הצילו, התמוטטה לנו החומה

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: מירב לוי דיאמנט ● 28/6/2024 03:03 ● ערב ערב 3178
ביום בהיר אחד גילו דיירי משעול המערב בעיר, שחומת האבנים של הדירה במשעול המקביל להם קרסה והדירה נותרה עומדת על ערימת עפר ●ביום בהיר אחד גילה הבעלים של דירת הקרקע המוגבהת בבניין דקר 12 בעיר שיש סדק ארוך, עמוק ומסוכן בחומת האבנים עליה יושבת דירתו● ניסיון הבעלים יחד עם ועד הבניין לפתור את הבעיה באמצעות חברה מקצועית, גרם לקריסה של החומה ● אלו וגם אלו מנסים כעת לפתור את הבעיה רגע לפני שיקרה אסון, ומבקשים את עזרת העירייה, לא במימון אלא בהכוונה ● "מישהו חייב לעמוד לצד התושבים, לקחת אחריות ולעזור ● אנחנו לא אמורים לרדוף אחרי הקבלנים מבלי לדעת ולהבין בתחום הבנייה במקום כל כך מסוכן שעלול לגבות חיי אדם", אומר השבוע מוטי ביטון
הצילו, התמוטטה לנו החומה
החומה שהתמוטטה במערב 7

   מי שיעבור בימים אלו ליד בית הספר אופיר יראה את הכסות המרשימה לה זכתה חומת הבטון המכוערת שעמדה בחזית בית הספר במשך שנים. לצד הכסות הדקורטיבית, מה שבאמת עמד לנגד עיני אנשי ההנדסה בעיריית אילת, היתה העובדה הפשוטה שלפני כשנתיים זיהו הורי התלמידים סדק ארוך ומאיים על החומה בחזית בית הספר. בדיקה של הסדק הצביעה על כך שהחומה חייבת חיזוק וטובה דקה אחת קודם. אז הסדק טופל, החומה חוזקה ובימים אלו ממש זכתה החומה המכוערת לתמיכות נוספות ולכסות מרשימה. אלא שכאן מדובר בבית ספר ובאחריות של העירייה, שלא שיחקה משחקים עם הסכנה שנשקפה לתלמידי בית הספר. אבל מה אמורים לעשות תושבי העיר כשהצרה הזו מגיעה לפתח ביתם?

 

הבניין נשאר עומד על ערימה של חול


   ביום בהיר אחד לפני כחצי שנה, גילו דיירי משעול המערב בשכונת מערב 6 בעיר, שבלי שום התרעה מוקדמת, החומה עליה ניצב הבניין במשעול מעליהם - משעול החמנית, קרס. גושים של סלעים הידרדרו מהגבעה שמולם למטה, לכיוון המשעול שלהם, וחשפו ערימה של עפר עליה ניצב הבניין מאז ואז היום כשסכנת ההתמוטטות וההידרדרות קיימת בכל רגע במקום. "זה קרה בערך חודש לפני הבחירות לראשות העיר", מספר השבוע מוטי ביטון, דייר במשעול מערב, שממש כמו שאר הדיירים, נחרד מהמצב המסוכן בשטח. "ורק טבעי היה שכצפוי בתקופת טרום בחירות כולם דאגו לנו. בעירייה מיהרו להביא גדרות מתכת על מנת לחסום את האפשרות להידרדרות נוספת וכולם כמובן הבטיחו לעזור. אז הבטיחו. אלא שאז הסתיימו הבחירות, מי שזכה, זכה. וראה איזה פלא - כולם שכחו אותנו כלא היה. חשוב לציין שדו"ח המהנדס שהוצא בעקבות התמוטטות החומה הצביע על כך שיש סכנה שהחומה כולה תמשיך להתמוטט, אבל במקום לסגור את כל החנייה, סגרו רק את החנייה בנקודת ההתמוטטות. עד כאן הכל טוב ויפה אלא שלצערנו הרב ככה זה נשאר מאז ועד היום. עד היום אנחנו מנסים לקבוע פגישה עם מהנדס העיר אך לשווא". לטענת הדייר, זמן קצר לאחר המקרה, הבהירו באגף ההנדסה כי הוציאו מכתבים לדיירי הבניין כי עליהם לטפל בבעיה והבהירו כי אם הנושא לא יטופל במהירות על ידי הדיירים - הוא יטופל על ידי העירייה בשל הסכנה הקיימת ולאחר הטיפול, העירייה תחייב את הדיירים בתשלום. אלא שלטענתו של ביטון, למרות ההבטחות, בעלי הדירות במשעול החמנית, במקום בו קרסה החומה, לא קיבלו אפילו את המכתבים. בפועל, חצי שנה עברה מאז המקרה וקרוב לחמישה חודשים עברו מאז הבחירות וההבטחות שקיבלו הדיירים. לא טיפול, לא מכתבים לדיירים, לא חיזוקים. "במילים אחרות, שלום התושבים לא ממש מעניין את עיריית אילת", אומר ביטון בכעס. "המחסומים שהונחו על החנייה שלנו על מנת שלא נתקרב לאזור המסוכן כבר הוזזו הצידה כי מי רוצה להישאר בלי חנייה כל כך הרבה זמן וכמו במקרים רבים אחרים גם במקרה הזה, רק כשיקרה אסון ייבדק ויימצא מי כאן לא היה בסדר ומי לא פעל כמו שהיה אמור לפעול. לא ברור לי מדוע עיריית אילת לא מסייעת לתושבים לפתור את הבעיה? האם זה אומר שאנחנו צריכים מהיום לחכות לבחירות הבאות כדי שמישהו יתייחס אלינו? דיירי החמנית לא ממהרים לטפל בבעיה, לעירייה זה לא אכפת וכל הדרדרת היא עלינו. יש לכולם זמן עד שהחומה תמשיך ותקרוס על מישהו ואז כולם יתעוררו".

 

החומה שהתמוטטה במשעול המערב

 

הסדק שמוטט את החומה


   לפני מספר חודשים הבחינו דיירי בניין דקר 12 במערב 7 שהסדק שהיה על החומה בחזית הבניין (חומה שעליה ממוקמת החצר המוגבהת של קומת הקרקע בבניין) הולך ומתרחב. "הבנו שמשהו כאן לא תקין והחלטנו לבדוק יחד את הבעיה", מסביר השבוע הבעלים של דירת הקרקע בבניין. דו"ח של מהנדס שהובא למקום לא השאיר מקום לספקות כי יש לטפל מיידית בחומה לפני שתקרוס. או אז פעלו נמרצות הבעלים של הדירה יחד עם ועד הבניין להקדים תרופה למכה. חברה מקציעת הובאה לתת הצעת מחיר ועם סכום של כ- 70 אלף ש"ח יצאה העבודה לדרך. אלא ששניה לאחר שכלי העבודה נגעו בחומה, היא קרסה ופערה פתח עמוק במקום עליו יושבת דירת הקרקע. "מה שאף אחד לא יכל לצפות היתה העובדה שכמעט ולא היה חומר שחיבר בין הסלעים שיצרו את החומה", מספר השבוע הבעלים של דירת הקרקע שנחרד לא רק לגלות את המצב הקשה אלא הבין עד כמה הוא יושב על פצצת זמן מתקתקת שעלולה למוטט את החומה כולה. אלא שכאן לא התחילה והסתיימה הבעיה. עכשיו שהתבררה גודל הבעיה, הבהירה החברה המתקנת לוועד ולבעלים של הדירה כי מחיר התיקון יעמוד מעל 200 אלף ש"ח. "ומאיפה אנחנו אמורים לגייס סכום כזה מטורף?", מבהיר בעל הבית שחלק את עלות התיקון הראשוני בינו לבין שאר דיירי הבניין. "פתאום הבנו שאנחנו תקועים. מצד אחד, יש כאן בעיה חמורה שחייבים לטפל בה ומצד שני, העלויות קפצו לשמיים ובכלל, אנחנו לא אנשי מקצוע בתחום ההנדסה ואין לנו יכולת לדעת למי לפנות, מה העלויות הנכונות ואיך לעשות את כל התיקון הזה בסנכרון מלא מול אגף ההנדסה בעירייה על מנת שנקבל את כל האישורים הנחוצים", מסבירה השבוע נציגת ועד הבניין, שראוי לציין כי לא השאיר את בעל הדירה לבדו במערכה ומבינים כי הצרה שלו היא הצרה של הבניין כולו.
   בצר להם, מיהר ועד הבניין לפנות לעיריית אילת, שם מיהרו לשלוח מהנדס למקום לבדוק את המצב וגם הבטיחו עזרה והכוונה. "עיריית אילת חייבת לעמוד במקרים כאלו לצד התושבים. הרי זה לא משהו שעשינו בכוונה והרי אנחנו לא מסירים את האחריות לטיפול מעצמנו ועדיין, מישהו שמבין חייב לכוון ולעמוד לצידנו", אומרים בועד ומקווים כי כבר בימים הקרובים ימצאו את החברה המתאימה ביותר לטיפול בבעייה הלא פשוטה, רגע לפני שיקרה כאן אסון. "תראי איך זה נראה", אומר השבוע בחשש בעל הבית, "לגור בדירה בחשש יום יומי שהכל יכול להתמוטט מתחתיך זה ממש מפחיד", הוא אומר ומקווה שעיריית אילת לא תנטוש בדרך. "זה בדיוק המקום בו התושבים חייבים את הגיבוי של העירייה. ממתי אנחנו יודעים להתנהל מול קבלנים? ממתי אנחנו יודעים מה נכון לעשות כאן, מה טוב ובאיזה עלויות?". אלו וגם אלו מייחלים בימים אלו לסיוע העירייה רגע לפני האסון.


מדוברות העירייה נמסר: “ראשית יצוין, כי האחריות לטיפול במפגע בשטח פרטי/משותף כמו החומה, חלה על בעלי הנכסים. במקרים כאלה מוציאה העירייה מהנדס קונסטרוקטור ועל בסיס ממצאי הבדיקה, יוצאת התראה לדיירים לפיה הם נדרשים לטפל במפגע בהתאם לחוק העזר. במקרים חריגים בהם הדיירים לא מטפלים, מבצעת העירייה את העבודה באמצעות קבלן ומחייבת את הדיירים בסך כל העלויות. לגבי דקר, נפגשו נציגי הדיירים עם מינהל ההנדסה בעירייה והונחו כיצד לפעול והם אכן פועלים. לגבי רחוב המערב הנושא מטופל על ידי מחלקת תשתיות במינהל הנדסה בעירייה כולל פגישות שהתקיימו עם הדיירים, בדיקת מהנדס מטעם העירייה ובדיקת שמאות לתיקון על ידי העירייה. עלות שתושט כאמור על הדיירים. ■ 


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש