגמר, או שמא יש בכוונתם ליישמה עד לסיום 2025 כמובטח על ידי המשרד; כמה מקומות עליהן להקצות בכל טיסה במחיר המסובסד והאם עליהן להקצות מקומות כאלו בכל הטיסות לאילת או רק בחלקן; כמה זמן לפני טיסה ניתן יהיה להזמין כרטיס מוזל; האם ניתן להזמין כרטיסים גם לחודשים קדימה; האם ניתן יהיה לבצע את ההזמנה רק דרך אתר החברות, או שמא ניתן יהיה לבצע רכישות מרוכזות כפי שהיה הדבר אפשרי עם תיקתקים; במידה ותתאפשר רכישה מרוכזת, כיצד יוודאו החברות כי ההטבה אינה מוענקת רק, או בעיקר למוסדיים הרוכשים מחברות התעופה כמות גדולה של כרטיסים (כמו קופות החולים, עירית אילת וכד') וכן, מה יהיה מחיר עלות ביטול/שינוי של טיסה כזאת, שכיום עומד על 60 שקלים לביטול/שינוי, קרי: 60.6% מעלות הכרטיס כולו.

 

ארקיע משתמשת בהטבה כקלף במו"מ מול רש"ת


   לא חלף זמן רב מהודעת משרד התחבורה וכבר הגיעה תגובתה של חברת ארקיע המבקרת באופן חריף את "ההטבה". "חברת ארקיע מברכת את שרת התחבורה, על ההחלטה לסבסד את טיסות הפנים ארציות של תושבי אילת וחבל אילות. יחד עם זאת, ארקיע מתריעה כי מדובר בהטבה  מוגבלת, שתסתיים תוך זמן קצר", נכתב בהודעת החברה. מנכ"ל החברה הוסיף כי: "הדרך היחידה להבטיח לתושבי אילת וחבל אילות,  מחירי טיסה מוזלים לאורך זמן ובאופן שיגביר את תדירות הטיסות בקו נתב"ג- רמון, הינה באמצעות ריכוז כלל פעילותה של ארקיע בטרמינל 1". בכך קושר ברבלוביץ בין ההטבה האמורה לסכסוך נמשך בין החברות הישראליות למשרד התחבורה שמסרב לרכז את כלל טיסותיהן (לרבות לחו"ל) בטרמינל 1, ומפזרן בין טרמינל 1 ל-3 באופן שמגדיל את הוצאות החברות ומקטין, לטענתן, את יכולתן להגדיל את מספר הטיסות לאילת, שהולך ופוחת בקו ישר עם הקיטון בתנועת הנוסעים בקו האווירי מנתב"ג לרמון.
 
   “ב7.10 עם פרוץ המלחמה, הפעילות בקו נתב"ג - אילת ירדה משמעותית. רוב הפעילות הפכה להיות של מפונים ומשפחות החטופים. המדינה סבסדה את הזכאים וארקיע נכנסה תחת האלונקה", התפייטה ארקיע בהודעתה השבוע, אך המשיכה באיום: "החברה מוכנה ותוכל להמשיך להיטיב עם תושבי אילת, אך ורק אם יאפשרו לה פעילות אחידה בטרמינל 1. חברת ארקיע קוראת לשרת התחבורה, להמשיך ולקדם את המדיניות המיטיבה עם תושבי אילת וחבל אילות ולאפשר את ריכוז הפעילות בטרמינל1."

   כאשר פנינו השבוע לעיריית אילת וביקשנו הבהרות בנוגע להטבה ואופן יישומה הפנו אותנו למשרד התחבורה על מנת לקבל את ההבהרות, תוך שהם מדגישים כי המדובר בהודעה שהוציא המשרד. פנייתנו למשרד התחבורה בנושא לא שפכה אור חדש על הדברים, שכן שם בחרו להפנות אותנו בחזרה אל חברות התעופה, שמצדן, כאמור, אינן יודעות, נכון לרגע זה, כיצד ואם בכלל ליישם את ההטבה. 'ערב ערב' ימשיך לעקוב.

   בהמשך שלח משרד התחבורה הבהרה לפיה: "על פי הערכות של גורמי המקצוע שלנו, סכום מכובד שכזה בהיקף של 10 מיליון שקלים יספיק למשך של שנה וחצי בערך, קרוב לסוף שנת 2025. מבחינת הקצאות המקום- חברות התעופה ארקיע וישראייר שמפעילות את הקו המדובר יודעות הכי טוב לנהל ולומר מה ההזמנות שלהן וכמה מהן זה תושבי אילת ובהתאם לכך הן קובעות את המיקומים". ■


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת