הישג למשרד להגנת הסביבה והארגונים הירוקים - מדיניות “אפס תוספת סיכון למפרץ אילת” לא תבוטל

מאת: רותם נועם ● 23/8/2024 23:45 ● ערב ערב 3186
בדיון שנערך ביום שני השבוע בהנהלת משרד ראש הממשלה, הוכרע כי מדיניות תוספת אפס סיכון למפרץ אילת תמשיך לעמוד על כנה וכך גם סמכויות המשרד להגנת הסביבה בנושא היתרי הרעלים ● הצעת מחליטים שתוכננה לעלות בממשלה ולנשל את המשרד להגנת הסביבה מסמכויותיו - בוטלה!
הישג למשרד להגנת הסביבה והארגונים הירוקים - מדיניות “אפס תוספת סיכון למפרץ אילת” לא תבוטל
נטל ההוכחה עליה. השרה עידית סילמן

  ביום שני (19.8), כמעט במחטף, התנהל דיון שהוגדר כ"בין משרדי", בראשות משרד ראש הממשלה, ואשר בה להסדיר את נושא ביטול מדיניות אפס תוספת סיכון במפרץ אילת מבלי להביאו להצבעת מחליטים בממשלה. בדיון השתתפו השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם, השרה להגנת הסביבה עידית סילמן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה אלי כהן. מטרתו, לנסות ולרבע את המעגל ולמצוא דרך שתאפשר את פריצת רף שני מיליון טון נפט בשנה בה מוגבלת כיום חברת קצא"א, מבלי לעשות שימוש בכלי של "הצבעת מחליטים" של הממשלה - הליך שזכה לקיטונות של ביקורת ציבורית על האופן שבו ביקש לנשל את המשרד להגנת הסביבה מסמכותו הבלעדית לדון ולאשר חריגות מהיתרים לשינוע והזרמת רעלים וביקש להעביר את הסמכות בנושא לידי וועדה מקצועית בראשות משרד ראש הממשלה.
את הפתרון מצאו, לפיכך, בשעטנז הבין משרדי, שאת הכרעתו יש לקרוא בזהירות המתבקשת. בדיון הוחלט כי לקצא"א תתאפשר העברה חריגה של נפט מעת לעת בקו אילת אשקלון באופן שיפרוץ את רף 2 מיליון טון נפט בשנה ואולם את הבקשה לכך יהיה עליה להעביר לאישורו של המשרד להגנת הסביבה שיישאר המוסמך הבלעדי בנושא היתרי הרעלים. מנגד, נקבע כי נמל קצא"א באילת יוגדר כנמל אסטרטגי חשוב לביטון המדינה.
   בארגונים הירוקים ובמשרד להגנת הסביבה מיהרו לברך על המוגמר (אף שנכון ליום ד' אחה"צ עוד המתינו שם לנוסח הרשמי של ההחלטות שהתקבלו בדיון ועל כן נמנעו מצאת בתגובות רשמיות ועדיין, 
גורמים מעורים הגדירו את ההחלטה כ"הישג משמעותי ביותר לעמידה האיתנה של המשרד". אלא מציינים לחיוב כי לא בוטלה מדיניות אפס תוספת סיכון למפרץ אילת וגם לא תתקיים הצבעת מחליטים בממשלה בנושא.הדבר היחידי שהסכימו לו, הוא למה שכבר כיום ניתן לעשות וזה להגיש בקשות אד הוק להחרגה מהרף המותר. במקרה כזה על המשרד להגנת הסביבה לשקול את הבקשה, אך הסמכות להכריע בכל מקרה ומקרה מסורה בידיו. עוד מציינים אותם גורמים כי אחת ההחלטות החשובות שהתקבלו נוגעת לעניין צורכי המשק בשעת חירום, ולפיה הוחלט כי עצם הפעלת נמל אילת הינה צורך משקי. אותם גורמים טוענים כי הממונה תבדוק בקשות כאלו ככל שיהיו, כפי שעשתה כן בעבר, בהתאם לחוק ולשיקולי הליבה של המשרד. 

 

“אין ספק שהתיאבון של קצא"א לא ייפסק לעולם ואנחנו נצטרך להמשיך ולהיאבק בה''. מור גלבוע


   אותם גורמים הבהירו:  "שגם במדיניות אפס תוספת סיכון חייבים במשרד להגנת הסביבה לבחון בקשות פרטניות ואם מוצגים שיקולים משקיים מעבר לשיקולי הליבה של סביבה ובריאות הציבור, ברור שעל המשרד לשקול אותם. כפי שהוא אף עשה בחרבות ברזל. אין כאן שינוי מהמצב הקיים".
אם מוסיפים לכך את העובדה שוועדת החוץ והביטחון בכנסת החליטה להקטין את החשאיות שאפיינה את פעילות קצא"א, באמצעות הקמת ועדה סגורה שתפקח עליה וכן הוחלט כי ייחשף מידע רלוונטי גם לרשויות שהצינור עובר בשטחן, במטרה להרגיע את חששות ראשי הרשויות המקומיות מפני זיהומי נפט חשאיים. 
מור גלבוע, מנכ"ל צלול אמר ל'ערב ערב': "אין ספק שהתיאבון של קצא"א לא ייפסק לעולם ואנחנו נצטרך להמשיך ולהיאבק בה, אבל עצם העובדה שההצעה לא עברה ושסמכויות המשרד לא נפגעו והיתר שמגביל אותה לשני מיליון טון נפט עומד מעל הכול, זה הישג אדיר בעיני". 
   כשהקשיתי על גלבוע, האם לא ניתן לחשוד בשרה עידית סילמן כי תבקש לרצות קול אדוניה ותאשר את ההחרגות מבלי שהנושא יפורסם בשקיפות לציבור, השיב: "אין ספק שיש מקום לחשש ולחשדנות כלפיה, אבל לדעתי עולה מאוד חזק כאן שהגורמים המקצועיים והייתר הם אלה שיכתיבו את המדיניות. לאור הממשלה האיומה הזאת זה יכול היה לעבור וזה לא עבר. זה הישג מדהים, אבל אני מבין את החשש ולא ילד ויודע שעוד יהיו אינסוף מאבקים על זה. כרגע אנחנו עדיין מחכים לסיכום דברים כתוב".   ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש