האם הלחץ הציבורי מעכב את הגדלת שינוע נפט בנמל קצא''א באילת – או שמדובר בכלל בספין?

מאת: רותם נועם ● 4/8/2024 18:50 ● ערב ערב 3183
גם השבוע התבשרו ארגוני הסביבה כי הצעת ההחלטה הממשלתית, לביטול מדיניות המשרד להגנת הסביבה, לאפס תוספת סיכון, למפרץ אילת (כלומר - להגדלת כמויות שינוע הנפט במפרץ) - לא תעלה לישיבת הממשלה = זהו כבר השבוע השלישי ברציפות שהודעה כזו מתפרסמת ויש מי הטוען כי מדובר בכלל בספין מכיוונו של המשרד להגנת הסביבה שנואש להוכיח כי הוא פועל בהצלחה לסיכול ההצעה, שבפועל כלל אין לממשלה כל כוונה לדון בה בשל המצב הביטחוני הרגיש והעובדה כי נמל קצא''א מושבת בשל החות'ים, ולהחלטה אין כל משמעות מעשית עד להודעה חדשה
האם הלחץ הציבורי מעכב את הגדלת שינוע נפט בנמל קצא''א באילת – או שמדובר בכלל בספין?
השרה עידית סילמן על רקע נמל קצא''א באילת צילום השרה ויקיפדיה צילום האוניה קצא''א

   בוטל הדיון שתוכנן להיערך היום (א׳) בממשלה על ביטול מדיניות אפס תוספת סיכון למפרץ אילת שנוגעת לכמות שינוע הנפט של חברת קצא״א מנמלה באילת. זאת כבר הפעם השלישית שבה הדיון האמור עולה במחטף ונדחה ברגע האחרון, הפעם, לכאורה, בעקבות לחץ שהפעילו ראשי הרשויות המתנגדים לכך, ובראשם ראשי הערים אילת ואשקלון. לפי גורמים בממשלה, נתניהו הסכים לבקשת השרה להגנת הסביבה עידית סילמן לדחות את הדיון ולא לקיימו לפני שיערך דיון רחב של מנכ״לי המשרדים השונים וראשי הרשויות.

   ח"כ דוד אמסלם, כך נודע, יצא בזעם מישיבת הממשלה בעקבות ההחלטה לבטל את הדיון בנושא וטען כי החלטת המשרד להגנת הסביבה פוגעת ביחסים עם איחוד האמירויות. אמסלם הוא השר לשיתוף פעולה אזורי והוא תומך לצד משרד האוצר ומשרד ראש הממשלה בביטול המגבלה.

   עם זאת, החלטה כזו לא באמת נדרשת כרגע, גם לו ניתן היה להפעיל את הקו לאילת, שכן ב-9.10 התקבלה החלטת ממשלה במסגרת הוראת שעה שנולדה ממצב המלחמה שנכפה על ישראל, ולפיה בוטלה מגבלת 2 טון נפט במפרץ אילת, ומדבריו של מנכ"ל קצא"א הקודם, איציק לוי, עוטלה כי כבר ב-2023 ועוד טרם תחילת פעילות החות'ים נגד אוניות ישראליות, עברה החברה את מכסת 2 טון בשנת 2023. מכאן, שהחלטת המציעים, תעלה או לא תעלה, אינה משנה את המצב בפועל, שכאמור, כרע, מאפשר חריגה ללא הגבלה מהכמות המשונעת. אז נכון שהוראת שעה לא יכולה לחול לנצח ובשלב מסוים ניתן יהיה לתקוף אותה משפטית בבית המשפט ואולם עד אז רחוקה הדרך ולממשלה לא אצה הדרך להוביל את הצעת המחליטים, שלפחות כרגע היא לא יותר ממאבק על הנייר בלבד.

   נזכיר, כי לכוונות להגדיל את שינוע הנפט במפרץ אילת, יש התנגדות נרחבת, של המשרד להגנת הסביבה, החברה להגנת הטבע, ארגוני סביבה נוספים, ארציים ומקומיים, חברי כנסת, ראש עיריית אילת, איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, איגוד רופאי בריאות הציבור, פעילי סביבה ממצפה רמון, רט"ג, פעילי סביבה מהעיר אשקלון, מדענים ועוד.. משרד הבריאות המתנגד גם הוא לבקשה, דרש ביום חמישי השבוע להיות מצורף לכל ועדה בין משרדית עתידית שהממשלה תקים כגוף עוקף המשרד להגנת הסביבה. 

 

***

 

   מקצאא נמסר: ״קידום החלטת הממשלה לבטל את מדיניות "אפס תוספת סיכון", שהוטלה על החברה משיקולים צרים ופופוליסטיים, ללא כל בחינה מקצועית, היא מחויבת המציאות, ואתגרי וצרכי הביטחון של ישראל הוכיחו זאת ביתר שאת.
   החלטת הממשלה מגיעה לאחר בחינה מעמיקה של ועדה מקצועית ששמעה את כל הגורמים ובהם הארגונים הירוקים וכן את גורמי המקצוע במשרדי הממשלה הרלוונטיים, בהם משרד הביטחון, האוצר, האנרגיה, המשפטים, המל״ל, החוץ, רשות החברות ועוד, שתמכו בעמדת החברה. מלחמת 'חרבות ברזל' חידדה את העובדה שאין תחליף לפעילות קצא"א בשגרה ובחירום, ובכלל זה את חשיבותו האסטרטגית-ביטחונית-אנרגטית של מתקן קצא"א באילת. הדבר מקבל משנה תוקף לאור הלחימה במספר חזיתות, כולל החזית הצפונית של מדינת ישראל.
   ב-8 באוקטובר, עקב מתקפת הטילים על נמל קצא״א באשקלון וסגירתו, ועקב מחסור חמור בדלק, אישרו משרדי הגנ"ס, הביטחון והאנרגיה את פתיחתו המיידית של הנמל, שהיה סגור בשל מגבלות המשרד להגנ״ס, זאת מתוך צורך מיידי בכניסה של דלק לישראל.
   בזכות קצא"א ועובדיה המסורים שפעלו בפתיחת המלחמה ובמהלכה תחת אש, נמנע משבר אנרגיה חמור בזמן המלחמה, משבר שקצא״א הזהירה מפניו במשך זמן רב בפני כל הגורמים הרלוונטים. לולא הטלתן של ההגבלות, מלאי החירום של מדינת ישראל היה גדול יותר עם פרוץ המלחמה.
קצא״א תמשיך לפעול ולדאוג לאספקת אנרגיה רציפה בכל ימות השנה לטובת גופי הביטחון ותושבי מדינת ישראל." 


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת