סקר מומחים קובע: אלו הם המזהמים הגדולים של מפרץ אילת

מאת: מערכת יום יום באילת ● צילום: מערכת יום יום באילת ● 8/8/2024 16:42 ● ערב ערב 3183
המשרד להגנת הסביבה מפרסם ממצאים מסקר שבוצע לראשונה לאיתור ולמיפוי מזהמים כימיים במי הים והקרקעית של מפרץ אילת = הממצאים מצביעים על מספר מוקדים המהווים מקור למזהמים שונים בים ובקרקעית, כשהמוקד העיקרי הוא מסוף הדלקים של חברת קצא''א, לצד המרינה, הנמלים ורציף הספורט הממונע בחוף קיסוסקי
 סקר מומחים קובע: אלו הם המזהמים הגדולים של מפרץ אילת
מעגנת תור ים - אחד ממוקדי הזיהום בחוף הדרומי

   המשרד להגנת הסביבה מפרסם ממצאים מסקר שבוצע לאיתור ומיפוי מזהמים כימיים במי הים ובקרקעית של מפרץ אילת. הסקר המלא שבוצע עבור המשרד להגנת הסביבה, נמצא בשלבי סיום ויפורסם בשבועות הקרובים. בשל חשיבות הממצאים, המשרד להגנת הסביבה מפרסם מידע ראשוני. מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, אסף יזדי, יציג נתונים אלה הערב למנכ"לי משרדי ממשלה אחרים, ראשי רשויות וארגוני סביבה במסגרת מפגש בהשתתפות השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, הנוגע להצעת המחליטים שצפויה לעלות ביום א' לישיבת הממשלה ומשמעותה ביטול מדיניות "אפס תוספת סיכון" של המשרד להגנת הסביבה.

   אחת המסקנות שעלו מאירוע "זפת בסערה" בים התיכון בחורף 2021 הייתה הצורך בנתוני רקע של מזהמים שונים, בדגש על מזהמים שמקורם בנפט. נתוני רקע אינם נתונים של אתר נקי לחלוטין, שכן הים בישראל מתאפיין בפעילות אנושית רבה ולא סביר שיהיה נקי באופן מוחלט. לפיכך, פרסמה לשכת המדענית הראשית של המשרד להגנת הסביבה קול קורא לביצוע סקר מזהמים בים סוף לאורך חופי אילת. הסקר קובע את נתוני הרקע באזור וממפה אזורים במפרץ בהם ריכוז המזהמים חורג מהתקנים המקובלים. המזהמים שנבדקו במחקר זה נבחרו בהתאם לסוג הפעילות הקיימת במפרץ אילת, לרבות פעילות שיט, פעילות נמלית ומסוף הנפט.

   הסקר בוצע עבור המשרד להגנת הסביבה על ידי ד"ר יוני שקד, מנהל תוכנית הניטור הלאומית מהמכון הבין-אוניברסיטאי באילת וד"ר אפרת מידר, מחברת י.ד.ע מים.

   ד"ר דרור צוראל, מרכז מדעי לניטור ומחקר בים, המשרד להגנת הסביבה: "הסקר החשוב שביצענו ממפה לראשונה את מצב הזיהום הכימי במפרץ אילת ואת מקורות הזיהום האפשריים. הממצאים מצביעים על מספר מוקדים שבפעילותם השוטפת מהווים מקור לזיהום מי הים והקרקעית באזור רגיש וחשוב זה, ומחזקים את הצורך להימנע מהגברת הפעילות המזהמת באילת, כפי שנקבע במדיניות המשרד. עיקר הזיהום נמצא בקרקעית, בשל הנטייה של המזהמים לשקוע ולהצטבר לאורך זמן. בסקר עלה כי מי הים נמצאו נקיים במרבית המפרץ, למעט באזור המספנה ומסוף קצא"א. הממצאים מספקים גם רקע להשוואה עתידית במקרה של אירוע זיהום ים"

 

ממצאים עיקריים:

 

1.      מוקדי זיהום מפעילות שייט ממונע ופריקת נפט: המזהמים המאפיינים סוגי פעילות אלה הם:

·  TPH – Total Petrolium Hydrocarbons נפט ותוצרי הפירוק שלו.

·  PAH – polycyclic Aromatic Hydrocarbons – מרכיבים של נפט שנחשבים רעילים מאוד לחי הימי.

·  ALK- Alkanes – אלקאנים, מרכיב נוסף רעיל של נפט.

·  BTEX – בנזן, טולואן, אתיל בנזן וקסילן. לרוב תוספים של דלקים ושמנים.

 

   במי הים נמצאו ריכוזים חריגים של PAH בלבד. אלה נמצאו בחוף קיסוסקי, שבו יש מוקד פעילות של ספורט ימי ממונע, ובאזור קצא"א.

בקרקעית, לעומת זאת, נמצאו כל סוגי המזהמים בריכוזים חריגים במספר מוקדים, לרבות המרינה בחוף הצפוני, חוף קיסוסקי, חוף החשמל, המספנה וחופי קצא"א, מעגנת תור-ים ואף במצפה התת ימי. הריכוזים הגבוהים ביותר נמדדו במעגנת תור-ים. מעגנה זו ממוקמת מדרום ובמורד הזרם ממסוף קצא"א. מדובר במעגנה בה תחלופת המים אינה טובה ולכן כל מה שמגיע מצפון מצטבר בקרקעית.

   באתר זה נמצא גם הריכוז הגבוה ביותר של תוצרי נפט בלתי ניתנים לזיהוי (UCM- unresolved complex mixture). ככל שנפט נמצא יותר זמן בים ובקרקעית, כך הוא מתפרק למרכיבים שלא ניתן לזהות במעבדה. אחוז גבוה של UCM מעיד על זיהום היסטורי. מעגנת תור ים מכילה בקרקעית הן זיהום טרי מהשנים האחרונות והן זיהומי נפט היסטוריים. מצב זה אינו מפתיע לאור אירועי הזיהום הרבים שהתרחשו במסוף הנפט בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת, וכן זיהום הקרקע ומי התהום שהתגלו בחוף קצא"א וסביר שחלחלו למי הים במהלך השנים עד שהחוף נוקה.

2.      מוקדי זיהום מפעילויות שייט: המזהם העיקרי המאפיין פעילויות שייט ותחזוקת סירות הוא TBT (טריבוטילין טין) ותוצרי הפירוק שלו (MBT). חומר זה שימש בעבר בצבעי אנטיפאולינג, צבעים שנועדו למנוע מבעלי חיים ישיבים, דוגמת צדפות, אצות ובלוטי ים, לגדול על כלי השייט ולהאט אותם.

חומר זה נמצא במי הים בשני אתרים: תעלת הקינט והמספנה. מכיוון שבתעלת הקינט אין כלי שייט או פעולות תחזוקת כלי שייט, סביר להניח כי מקור ה-TBT הוא בכלובי הדגים והפעילות התפעולית שלהם, אשר היו באתר עד 2006, וכן בנמל הירדני הממוקם במעלה הזרם ממזרח.

המספנה, לעומת זאת, היא מוקד לפעילות תחזוקת סירות. מכיוון של-TBT לוקח מאות שנים להתפרק, ניתן להניח שמה שהצטבר בקרקעית הוא מפעולות עבר, כשצבעים אלה עדיין היו חוקיים. לעומת זאת, מציאת החומר במי הים מעידה על כניסה של צבע חדש למערכת הימית. TBT הינו חומר רעיל המבוסס על מתכת בדיל. החומר נמצא בעבר כמשבש את מערכת הרבייה של חסרי חוליות ולכן נאסר לשימוש עוד בסוף מאה הקודמת.

3.      מזהמים שמקורם בתעשייה כבדה: המזהמים המאפיינים פעילות זו הם מתכות כבדות, אם כי זיהום במתכות יכול להיווצר גם מאירועי דליפת נפט. מתכות לא נמצאו בריכוז חריג במי הים במפרץ באף אחת מתחנות הדיגום. בקרקעית נמצאו מספר מתכות בערך בינוני, אך לא נמצאו חריגות מעל ערך הסף העליון (ERM -Effective Range Medium) שנקבע ע"י המכון הלאומי האמריקאי לאוקיאנוסים NOAA.

להלן מפות זיהום מי הים והקרקעית במפרץ אילת:

 

 

 


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש