האב השכול זכה בהפטר חלקי על חוב המזונות של בנו המת

מאת: רותם נועם ● צילום: אילוסטרציה ● 6/9/2024 03:40 ● ערב ערב 3188
לא בכל יום מקבל בית משפט החלטה על הפטר של 50 אחוז מחוב מזונות של אב ● מצד שני, לא בכל יום נסיבות המקרה הן של אב ששכל את בנו במאורעות השבעה באוקטובר ● עו''ד עידן מיכאלי מאילת הצליח להביא לתוצאה המבורכת בפסק דין יוצא דופן
האב השכול זכה בהפטר חלקי על חוב המזונות של בנו המת
מות הבן הותיר את האב שבר כלי

   בית המשפט השלום באילת קיבל חלקית את בקשתו של חייב, אב שכול, שבנו בן ה-26 נהרג בשבעה באוקטובר, והעניק לו הפטר של 50 אחוז בלבד, מחוב מזונות שהצטבר לו בביטוח הלאומי על סך של 329,953 שקל. 
   החייב הסביר כי בנסיבות שנוצרו אין ביכולתו לשלם את הסכום לאחר שהפך שבר כלי  מאז מות בנו. האב, שהוכר על ידי הביטוח הלאומי כנכה נפשית בשיעור של 50% נקבע כבלתי כשיר לעבודה על אף גילו הצעיר (48). החייב ביקש פטור מלא מחוב המזונות שהצטבר לו בביטוח לאומי ואולם השופט משה הולצמן קבע כי: 
   "החייב היה בגיל 32 שנים בעת שהמוסד לביטוח לאומי החל לשלם את תשלומי המזונות לילדיו. יוצא אפוא שהחייב לא שילם את דמי המזונות עבור ילדיו בתקופה שקדמה להכרתו כנכה מבחינה תפקודית, בשנת 2024, למרות שהדעת נותנת שבתקופה הרלבנטית, כאשר החייב היה בעשור השלישי והרביעי לחייו, בעת שהיה צעיר, היה בעל כושר השתכרות, ויש להחזיקו כמי שהיה ביכולתו לעבוד, להשתכר, ולעמוד בתשלומי המזונות, או לפחות בחלק מהם, ומכל מקום לא הועלו טענות בעניין מצבו הרפואי והתפקודי בתקופה הרלבנטית. 
   החייב ריצה עונשי מאסר, לסירוגין, בשנים 2014-2018, אך לא ניתן טעם של ממש מדוע לא שילם את דמי המזונות בתקופה שקדמה לריצוי עונשי המאסר. 
   מכל מקום, ככל שהחייב התקשה לעמוד בתשלומי המזונות, הגם שלא הוצגו מטעמו ראיות של ממש לגבי מצבו הכלכלי עד שהוכר כנכה על ידי המוסד לביטוח לאומי, היה באפשרותו לפנות בבקשה מתאימה לערכאה השיפוטית המתאימה לצורך בחינת דמי המזונות בשים לב לכושר השתכרותו ומצבו הרפואי והכלכלי אלא שלא נטען שפנייה מסוג זה נעשתה. 
   בנסיבות העניין סבורני שאי תשלום דמי המזונות ויצירת החוב כלפי המוסד לביטוח לאומי, לגבי התקופה שקדמה לריצוי עונשי המאסר, הייתה כרוכה בחוסר תום לב של ממש ויש לייחס לכך  משקל של ממש".
   בעוד שבאת כוח הממונה על חדלות פרעון הציעה הפטר של 30 אחוז מגובה החוב, העמיד אותו בסופו של דבר השופט על 50 אחוז. את יתרת החוב, קבע, ייגבה הביטוח הלאומי באמצעות הפחתה מהקצבאות להן הוא זכאי. גובה ההפחתה 10-20 אחוז, ייקבע על ידי הביטוח הלאומי, כאשר לאב שמורה הזכות לבקש וועדת חריגים לעניין אחוז ההורדה שייקבע לו.

   את האב ייצג עו"ד עידן מיכאלי ממשרד עו"ד אבי מיכאלי ושות' מאילת ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש