פתרון חלקי לבעיית עובדי נמל אילת

מאת: רותם נועם ● 25/7/2024 21:55 ● ערב ערב 3181
במסגרת חיפוש אחר פתרונות ביניים שיאפשרו את מניעת פיטורי עובדי נמל אילת בעקבות השבתת הנמל, יעסיק נמל אשדוד 30 עובדים ברציפיו ● המהלך עדיין נדרש להסדרת נושא לינת העובדים באשדוד
פתרון חלקי לבעיית עובדי נמל אילת
עדיין נדרש לפתור את סוגיית הלינה של העובדים מאילת

דירקטוריון נמל אשדוד, ההסתדרות וועד העובדים בנמל הודיעו אמש (ד') כי יאפשרו לכ-30 עובדי תפעול מנמל אילת לעבוד בנמל אשדוד. היוזמה, בהובלת איגוד עובדי התחבורה והנמלים בהסתדרות, מגיעה לאור הפסקת פעילות נמל אילת מאז פרוץ המלחמה והיא מהווה חלק מהפתרונות שהציעו בהנהלת הנמל, במטרה לסייע לו לצלוח את המלחמה מבלי לפטר כמחצית מעובדי הנמל כפי שאיימו לעשות כן, היה והמדינה לא תכנס לאירוע ותפעל לסייע בהשארת צינור חמצן לנמל
 
   אתמול (ד' 24.7) אישר דירקטוריון נמל אשדוד את יוזמת ההסתדרות וועד העובדים בנמל, והחל מהימים הקרובים יועסקו כ-30 עובדים מנמל אילת בנמל אשדוד, עד לחזרת נמל אילת לפעילות מלאה. יצוין כי אין המדובר ביוזמה חדשה וכי היא עולה על הפרק מעת לעת מאז 2013, אך מעולם לא אושרה וכעת, בחסות המלחמה והנזקים האדירים שסופג הנמל המאיים בפיטורים המוניים כבר בשבועות האחרונים.

   גדעון גולבר, מנכ"ל נמל אילת מסר השבוע ל'ערב ערב' כי הליך הפיטורים, ככל שיחל השבוע צפוי לארוך כשמונה שבועות עד שיגיע לנקודת האל חזור, כך שלמדינה, ובראשה משרד התחבורה האחראי על הפעלת הנמלים מול משרד האוצר, לגבש תוכנית הבראה שתאפשר את המשך פעילות הנמל. 
עם זאת, מדגישים בנמל אילת כי הפתרון המלא לבעיה הכלכלית אליה נקלע נמל אילת לא תוכל להפתר אך ורק באמצעות מציאת פתרונות זמניים לעובדי הנמל כפי שנעשה הבוקר וכי נדרשים צעדים משלימים נוספים על מנת שהנמל יוכל להחזיק מעמד לפחות עד לסוף השנה הנוכחית במצב של העדר פעילות כלכלית. בין היתר מדברים בנמל אילת על השבתו של הצו הקובע כי כל פעילות ייבוא הרכבים בישראל תשוב להיות בבלעדיות דרך נמל אילת, כפי שהיה עד לפני מספר שנים. צו זה, שעמד במחלוקת לאורך שנים רבות וחוקיותו הוטלה בספק אינו בתוקף כיום, מה שהופך את נמלי חיפה ואשדוד למתחרים על קו ייבוא המכוניות לאילת מהמזרח הרחוק. בנמל אילת היו רוצים לראותו מושב לתוקף על מנת לסייע גם בדרך זו להשבת התנועה לנמל. לדברי גולבר, מדובר באוניות שיגיעו לאחר מסע שמקיף את כף התקווה הגדולה ועוקף את הכניסה לים האדום המותקף כיום בידי החות'ים, אל נמלי הים התיכון, ומשם ימשיכו במסע שיארך שלושה ימים נוספים דרך תעלת סואץ אל נמל אילת. מעבר להארכת המסע בשלושה ימים נוספים על העלות הכרוכה בכך, תתווסף למסע עלות מעבר הספינות בתעלת סואץ, ולכן במשרד האוצר לא ששים לאשר אותו. צעד נוסף שמבקשים בנמל אילת הוא להעביר הוראת שעה לסיוע כלכלי ישיר לנמל בדומה למתווה לעסקים שהופעל בתקופת הקורונה. גם צעד זה מוטל בספק וטרם התקבלה הכרעה בנושא, שעה שבין האוצר למשרד התחבורה קיימת מתיחות בנושא, שכן באוצר לא ממהרים להכניס את היד לכיס ולתמוך בעסק פרטי המחויב בתנאי הזיכיון מכוחו הוא פועל. מתנגדי המהלך הזה מציינים כי רגע לפני פרוץ המלחמה חילקה חברת נמל אילת דיווידנדים נאים לבעלי החברה, כך שלדידם על החברה לשאת כעת בעלות הכרוכה בהשבתת הנמל או להשיב את כספי הדיבידנדים שחולקו כתנאי לקבלת סיוע כלכלי כזה. בנמל דוחים מכל וכל את ההצעה הזו.
   מכאן, שהצעד שאושר אתמול בבוקר להעסקת עובדי נמל אילת בנמל אשדוד, אף שהוא חשוב ומסייע לקידום פתרון ביניים לפחות עד לסוף השנה הנוכחית, אינו מהווה פתרון מלא לבעיות הכלכליות של נמל אילת ולמעשה, ככל שהמלחמה תמשך מעבר לשנה הנוכחית והאיום החות'י לא יוסר, ברור לכולם כי גם פתרון חלקי זה עבור כמה עשרות עובדי הנמל אינו מהווה פתרון  שלם שיוכל להחזיק את נמל אילת כעסק סלובני.

   על פי המתווה שסוכם אמש, חברת נמל אשדוד תשלם את שכר העובדים, וקליטתם תתבצע מיד לאחר  מציאת פתרון לשהות העובדים באשדוד והסדרת הנושא על ידי ההסתדרות וחברת נמל אילת, נושא שגם לו עלויות נלוות.
 
   יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בירך על היוזמה: ״מברך את איגוד עובדי התחבורה והנמלים על היוזמה החשובה. ההסתדרות תמשיך לפעול ולנסות לסייע לכל סקטור שנפגע בצל המלחמה המתמשכת, לאור ערכים של ערבות הדדית, שותפות ודאגה לאחר. מעשים כמו אלו, שמאחדים ומחברים - מחזקים את חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל, ונמשיך לקדמם ככל שנדרש. אני מודה לדירקטוריון והנהלת נמל אשדוד שנרתמו למהלך והסכימו להיות בית לעובדים. אין לי ספק ששני הנמלים יצאו נשכרים מהיוזמה״. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש