ועדת הכלכלה מקדמת מתן הלוואה לנמל אילת אבל מתווה אשדוד תקוע

מאת: רותם נועם ● 31/7/2024 15:07 ● ערב ערב 3183
כחלק מחבילת הסיוע המתגבשת שמטרתה לאפשר לנמל אילת להמשיך ולפעול עד לסוף השנה הנוכחית מבלי שיאלץ לפטר עשרות מעובדיו, נערכה (ד') ישיבה בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של היו''ר ח''כ דוד ביטן, שהציע מתן הלוואה בערבות מדינה ● אלא שהאוצר והחשכ''ל טרם אישרו את מתן ההלוואה ● וגם מתווה העברת העובדים מנמל אילת לאשדוד תקוע
ועדת הכלכלה מקדמת מתן הלוואה לנמל  אילת אבל מתווה אשדוד תקוע
קורא לשחרר את עודפי הפנסיה בסך 6.5 מיליון שקל. גדעון גולבר

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, קיימה (31.7) ישיבת המשך שעסקה בנושא הסיוע לנמל אילת. הוועדה החלה לדון בנושא, על רקע מצב הנמל בעקבות המלחמה, לפני כשבועיים, אז קיבלה דיווח על האפשרויות לסיוע לנמל כדי להימנע מפיטורי עובדים.


   יו"ר הועדה, ח"כ דוד ביטן פתח את הדיון בשאלה: "בזמנו קיימנו דיון בנוגע להלוואה לנמל, ביקשתם זמן להסדיר, אני רוצה לדעת מה התקדם?". נציגת אגף התקציבים באוצר, דנה דובר, השיבה כי הם בעיצומו של תהליך מול משרד התחבורה ונמל אילת, וכי הסיוע הנדרש חורג מהמסגרות הרגילות. "אנחנו צריכים להחליט ביחד עם הנמל באיזה מסלול אנחנו מביאים את הפיצויים ולקבל את הנתונים," אמרה.
   ח"כ ביטן הדגיש כי יש צורך בהילוך מהיר ושהמצב דורש פתרון מידי: "אי אפשר ללכת לפי המסגרת שלכם, לוחות הזמנים מצומצמים, אין ברירה. בינתיים הם מפסידים את הכסף."
   נציגי הנמל ציינו כי הנמל קיבל עד כה הלוואה של 16 מיליון שקלים בערבות מדינה בתחילת המלחמה, אך עדיין קיימים חובות ופערים שיש לסגור. מנכ"ל נמל אילת, גדעון גולבר, אמר: "יש הרבה ספינים למשל העברת עובדים לנמל אשדוד, קיבלנו הלוואה 16 מיליון אבל בערבויות אישיות של הבעלים. אנחנו במשא ומתן עם ההסתדרות, יש לנו עודפי פנסיה של 6 וחצי מיליון ש"ח. אני חושב שהדבר הראשון שצריך זה לשחרר את הכסף הזה".
   ח"כ ביטן הדגיש כי ההלוואה תכוסה במהרה עם חזרת פעילות הנמל לנורמה ודרש לסיים מהאוצר לסיים את עניין ההלוואה עד ה-7 באוגוסט: "אני מבקש לסיים את העניין הזה עד ה-7 באוגוסט, אני אזמין אתכם לדיון, תבואו עם תשובה חיובית, אין זמן פה, יש השלכות מבחינת המדינה והעובדים."
   ח"כ עודד פורר הדגיש את ההשלכות הכלכליות והביטחוניות על העיר אילת בעקבות הפגיעה בנמל, ואמר: "כשמפקירים נמל יש על זה מחיר והמדינה צריכה לשאת בזה".
   ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, הביע את דאגתו מהמצב הביטחוני והכלכלי של אילת, ואמר: "אילת סופגת מכה כלכלית קשה מאוד. צריך לתת מענה לעיר שהיא נכס אסטרטגי חשוב למדינה וסוגרת את קצה המדינה. אילת חזקה זה אינטרס לאומי מובהק."
   ח"כ ביטן סיכם את הדיון בדרישה לגיבוש מתווה סיוע חדש לנמל אילת, וציין כי, תתקיים ישיבת מעקב בעוד שלושה חודשים: "אם המצב  הזה יימשך נצטרך לדון במתווה חדש של סיוע לנמל. ניפגש בעוד שלושה חודשים. אתם צריכים לדאוג לסיים את מתווה הקליטה של העובדים בנמל אשדוד. מבקש מהאוצר לסכם את עניין ההלוואה עד ה-7.8.


גדעון גולבר, מנכ"ל נמל אילת, התייחס להחלטת הוועדה ואמר ל'ערב ערב', כי הם עדיין ממתינים לשמוע את עמדת משרד האוצר והחשכ"ל, שאמורים לאשר את מתן ההלוואה.

   עם זאת, מדגישים בנמל אילת כי הפתרון המלא לבעיה הכלכלית אליה נקלע לא תוכל להיפתר אך ורק באמצעות מתן הלוואה הנסמכת על ערבות אישית של הבעלים, או אף מציאת פתרונות זמניים לעובדי הנמל בנמל אשדוד – מהלכים, שלדברי גולבר, טרם הבשילו, על אף ההודעות לתקשורת שמיהרו להוציא במשרד התחבורה ובהסתדרות ואשר נכון ליום ד', טרם הבשילו לכדי הסכם בין הנהלות הנמל. לדברי גולבר, נדרשים צעדים משלימים נוספים על מנת שהנמל יוכל להחזיק מעמד לפחות עד לסוף השנה הנוכחית במצב של העדר פעילות כלכלית. בין היתר מדברים בנמל אילת על השבתו של הצו הקובע כי כל פעילות ייבוא הרכבים בישראל תשוב להיות בבלעדיות דרך נמל אילת, כפי שהיה עד לפני מספר שנים. צו זה, שעמד במחלוקת לאורך שנים רבות וחוקיותו הוטלה בספק אינו בתוקף כיום, מה שהופך את נמלי חיפה ואשדוד למתחרים על קו ייבוא המכוניות לאילת מהמזרח הרחוק. בנמל אילת היו רוצים לראותו מושב לתוקף על מנת לסייע גם בדרך זו להשבת התנועה לנמל. לדברי גולבר, מדובר באוניות שיגיעו לאחר מסע שמקיף את כף התקווה הגדולה ועוקף את הכניסה לים האדום המותקף כיום בידי החות'ים, אל נמלי הים התיכון, ומשם ימשיכו במסע שיארך שלושה ימים נוספים דרך תעלת סואץ אל נמל אילת. מעבר להארכת המסע בשלושה ימים נוספים על העלות הכרוכה בכך, תתווסף למסע עלות מעבר הספינות בתעלת סואץ, ולכן במשרד האוצר לא ששים לאשר אותו. צעד נוסף שמבקשים בנמל אילת הוא להעביר הוראת שעה לסיוע כלכלי ישיר לנמל בדומה למתווה לעסקים שהופעל בתקופת הקורונה. גם צעד זה מוטל בספק וסביר כי במקום תינתן ההלוואה האמורה. ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת