לא יאמן: עד שכבר הגיעה אוניה לנמל אילת - היא אינה נקשרת לרציף

מאת: רותם נועם ● 9/8/2024 16:56 ● ערב ערב 3184
הסכסוך בין הנהלת הנמל לעובדים הגיע היום לכדי פיצוץ לאחר שאוניה ראשונה שהגיעה לנמל אילת על מנת להיטען בו בסחורה, נותרה מחוץ לנמל בהעדר כוח אדם שיבצע את גרירתה וקשירתה ● בהסתדרות מפנים אצבע מאשימה להנהלת הנמל שהוציאה השבוע עובדים לחל''ת ● בהנהלת הנמל מסבירים כי אין כל מניעה לתת שירות לאוניה עם הצוות הקיים ● רק ביום ראשון יוודע האם תיסוב באוניה לאחור או שהצדדים ימצאו פתרון שיאפשר את פריקתה ● ואיך כל זה קשור לדיון שאמור להתקיים בראשון הקרוב בנושא הצעת המחליטים לביטול מדיניות אפס תוספת סיכון למפרץ אילת לגבי חברת קצא''א
לא יאמן: עד שכבר הגיעה אוניה לנמל אילת - היא אינה נקשרת לרציף
אילוסטרציה DEPOSITPHOTO

   רגע אחרי פיצוץ המו"מ בין הנהלת הנמל לעובדים המיוצגים על ידי ההסתדרות, בישיבה שנערכה בוועדת הכלכלה ואשר דנה במתווה הסיוע לנמל אילת, והמציאות מצליחה לייצר התנגשות חזיתית בין הצדדים על אמת ולא על הנייר בלבד והכל בזכותה של אוניה אחת שהגיעה לנמל אילת לאחר 8 חודשי מצור, כשהיא ריקה ממטען, שאמור היה להטען עליה בנמל אילת. אלא שאף שהאוניה עוגנת מחוץ לנמל אילת כבר משלשום, היא טרם נקשרה והוכנסה לנמל.

   לדברי מנהל הנמל גדעון גולבר הנמל פנה אתמול בערב לבית הדין לעבודה שקבע כי עובדי הנמל מחויבים לפעול להכנסת וקשירת הוניה לרציף ואולם למרות זאת בחרו עובדי הנמל להפר את צו בית הדין ועד כה, נכון לכתיבת שורות אלה ביום שישי ב-16:00 טרם החלו העבודות להכנסת האוניה לנמל אילת. ל'ערב ערב' ששוחח עם יו"ר מרחב אילת בהסתדרות משה אזולאי המנהל את המגעים מצד הסתדרות והעובדים, נאמר כי האוניה גם לא תקשר עד ליום ראשון וגם אז, הדבר יהיה כרוך בחזרה של ההנהלה מהודעתה על הוצאת עובדים לחל"ת.

   הצעד בו נקטה הנהלת הנמל השבוע - הוצאת ארבעה עובדי קשירה וגרירה ושלושה עובדי טעינה לחל"ת - מגיע מיד לאחר פיצוץ המו"מ בין הצדדים בישיבת וועדת הכלכלה שנערכה השבוע בכנסת בראשות היו"ר דודי אמסלם. הצדדים פחות או יותר אינם מסכימים על אף אחד מהסעיפים ונכון לכרגע לא נראה פתרון, זולת אם אחד הצדדים ייסוג מעמדותיו.

בהנהלת הנמל מסבירים כי לצורך גרירה וקשירה של הואניה בנמל נדרשים 11 עובדים, מהם רק ארבעה הוצאו לחל"ת וכי ניתן לנייד את הארבעה הנוספים מהצוות הקיים במחלקות אחרות, כפי שהדבר נעשה בשגרה. לגבי צוות הטעינה, מסבירים בנמל כי נדרשים 5-10 אנשים, כאשר רק שלושה ממחלקה זו הוצאו לחל"ת ולכן ניתן לנייד עובדים קיימים להשלמת החסרים, ובכל מקרה ניתן לדברי גולבר למלא שלוש משמרות לפחות מתוך ארבע. "הנמל יכול לעבוד במתכונת הנוכחית ולטעון את האוניה", אומר גולבר.

אלא שבהסתדרות לא ממש מתעניינים בכושר ההתייעלות של הנהלת הנמל, ומזכירים כי מי שטרם הודיעו על הורדה בשכרם לאור המצב הקשה של הנמל הם חברי הנהלת הנמל, "שכרגע מנהלים את הקרב על הנמל על גב העובדים", אומר ל'יום יום' משה אזולאי יו"ר ההסתדרות במרחב אילת.  מבחינת ההסתדרות, כל זמן שההודעה על הוצאת חלק מהעובדים לחל"ת שרירה וקיימת, אף עובד לא יגרור או ירוק את האוניה. "פנינו לבית המשפט שקבע שחייבים לקשור את האוניה, אבל הם לא מקיימים את הצו, הם בביזיון בית משפט, אומרים לנו אחד חולה, אחד לא נמצא הוא בצפון". אזולאי אף הגדיל וסיפר ליום יום' כי העובדים הונחו שלא להתייחס להודעת החל"ת ולהמשיך ולהופיע בעבודה, שכן הודעות החל"ת אינן חוקיות בעיניהם. "אז איך זה עומד עםמול ההחלטה שלכם לא לקשור ולטעון את האוניה?" אני שואל אותו, אתה לא יכול גם להורות שהחל"ת מבוטל, גם להתייצב בעבודה ואז לא לבצע אותה. אלא שלדבריו, לא כל העובדים נשמעו בפועל להנחייה להתייצב לעבודה וחלקם לא התייצבו.

לא משנה לאיזו גרסה תאמינו, לזו של גולבר או לזו של אזולאי, בפועל המצב הוא שאוניה הממתינה מחוץ לנמל אילת אחרי שמונה חודשי מצור, אינה נקשרת בשל סכסוך עובדים ישן נושן שלא החל בשביעי באוקטובר, אלא הרבה לפני כן והוא מעין ירושה שעברה לאזולאי מקודמו בתפקיד שגם הוא לא הצליח להביא לשקט תעשייתי בנמל מאז שהופרט.

 אבל מה שהכי עצוב בכל הסיפור של נמל אילת, זה שלכולם ברור כי גם אם יימצא פתרון כלשהו, המדובר בפתרון זמני בלבד שיפה לחודשיים שלושה הקרובים ולא יותר. המשך המצב כפי שהוא היום אל תוך 2025 - ובוודאי שמעבר של אוניה בודדת לא ישנה זאת - יביא להשבתה מלאה, לרבות פיטורים של כמעט כל העובדים. כן, גם במחיר ויתור על הרישיון מצד חבת נמל אילת. בהסתדרות כבר לא שוללים את הרעיון של להלאים בחזרה את נמל אילת. "ייתכן שזו היתה טעות מלתחילה", אומנרים שם כעת, "אם המדינה היתה הבעלים לא היתה כאן בכלל שאלה לגבי העובדים".  אלא שעל מנת להחזיר את המדינה לתמונה יש להחליט קודם כל שנמל אילת הוא נכס אסטרטגי ששווה להלאים, והחלטה כזו נראית לא פחות ממגוחכת כרגע, אם לוקחים בחשבון שהקונספט שמכרו לנו כל השנים הללו על "השער הדרומי" יאדה יאדה, היה לא יותר מנרטיב עם אפיל, אבל לא רלבנטי למציאות, שסיפרו לנו. לכן, אם לנמל אילת אין באמת חשיבות אסטרטגית והוא משרת לכל היותר אינטרס מסחרי של חברה פרטית, שאף הוא מוטל בספק ואם שוקלם אל מול אלה את הנזק העצום שהוא גורם למפרץ אילת מבחינת איכות סביבה, עולה השאלה האם אולי לא עדיף פשוט לסגור אותו כמעט כליל ולהפוך אותו לטייל מסחרית לתיירים ואם כבר אותו, האם לא כדאי מאותן סיבות בדיוק, לצמצם למינימום הכרחי גם את פעילות נמל קצא"א. 

 

***

 

   ובינתיים - הממשלה שוב מעלה לדיון את הצעת המחליטים בנושא חוף קצא"א וזה אמור להתקיים, אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון - ביום ראשון הקרוב בבוקר. הנושא עולה ויורד בשבועות האחרונים מסדר יומה של המדינה זו כבר הפעם הרביעית שהוא מובא. במשרד להגנת הסביבה פועלים לעצירת הדיון הזה, בו לא אמורה להתקבל החלטה אופרטיבית על השעיית הסמכויות של המשרד להגנת הסביבה בכל הנוגע לאחריות על מתן היתרי רעלים במפרץ אילת. נושא שיעבור לאחריותה של הוועדה הבינמשרדים בראשות ראש הממשלה ומנכ"לו ומשרד האנרגיה. המשמעות המעשית היא ביטול סמכויות המשרד להגנת הסביבה והפיכתו לגורם מייעץ בלבד כחלק מהוועדה וללא זכות הכרעה. 


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת