למה אלוף ישראל בג'ודו מאילת לא השתתף באולימפיאדה?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 24/8/2024 00:19 ● ערב ערב 3186
מי שעקב אחרי הג'ודוקא האילתי יבגני שמצ'ילין בן ה – 22, יודע שעוד לפני האולימפיאדה בפריז, נחשב הצעיר הנחוש לתקווה הישראלית באולימפיאדה במשקל מעל 100 ק''ג ● אלא שבפועל, הצעיר, בן טיפוחיו של המאמן דוד בן ארבון, נאלץ בסופי השבוע כשהוא מגיע הביתה מאימוני נבחרת ישראל בג'ודו, לעבוד בעיר כקב''ט כדי לעזור לאמו לעמוד במימון התחרויות והנסיעות לחו''ל, ולכן נשאר בבית ולא השתתף באולימפיאדה ● ״מסתבר שכשאתה בן לאם חד הורית בלי יכולת ובלי קשרים, וכשבעירייה מפסיקים את התמיכה המינימלית בך, אתה לא נוסע לאולימפיאדה'', מסבירה האם ● ואולם באיגוד הג׳ודו טוענים: ״הסיבה לאי השתתפותו באולימפיאדה היא מקצועית נטו״
למה אלוף ישראל בג'ודו מאילת לא השתתף באולימפיאדה?
יבגני, שני משמאל, אלוף ישראל בוגרים 2023

   בזמן שנבחרת ישראל בג'ודו עשתה את זה ובגדול באולימפיאדה האחרונה בפריז, נשאר אלוף ישראל בבוגרים במשקל מעל 100 ק"ג בארץ, להסתכל על חבריו לנבחרת עושים בפריז את מה שהוא לא יכל אפילו לנסות לעשות. נעים להכיר, יבגני שמצ'ילין, בן 22, תושב אילת, שגדל והתחנך בעיר ומתאמן בג'ודו מאז הגיע לזרועותיו של המאמן הוותיק והטוב באילת, דוד בן ארבון. במרוצת השנים היה שמצ'ילין בן טיפוחיו של בן ארבון וגם פרע את הצ'ק כשהצליח להגיע להישגים ומדליות כבר מגיל צעיר. בגילאי 15-18 היה חבר בנבחרת הקד"טים של ישראל, בגילאי 18-21 השתייך לנבחרת הג'וניור של ישראל וביוני לפני שנה, לאחר שפשט מדים, הפך לחלק בלתי נפרד מנבחרת הבוגרים של ישראל וסומן כמי שאמור להיכנס לנעלים העמוקות של הג'ודאי אורי ששון לאחר פרישתו. אפילו פציעה קשה שעבר בשנת 2022 לא גרמה לו לתלות את המדים. נהפוך הוא, אחרי תקופה של שיקום שארכה כשנה, יבגני חזר למזרן ולנבחרת ישראל חזק ונחוש יותר. שנה אחרי הפציעה הוא סיים במקום השלישי בתחרות גביע אירופה והשנה סיים חמישי בתחרות הגראנד פרי רק בגלל שהגריל כבר בשלב מוקדם מדי יריב מהטופ העולמי. בשנת 2023 הוא גם זכה בתואר אלוף ישראל בבוגרים במשקל מעל 100 ק"ג, המשקל הכי קשה שכן אתה יכול לשקול בעשרה קילוגרים מעל 100 ולפגוש מולך יריב ענק ששוקל מעל 30 קילוגרמים מעל ה- 100. ואולם למרות הטייטל הזה והעובדה שבנבחרת ישראל סימנו את יבגני שמצ'ילין שלנו מאילת כתקווה הבאה במשקל הזה באולימפיאדת פריז, המשימה לא הייתה פשוטה בעיקר כשאתה בן לאם חד הורית שלאורך כל השנים שלחה את היד הכי עמוק לכיס אבל הפעם, דווקא לפני האולימפיאדה לא יכלה לעמוד במעמסה.

 

    מקום חמישי בגרנד פרי  באוסטריה לינץ׳ במרץ  2024

 

    עם המאמן בן ארבון שגידל אותו מגיל 4.5

 

רק אחרי המדליה מגיע הכסף


   אז נכון שענף הג'ודו יחסית לענפים אחרים עשיר בתקציבים, אלא שגם במקרה הזה מי שזוכים לתמיכה הם אלו שהביאו מדליות באליפויות הבינלאומיות הנחשבות והפכו לחלק מסגל נבחרת ישראל לאולימפיאדה. עבור יבגני שחזר מפציעה המשימה הייתה קשה במיוחד, שכן הזמן לקראת האולימפיאדה שיחק תפקיד משמעותי. "ממאי 2023 הוא היה צריך לקפוץ בדירוג העולמי שלו עד לחודש יולי 2024 - מדירוג 230 העולמי לדירוג שבין ה- 50 הטובים בעולם", מסבירה אמו. "ומה שזה אומר בפועל, להשתתף בכמה שיותר תחרויות, לנסות לזכות ולשפר מיקומים ומי יודע, אולי יבגני היה גם מצליח לעשות את זה אם רק הייתה לנו היכולת הכלכלית לעמוד בהוצאות כל הנסיעות לתחרויות שנדרשו ממנו. היום הוא מדורג 86 בעולם ואולי היה עומד במשימה אבל אז פרצה המלחמה וכל נסיעה לתחרות בחו"ל הצריכה תשלום עבור אבטחה, מה שייקר עוד יותר את הוצאות הנסיעה. ושתביני, את יכולה להיות אלופת ישראל, את יכולה להיות מסומנת על ידי נבחרת ישראל, כל עוד לא זכית במדליה ברמה עולמית, כל הוצאות חלות עלייך. נבחרת ישראל לא משלמת על הנסיעות לתחרויות. תמיד זו הייתי אני שמשלמת, אמא שלי או אבא שלי. הנבחרת יכלה לפעמים לעזור אבל זה היה בקטנה. זה מרגיז ומכעיס אבל ככה זה אצלנו במדינה. אני הייתי צריכה לשלם על כרטיסי הטיסה, המלון והאבטחה ובשלב מסוים פשוט לא עמדתי בעלויות ואת רואה איך הבן שלך שאולי היה יכול, לא יוצא לאולימפיאדה רק כי לא הייתה לנו היכולת הכלכלית לממן את כל הנסיעות".
   ורה מאוכזבת. כן, ממש מאוכזבת. כי איך היא מסבירה - זה לא בגלל חוסר היכולת של יבגני אלא רק מסיבה כלכלית כי אולי אם רק הייתה מסוגלת לעמוד בכל ההוצאות ויבגני היה משתתף בכל התחרויות הנדרשות לקראת האולימפיאדה, אולי הוא היה עומד בקריטריונים הנדרשים. אבל אולי כבר לא יעזור. "אנשים מאילת כל הזמן עוצרים אותי ושואלים אותי למה יבגני לא יצא לאולימפיאדה. הם הרי יודעים שהוא חבר בנבחרת ישראל, שהוא אלוף ישראל אז למה לא? ולי קשה להסביר לכל אחד ואחד אז החלטתי להסביר את זה לכולם ביחד. שאם אתה בן לאמא חד הורית שלא יכולה לעמוד בכל ההוצאות האלו ואם נבחרת ישראל לא מממנת את ההוצאות עד שאתה אלוף ואם אין לאמא שלך קשרים כדי למצוא לך ספונסר ואפילו עיריית אילת כבר לא נותנת את מה שנתנה לו בזמנו של ראש העירייה מאיר יצחק הלוי, סימן שאתה לא יכול לצאת לאולימפיאדה. וכן, זה מכעיס", אומרת ורה.


ומה יבגני קיבל מעיריית אילת בעבר?
   "בזמנו של מאיר יצחק הלוי הוא קיבל מימון כרטיסי טיסה לאימוני הנבחרת במרכז הארץ. לפעמים הוא עלה פעמיים בשבוע, זה אומר 4 כרטיסי טיסה בכל שבוע. מי היה יכול לעמוד בזה? אז מאיר יצחק הלוי התערב ועזר. אז הוא גם היה מקבל את המלגה באירוע חלוקת המלגות של יוסי אברהמי, אבל היום כבר אין כרטיסי טיסה ואין מלגות. למה עיריות בכל הארץ יכולות לעזור לספורטאים ההישגיים שלהם ועיריית אילת לא?".

 

    עם אמא ורה

 

    יבגני מאחור, שני מימין. שותף בזכייה במקום הראשון קבוצתי של נבחרת ישראל


פנית לעירייה?
   "אני כותבת, פונה, אין תשובות. ניסיתי להגיע לראש העירייה אבל כלום וחבל. אני בטוחה שאם רק היה יודע היה מנסה לעזור. לא יכול להיות שיש ילד אילתי מוכשר כל כך שכל החיים שלו מגיל ארבע וחצי זה רק ג'ודו והוא כבר מגיע להישגים ורק בגלל שאין לו או לאמא שלו מסוגלות כלכלית כל החלום שלו ילך לפח. תביני הוא כל כך נחוש שהייתה תקופה שהיה עולה במוצאי שבת לוינגייט כדי להתחיל את האימונים עם הנבחרת כבר ביום ראשון, אבל מאחר והם היו מקבלים את החדרים בוינגייט רק ביום ראשון ולא היה לו איפה לישון, הוא היה ישן ברכב. ככה חצי שנה. למזלנו בסוף בהתערבות של אורן סמדג'ה הוא התחיל לקבל את החדר כבר במוצאי שבת. ורק שתביני, יבגני מתאמן כל השבוע עם הנבחרת וחוזר הביתה מחמישי עד שבת ועובד בתור מאבטח במלון רק כדי שכל הנטל הכלכלי לא יפול עלי. עצוב לי לראות שבמרכז יש ג'ודאים פחות טובים מיבגני אבל יש להורים שלהם קשרים אז להם יש ספונסרים ולי אין איך להגיע לאף אחד ואף אחד גם לא עוזר אז יבגני לגמרי לבדו".


הוא ישרוד עד לאולימפיאדה הבאה?
   "הוא רוצה להמשיך עד לאולימפיאדה הבאה בלוס אנג'לס, הוא לא רוצה לוותר, אחרי כל כך הרבה שנים בתחום ובגלל שהוא באמת טוב, הוא לא רוצה לוותר על אולימפיאדה. תראי בעצמך מי זוכים בתארים הנחשבים, חבר'ה שהם בני 30 פלוס. הגיל כאן לא משמעותי, נהפוך הוא. אבל אני לא בטוחה שאוכל לעמוד שוב בהוצאות הבלתי פוסקות האלו. בהיסטוריה של אילת לא היה ג'ודאי שהגיע כל כך רחוק ואף על פי כן אף אחד לא עוזר לו. מגיל ארבע וחצי הוא עם דוד בן ארבון שהביא אותו לאן שהוא נמצא היום עם המון אהבה וידע. אין לי בכלל ספק שאם לדוד הייתה יכולת כלכלית הוא היה משקיע בו את כל מה שהוא יכול אבל זה לא אמור לעבוד ככה. מבחינתי כאמא זו מניה שאני משקיעה בה כי מגיע ליבגני. הוא ילד טוב שבאמת עושה הכל כדי להצליח ושלא יובן לא נכון, לא מדובר כאן בספונסר של מיליונים, פשוט במישהו שיבין וירצה לעזור. ואולי עיריית אילת תרים את הכפפה ותסייע אם לא בעצמה לפחות במציאת ספונסר".

   ביקשנו להבין בעיריית אילת מדוע הופסקה התמיכה ביבגני? עד לסגירת הגיליון טרם התקבלה התייחסות דוברת העירייה


   תגובת איגוד הג'ודו בישראל: בניגוד לטענותיה של האם, בשנה האחרונה מומנו נסיעותיו של יבגני לשלוש נסיעות: לשתי אליפויות אירופה ונסיעה של הנבחרת לניו יורק, אך הוא לא זכה בתחרויות המטרה בניקוד מספיק. הסיבה לאי השתתפותו באולימפיאדה היא מקצועית נטו: יבגני לא עמד בקריטריון הבינלאומי לכניסה למשחקים האולימפיים, הוא מדורג במקום ה-93 בדירוג האולימפי עם 330 נקודות, כאשר קריטריון הכניסה הוא 3067 נקודות.   ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש