המשרד לביטחון לאומי פרסם נתונים כוזבים על מפת הפשיעה באילת ומאיים על 'ערב ערב'

מאת: רותם נועם ● 4/10/2024 06:14 ● ערב ערב 3192
המשרד לביטחון לאומי הוציא הודעה מטעה ובה נטען כי בשנת 2023 חלה ירידה במפת הפשיעה בעיר אילת ● אלא שהנתונים, כפי שנחשפים השבוע על ידי 'ערב ערב', מגלים כי ההיפך הוא הנכון ● גם מספר העבירות שפורסם היהש לא נכון ונמוך בכשליש מהאמת ● המשרד העביר את הנתונים לפרסום בכלי תקשורת אחר, במטרה לסכל מענה לבקשה על פי חוק חופש המידע שהגיש 'ערב ערב' בנושא, ומשנתפס בטעותו, המשיך והסתבך וכעת מכחיש, ומאיים לתבוע את העיתון ''ככל ויתפרסמו אי דיוקים'' ● כך מתנהל המשרד האחראי על משטרת ישראל
המשרד לביטחון לאומי פרסם נתונים כוזבים  על מפת הפשיעה באילת ומאיים על 'ערב ערב'
מפרסם נתונים כוזבים. השר איתמר בן גביר בעת ביקורו באילת ● צילום: מתוך סרטון של ’עוצמה יהודית’

   כיצד נראית מפת הפשיעה של אילת בשנים האחרונות? אם לשאול את המשרד לביטחון לאומי, הרי שמצבנו מעולם לא היה טוב יותר. כך לפחות על פי הודעה שיצאה ממנו (17.9.24) לכלי תקשורת מקומי שפרסמו, תחת הכותרת: "בקדנציה של בן גביר: ירידה מתמדת בעבירות הפשיעה באילת", בידיעה נכתב כי: "בשנים האחרונות חלה ירידה מתמדת בעבירות הפשיעה בעיר אילת, כך עולה מנתונים רשמיים של המשטרה. בשנת 2021 נרשמו 4,126 עבירות פשיעה בעיר, כאשר בשנת 2022 חלה ירידה קלה ל-4,019 עבירות. המגמה החיובית נמשכה גם בשנת 2023, אז נרשמו 3,996 עבירות פשיעה בלבד. הנתונים הללו מעידים על מגמת שיפור במצב הביטחוני בעיר, לצד מאמצים מתמשכים מצד המשטרה והעירייה לשמור על הסדר הציבורי ולצמצם את מספר העבירות." 
   ההודעה קונחה כמיטב ההודעות בקרדיט לשר הממונה: "השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אשר הוביל את המדיניות להגדלת ותיגבור כוחות המשטרה בעיר, זוקף לזכותו את הירידה המתמשכת בעבירות הפשיעה. בן גביר ציין כי חיזוק מערך הביטחון, הגברת נוכחות המשטרה בשטח ושיתוף פעולה עם הקהילה הם המפתח לשיפור במצב הביטחוני, וכי המשטרה תמשיך לפעול לחיזוק ביטחון תושבי אילת והמבקרים בעיר”.

 

אמת אלטרנטיבית


   ההודעה הזו על כותרתה והנתונים המופיעים בה, אינה נכונה. מפת הפשיעה האמיתית של אילת מצביעה על ההיפך הגמור. ראשית, במשרד לביטחון לאומי העלימו לא פחות מאשר 1,783 עבירות שנפתחו בשנת 2023 לעומת המציאות – בשנת 2023 נרשמו באילת 5,779 עבירות פליליות שונות ולא 3,996 כפי שפרסם וסכם המשרד בתשובתו הרשמית. אי הדיוק נמשך גם בשנים 2023, בה נרשמו 5,668 עבירות ולא 4,019, ובשנת 2021 נרשמו 6,137 עבירות ולא 4,226 כפי שפורסם. הפערים בין הנתונים שפרסם המשרד למציאות עצומים ועומדים על 30% ממספר העבירות ש"גולח" בתשובת המשרד ופרסומיו (יש לקחת בחשבון כי בכל תיק קיימת לעיתים יותר מעבירה אחת ולכן מספר העבירות אינו חופף למספר התיקים). 
   אלא שלא רק המספרים שונו. מנתוני האמת מתברר כי בניגוד לכותרת הודעת המשרד, כלל לא היתה ירידה במספר העבירות שנרשמו ב-2023, ההיפך הוא הנכון. מספרן אותה שנה עמד על 5,779 והיה גבוה ב-1.95% ממספרן בשנת 2022, אז נרשמו באילת 5,668, עבירות, כלומר 111 עבירות יותר.

 

השר איתמר בן גביר חונך את כיתת הכוננות של אילת

 

המשרד לביטחון לאומי מלמד שיעור בנקמה 


   ההודעה הכוזבת שיצאה מכותלי המשרד לביטחון לאומי לא באה בחלל הריק, היא הקדימה באורח פלא, ביומיים, את המועד בו נדרש המשרד להשיב לבקשה לפי חוק חופש המידע שהגיש החתום מעלה עוד בחודש יולי השנה, ובה דרש את נתוני הפשיעה באילת בחלוקה בשנים 2021,2022,2023. 
   נראה כי למישהו במשרד לביטחון פנים הדרישה הזו לא באה בטוב, זאת לאחר שבקשה דומה שהוגשה במאי השנה על ידי התנועה לחופש המידע, חשפה את ההתדרדרות הקשה בנתוני הפשיעה בישראל מאז כניסתו של השר איתמר בן גביר לתפקיד. גם אז, נדרשה התנועה להגיש בקשה על פי חוק חופש המידע על מנת לקבל את הנתונים.
   בתחילה הפעילו במשרד לביטחון לאומי את כל הכלים הרגילים המשמשים גופים ציבוריים המבקשים לעכב ככל הניתן את מתן המענה לפי החוק. לשם כך הם מנצלים, את השהות בת 30 הימים שמקנה להם החוק למתן תשובה, ויום בטרם פקיעת המועד הם שולחים הודעה המאריכה את התקופה ב-30 יום נוספים, אותם מאפשר החוק לרשות. כך נהגו בנו גם במקרה זה. אלא שהחודשים נקפו ומועד התשובה התקרב.
   אז, בניסיון לסכל את הפרסום ב'ערב ערב' החליט מי שהחליט במשרד לביטחון פנים להעביר את "המספרים" לגוף תקשורת מקומי אחר,  יומיים לפני פקיעת המועד החוקי בו היה מחויב להשיב. אלא שהמעביר לא העביר את הדוח המלא והסתפק, כאמור, בהודעה קצרה המסכמת את הנתונים לכדי מספר התיקים שנפתחו בעבירות השונות, בכל שנה, לכאורה. הודעה זו פורסמה, כאמור, כלשונה. ועוד לפני שדנים בעובדה שהנתונים הם נתוני כזב, גם לו היו נכונים - המדובר בחציית קווים ברורה בהתנהלות מקצועית של משרד ממשלתי שאמור להיות נקי מכל רבב – שבחר להתעלם מכל נורמה של אתיקה מקצועית ומינהל תקין והעביר מידע שנדרש ממנו, במטרה לייצר "אפקט מצנן" כלפי עיתון שהעז להגיש כנגדו בקשה לפי חוק חופש המידע.
   בכך לא נתמלאו חטאי המשרד, שבחר להעביר כעבור יומיים, את תשובתו לחתום מעלה במסגרת הבקשה, וצירף אליה קובץ אקסל המפרט את העבירות השונות ולצידן את מספר התיקים שנפתחו מידי שנה, ושוב, גם כאן, צוינו בגאון המספרים הכוזבים שפורסמו בתקשורת, תחת העמודה "סך הכל" בכל שנה. אלא שסכימה ידנית של העבירות המנויות בגוף אותו הקובץ ממש, העלתה, כאמור, תמונה הפוכה בתכלית.

 

המשרד לביטחון לאומי מסתבך, מתהפך, ומאיים


   לאחר קבלת הדוח, פנה 'ערב ערב' למשרד לביטחון פנים וביקש את התייחסותו להתנהלות הלא תקינה בלשון המעטה. דובר המשרד החדש, דניאל בר, שעבר, לדבריו, ממשרד החינוך והחליף את קודמו עשרה ימים קודם לכן, הבטיח לבדוק מה קרה לנתונים שלא הסתכמו ולחזור אלינו עם תשובה וזו לא אחרה להגיע. ביום ראשון השבוע התקשר בר להסביר ש: "המידע יצא מחופש המידע אל הדוברות כשאני עוד לא הייתי במשרד, לקחו את ההודעה הפיצו אותה כנראה בהפרש של קצת זמן, והקובץ אקסל הזה המשיך להתעדכן, אתה קיבלת קובץ אקסל שיצא יותר מאוחר, כלומר יש פער בעבירות בגלל שזה פשוט מתאריך אחר, הקובץ התעדכן כל הזמן".
   אלא שבר (הו)טעה ומטעה. השאילתה שהוגשה היתה בגין השנים 2021 – 2023 והיא לא כללה את שנת 2024, ולפיכך, לא יכול להיות מצב (ואיש גם אינו טוען שיש) שבו בחודש יולי 2024, מועד הגשת הבקשה, לא היו בידי המשרד את הנתונים הסופיים לשנת 2023 ואלא וודאי שלא "המשיכו להתעדכן כל הזמן", כדברי הדובר, שנדמה כאילו לא טרח לפתוח את הקובץ בעצמו ולבדוק את הנתונים בטרם דיברר את מה שהעבירו לו מהמשרד, אך בסופו של דבר, גם הוא עצמו הודה נבוך בשיחה נוספת אתנו, כי: "זה ממש ממש מוזר לי העניין הזה", וביקש להעביר תגובה בכתב וזו אכן לא אחרה להגיע, ולא סתם, אלא עם איום בצדה.

   מהמשרד לביטחון לאומי נמסר: "בניגוד לנטען, המשרד לא הפיץ את הנתונים לפני שנשלח ע״י יחידת חוק חופש המידע. נזכיר כי הנתונים המצורפים בדו״ח הם הנתונים הנכונים. כל פרשנות ו/ או השערות באשר לשינוי הנתונים אינם נכונים. ככל ויתפרסמו אי דיוקים הדבר יבחן בהליכים משפטיים". ■


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש

<