חשיפה: שיבושי ה-GPS בגלל המלחמה גורמים לפגיעה משמעותית בענף הבנייה בישראל

מאת: רותם נועם ● צילום: אילוסטרציה ● 25/7/2024 21:47 ● ערב ערב 3182
אילת ואזור הצפון סובלים מאז פרוץ המלחמה משיבושי GPS נמשכים ● הפגיעה הולידה קושי עצום לבצע מדידות באתרי בנייה, המסתמכים על טכנולוגיה מבוססת מיקום GPS ● כתוצאה מכך מבקשים כעת לשוב אל שיטת המדידה הקרקעית המסורתית ● אלא שהדבר מצריך היערכות מחודשת בשטח והקמה של עשרות נקודות בקרה פיזיות כפי שהיה בעבר ● במרכז מיפוי ישראל החליטו להפוך את אילת לפיילוט, ופרסמו מכרז להקמת נקודות בקרה קרקעיות למדידה בשכונות החדשות של אילת, שיקל על הקבלנים בעיר להמשיך ולבנות, אף שבמחיר ייקור עלות העבודה
חשיפה: שיבושי ה-GPS בגלל המלחמה גורמים  לפגיעה משמעותית בענף הבנייה בישראל
אובדן ה- GPS מכריח אותנו לחזור לשיטות מדידה קרקעיות, שהן פחות מדויקות

   שבועיים לפני ה-7.10 בישרה כותרת כתבה באתר YNET על כך ש "יכולות בינה מלאכותית כבר משנות את פני ענף הבנייה". החל מטכנולוגיות AI שמספקות שירותי מיקום מדויק לצרכי מדידות שטחים ומיקום הבנייה, דרך כלים אוטונומיים וכלה בטכנולוגיות בנייה מתקדמות לגורדי שחקים - ענף הבנייה התמכר לכל מה שמבוסס טכנולוגיית רשת או לוויין, אלא שאז הגיעה המלחמה והעולם של כולנו השתנה באחת והאיומים החדשים שהופיעו בחיינו, הולידו קשיים שלא הכרנו עד כה. 

   אחד מהם הוא השיבושים הנמשכים במערכות ה- GPS, המורגשות בעיקר בצפון ובדרום הארץ. מי הם המשבשים? ובכן רשמית המדובר בפעולות שיבוש יזומות של צה"ל העושה בהן שימוש תדיר על מנת לשבש את מערכות ה- GPS של כטב"מים וטילים מונחים המשוגרים אל עבר ישראל. כלים אלה מתבייתים על נ.צ באמצעות מכשיר GPS רגיל (הפועל על אחת משש רשתות GPS הפרושות בעולם) ושיבוש השירות באזורים מועדים כמו אילת וצפון המדינה, מסייעת באיבוד שליטה שלהם ומקלה על ניטרולם בעודם בדרך. על פי הגרסה הלא רשמית, השיבושים הללו יכול ומגיעים גם ממדינות או מלוויינים עוינים, ומטרתם לשבש את מערכות ההגנה של ישראל. אלא שבדרך, כולנו נתקלים באפקט המצטבר של השיבוש הזה, שמשפיע על אפליקציות כגון WAZE וגוגל מפות, הקולטות את הדאטה שלהם מאותות מכשירי הסלולר של משתמשיהן המבוססת מיקום. 

 

שטח שכונת מסיב אילת החדשה – תצריך הקמה של עשרות נקודות בקרה פיזיות לצרכי מדידה


   
   אלא שכעת מתפרסם, כי שיבושי ה-GPS גורמים לנזק הרבה יותר משמעותי, לענף הרבה יותר חשוב ורגיש מאשר עולם המשלוחים והמפות - ענף הבנייה.  
   מכרז שפרסם בשבוע שעבר המרכז למיפוי ישראל (מפ"י), קורא למודדים מוסמכים להציע עצמם לצורך שיקום תשתיות גיאודטיות במרחב אילת, ובמילים פשוטות יותר, נוטשים לעת עתה את המדידות הלווייניות מבוססות ה- GPS וחוזרים לבצע מדידות קרקעיות. "עקב הלחימה והפרעות הקליטה של אותות מערכות הניווט הלווייניות, יש קושי עצום בהקמת תשתית גיאודטית בכלל הארץ", נכתב בדברי ההקדמה למכרז, "מפ"י מעוניינת בביצוע מדידות גאודטיות קלאסיות ולווייניות לצורך הקמת תשתית גיאודטית באזורי הפיתוח במרחב אילת". למעשה, אילת היא בגדר פיילוט, שלאחריו מקווים ליישם פיילוט דומה בצפון הארץ, אם וכאשר המצב הביטחוני באזור יאפשר זאת.
   
   בשיחה עם 'ערב ערב', מסבירה אירית בקר ראש תחום טכנולוגיות מיפוי ותמיכה במפ"י, יחידת סמך של משרד הבינוי והשיכון, שאחראית על ציבור המודדים המחקר תחום המדידות בארץ – כי "הובא לידיעתנו כי באילת ובאזור חיפה קיימת בעיה משמעותית של שיבוש לוויני, אתה מקבל נקודות ציון של קהיר באילת, וכתוצאה מכך, העבודה של ציבור המודדים בענף הבנייה נפגעת מאוד. היכולת שלהם לבצע מדידות לוויניות נעלמת והם נדרשים לחזור ולמדוד באמצעות מדידות קרקעיות. לדברי בקר, אין המדובר בפגיעה בפרנסת המודדים, שכן המדידות נמשכות, אלא בפגיעה בנפח העבודה, במשכה ובעלותה, שכן אם מדידה לוויינית יכולה להיעשות בדיוק רב ובמהירות, מדידה קרקעית אורכת זמן רב יותר, ונדרשות לה נקודות ציון הפרושות במרחב השטח, המשמשות נקודות ציון עבור המודד. "היום בפרויקט בנייה במקום שייקח למודד יום עבודה, הוא צריך לחזור לשיטות מסורתיות וזה לוקח לו פי שלוש זמן וזה אומר גם פי שלוש כסף. זה שיבש את ענף הבנייה באילת ובצפון לגמרי".  

   בשיטה המסורתית מקבעים בשטח נקודות בקרה שהנ"צ שלהן ידוע, ניתן לזהות נקודות כאלו בצורת יתדות או ברגים מסומנים בסרטים זוהרים המוכרים מאתרי הבנייה. חיבור בין נקודות שמיקומן ידוע, מאפשר מדידה מדויקת של נקודות אחרות במרחב. עם זאת קיים פער בין רמת הדיוק של מדידה ידנית על פני מדידה לוויינית שיכולה להגיע לרמת דיוק כמעט מלאה. המכרז החדש, מטרתו לבצע מיפוי והקמה של מערך נקודות בקרה שיחלוש על כל המרחב התכנוני של אילת לשנים הקרובות, והכולל את רובע 11 בשחמון, שכונת שיפולי ההר, שכונת הגולף, רובע השדה ושטח בסיס חיל הים המפונה ושטח קצא"א המפונה. כל אלה חולקו לחמישה אזורים, כאשר על כל חלק (או יותר) אמור לחלוש זוכה אחר במכרז, שפתוח למודדים מכל הארץ. 

   בכל אחד מהשטחים תידרש הכנה של 15-30 נקודות בקרה כאלו, כאשר כיום כבר קיימות בשטח מספר נקודות, אך הן מרוחקות זו מזו ועל כן נדרש לעבות את מערך נקודות הבקרה על מנת לסייע במדידות מדויקות יותר בכל תא שטח. "בשלב ראשון אנחנו ממפים את השטחים ורואים מה שקיים בהם ואז מחליטים כמה נקודות יש להוסיף לכל תא. עלות הקמת נקודה כזו אינו גבוה ועומד על כ-500 שקל ועל סכום זה יש להוסיף את עלות המדידה. בסך הכל אומרים במפ"י כי ניתן למפות ידנית, מידי יום, שטח של כ- 2 ק"מ, כאשר השטח הכולל עומד על כ-30 ק"מ המחולקים על פני חמשת האזורים. מאחר והצפי הוא כי מספר מודדים יעבדו במקביל על כמה אזורים, צפויה המדידה כולה להסתיים בתוך זמן קצר, בין היתר תורם לכך השקט היחסי מבחינה צבאית באזור וכן העובדה כי השטח מנותק סטרילית מהפרעות בשל המרחק הגיאוגרפי של אילת.

   כאמור המכרז פתוח למודדים מכל הארץ כאשר במפ"י ישמחו לראות מודדים מוסמכים אילתים נוטלים בו חלק (בעיר ישנם 3-4 מודדים כאלו), מתוך הנחה שעלויותיהם נמוכות יותר שכן הם אינם נדרשים להוצאות נסיעה ולינה בעיר. לדברי מפ"ע תקציב המכרז יעמוד על מאות אלפי שקלים. עוד מבקשים במפ"י לשבח את שיתוף הפעולה עם עיריית אילת ואגף מהנדס העיר שהתגייס לסייע בנושא. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת