סכנה במפרץ אילת: פעילות ספורט ימי בצמוד לחוף רחצה מוכרז

מאת: מירב לוי דיאמנט ● 23/8/2024 23:41 ● ערב ערב 3186
שבע שנים עברו מאז נחשפה ב׳ערב ערב׳ העובדה כי ביום בהיר אחד נלקחה נגיסה נאה מחוף הדתיים לטובת אחסון כלי שיט של הישיבה התיכונית צביה באילת ● מאז הפך המחסן לסדנת עבודה לכל דבר, כשתלמידי הישיבה, שכשמה כן היא - ישיבה ימית, מגיעים בכל בוקר לפעילות ימית במקום ומורידים לים את כלי השיט הפועלים בקרבה מסוכנת ואסורה על פי החוק לחוף רחצה מוכרז ● ''כולם יודעים, כולם שותקים ומעלימים עין, עד שיום אחד זה יסתיים באסון'', מזהיר השבוע תושב העיר, ניר פטיטו, שבמשך שנים שולח מכתבים לכל גורם, אבל בפועל לא נענה ● משרד הפנים: ''משרד הפנים פנה לרשות המקומית וביקש לחדד את הנושא ואף לסמן בשלטים לאורך 50 מ' שאין לקיים בו פעילות או יציאת כלי שייט”
סכנה במפרץ אילת: פעילות ספורט ימי בצמוד לחוף רחצה מוכרז

   נתחיל בחוק היבש - במקום בו קיים חוף רחצה מוכרז לא תתאפשר פעילות ימית אלא במרחק של 50 מ' מכל צד ובעומק של 300 מ'. אלא שמי שירד לחוף הדתיים באילת, בואכה חוף מפרץ השמש, יגלה כי כמעט בכל בוקר מתקיימת בצמוד לחוף, בצידו המזרחי, פעילות ספורט ימי של חברי הישיבה התיכונית צביה הפועלת באילת. חשוב לציין כי מדובר בפעילות מבורכת וכי ישיבת צביה ראויה לכל הערכה על פועלה באילת, אלא שמכאן ועד לחריגה מנהלי השיט, הדרך ארוכה. "זה לא שחלילה יש לי משהו נגד פעילות הישיבה הימית", אומר השבוע תושב העיר ניר פטיטו שמתריע מזה שנים בפני כל גורם אפשרי בעיר ומחוצה לה מפני הסכנה הנשקפת לרוחצים בחוף המוכרז, אלא שעדיין חוק זה חוק וצריך לאכוף אותו בעיקר כשהוא מסכן את שלום הרוחצים".

 

׳׳חוק זה חוק וצריך לאכוף אותו בעיקר כשהוא מסכן את שלום הרוחצים׳׳

 

מי אישר את ההקצאה?


   ראשיתו של הסיפור אי שם בשנת 2017, אז נחשף לראשונה ב׳ערב ערב׳  כי קטע נכבד מחוף הדתיים, אותו חוף נפרד שהוקצה לאחר לא מעט מאבקים לטובת האוכלוסייה הדתית בעיר, ננגס פתאום. ללא הודעה לתקשורת, ללא הסברים לציבור ולמרות שמדובר בחוף ציבורי לכל דבר. בדיקת הנושא העלתה כי מדובר בלא פחות מאשר תיחום מחסן גדול ממדים שניתן לישיבה הימית צביה שהחלה את פעילותה בים, לטובת אחסון כלי השיט. בהתייחסותה לגידור השטח, מסרה אז דוברת עיריית אילת: "מדובר בשטח אשר לא נמצא בשימוש ונגרע לטובת אחסון כלי שיט המשמשים ללימוד תלמידים". מה שלא הובן ככל הנראה כבר אז, כי לא מדובר רק במחסן שנועד לאחסון, אלא בסדנת עבודה שהפכה מהר מאוד למרכז שיט ימי שני בעיר אילת. כאן המקום לציין כי פתיחתה של הישיבה התיכונית צביה באילת הינה מבורכת ושמה הולך לפניה. מדובר בצעירים דתיים שמגיעים לעיר מכל רחבי הארץ ומקיימים בעיר לימודי דת לצד לימודים ימיים כשהם מתחנכים על ערכי אהבת הארץ והמולדת. עוד יצוין כי השאלות המופנות בכתבה אינן מתייחסות כלל לראשי הישיבה שהעלו את הצרכים שלהם בפני הנהלת העירייה וקיבלו את המענים ממי שהיו אז בעיריית אילת בראשותו של ראש העירייה דאז מאיר יצחק הלוי.

 

חוף מוכרז לצד מועדון שיט - הכתובת על הקיר


   אלא שלצד ההקצאה התמוהה מתעוררים לא מעט סימני שאלה. אז ניסינו לברר - מי אישר את ההקצאה ועל סמך מה? האם יצא מכרז לקבלת השטח? שכן הישיבה הימית אינה מוגדרת כמלכ"ר וככזו אינה זכאית לפטור ממכרזים. האם הישיבה הימית משלמת תשלום כלשהו עבור שכירות המקום או שמא מדובר בכספי ציבור אבודים? ועוד כהנה וכהנה שאלות מנהל תקין שלא קיבלנו עליהן כל מענה מזה כשלושה שבועות - לא מצידו של סגן ראש העירייה, יניב חנו, שהבטיח ללמוד את הנושא אך נתקל לטענתו בחוסר שיתוף פעולה מצד גורמי ההנדסה בעירייה, וגם לא קיבלנו תשובות מדוברות העירייה.
   נוסף על כל אלו, עולה השאלה הגדולה - איך יתכן שפעילות ימית מתבצעת בגלוי, כמעט מדי יום ביומו בצמוד לחוף הדתיים המוגדר כחוף רחצה מוכרז לכל דבר, מבלי שיתקיים כאן וייאכף החוק האוסר על קיום פעילות כלי שיט בסמוך לחוף רחצה מוכרז? "אין כאן שום עוררין שחוף הדתיים הוא חוף רחצה מוכרז שיש בו מציל", אומר השבוע פטיטו, "אין כאן גם עוררין שבצמוד לו מתקיימת פעילות מועדון שיט. השאלה איך שניהם מתקיימים יחד והעולם שותק?", הוא אומר ומציג אין ספור מסמכים ופניות ששלח במרוצת השנים כמעט לכל גורם אכיפה אפשרי בעיר ומחוצה לה על מנת להרחיק את פעילות כלי השיט מחוף הרחצה, אך לשווא. "זה נראה כמו מחדל על גבול הפשע שמהווה סכנת חיים לרוחצים בחוף המוכרז", אומר פטיטו שמבקש להבין האם חוק אינו חוק. "הרי בכל מקום אחר בעיר אם דבר כזה היה מתקיים, מיד היו מפסיקים את פעילות כלי השיט. כאן, משום מה, יש למישהו את הרצון שלא יפגעו בפעילות הזו. מבורכת ככל שתהיה, אם מדובר בפעילות שאינה חוקית, היא חייבת להיעצר ומיד".

 

סימני שאלה סביב סוגיית אי האכיפה

 

הכנסת כלי רכב אל קו החוף אסורה? השאלה למי


   אם לא די בסימני השאלה שהועלו עד עכשיו, תמוהה העובדה שבצידו המזרחי של חוף הדתיים ישנו שלט של רשות שמורות הטבע האוסר על הכנסת כלי רכב אל קו החוף. "נהיגה והכנסת כלי רכב לתחום שבין קו הסלעים המשולט לקו גאות הים אסורה", נכתב על גבי השלט שחור על גבי צהוב. אלא שבפועל, כשמדובר ברכב המוביל את כלי השיט של הישיבה התיכונית צביה אל קו הים, הנהלים לא תופסים. עובדה, לעיתים יש צורך בהובלת כלי השיט באמצעות כלי רכב אל קו הים ואף אחד לא פוצה פה.

   פנינו אל רשות הטבע והגנים וביקשנו להבין האם הנושא מתבצעי באישורם ותחת פיקוחם למרות השלט מאיר העיניים הקבוע על אותו חוף ממש. בתגובה השיבה דוברת רשות הטבע והגנים: "הנושא מוכר ונבדק גם מול העירייה שהיא בעלת הסמכות לתת היתר בעניין זה. לפרטים יש לפנות לעירייה".

   פנינו אל המנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך האחראי על פעילות הישיבה התיכונית צביה באילת וביקשנו להבין את סוגיית הקרבה המסוכנת של פעילות כלי השיט של הישיבה אל חוף הרחצה המוכרז. בתגובה נמסר לנו: "בטיחות התלמידים והמתרחצים היא ערך עליון בפעילות החינוך הימי. ישיבת צביה אילת פועלת בהתאם לחוק ולנהלים ולא קיבלה כל דו"ח מרשויות אכיפת החוק בעניין זה. למען הסר ספק, הישיבה תציב תעלת שיט (מצופים) בטווח 50 מ' מזרחית מחוף הרחצה באישור רשות הספנות ועיריית אילת".

 

סימני גירות של סירות בדרך למים


   ממשרד הפנים נמסר בקשר לטענות המועלות בכתבה: "מבירור עולה כי בהתאם לסמכותה ולשיקול דעתה של הרשות המקומית קיים מחסן בחוף הנפרד אשר מאוחסנים בו כלי שיט. המחסן אינו מהווה סכנה מאחר ופתח המחסן פונה מזרחה להוצאת ציוד בלבד וסגור הרמטית לכיוון החוף או מתקני החוף. פעילות הספורט מבוצעת מזרחית לקצה החוף הנפרד 50 מ' מזרחה. עם זאת, משרד הפנים פנה לרשות המקומית וביקש לחדד את הנושא ואף לסמן בשלטים לאורך 50 מ' שאין לקיים בו פעילות או יציאת כלי שיט".


   פנינו אל דוברת משטרת מרחב אילת וביקשנו להבין כיצד פעילות כזו מתקיימת תחת עיניהם הפקוחות של אנשי השיטור הימי. בתגובה נמסר ל׳ערב ערב׳: "על פי תקנות הנמלים (בטיחות השיט), תשמ"ג- 1982: "לא ישיט אדם כלי שיט במקום שהוכרז כמקום רחצה מוכרז בצו הסדרת מקומות רחצה וכן באזור של 50 מ' לאורך החוף מקצה כל גבול של מקום כאמור, בתחום של 300 מטרים מנקודת שפל המים". במסגרת לימודי הישיבה מוקנה חינוך ימי באמצעות כלי שיט קטנים המאופסנים בשטח שהוקצה לישיבה על ידי הרשות העירונית ובעת השימוש מורדים לחוף בהתאם לתקנות בטיחות השיט. יחידת השיטור הימי במשטרת מרחב אילת מבצעת אכיפה נחושה, מקצועית וללא משוא פנים, כאשר מדיניות האכיפה מבוצעת בהתאם לחוק ותוך הפעלת שיקול דעת. בתוך כך, לאורך השנים, פועלים השוטרים הימיים בשיתוף פעולה עם גורמים בישיבה ומבצעים עמם שיחות הדרכה וחניכה ובמקרים מסוימים אף במתן דוח"ות".


   את תגובת דוברות עיריית אילת לא קיבלנו עד לסגירת הכתבה.


   יצאנו לשטח ומצאנו כי למרות ההבטחות לתחום את קטע ה- 50 מ' שבין חוף קצה חוף הרחצה המוכרז ועד למקום ממנו יכולים לצאת למים כלי השיט, נכון להיום התיחום טרם בוצע. ערב ערב ימשיך לעקוב.  ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת