מנכ''ל נמל אילת על מתווה הסיוע המתגבש: ''אין אפילו טיוטת הסכם מול נמל אשדוד''

מאת: רותם נועם ● 25/7/2024 10:06 ● ערב ערב 3182
אתמול בערב (24.7) פרסם משרד התחבורה הודעה לפיה מסתמן מתווה סיוע של המדינה לנמל אילת, שמטרתו למנוע את פיטוריהם של עשרות עובדי הנמל עקב השבתתו מעבודה בתשעת החודשים האחרונים בשל התקפות החות'ים ● על סדר היום: דחיית תשלומים, מתן הלוואה, הוצאה לחל''ת והעסקת עובדים בנמל אשדוד ● הבעייה: שום דבר עדיין לא באמת סגור ● ומנכ''ל נמל אילת שואל, כיצד ניתן להעביר עובדים לנמל אשדוד אם אפילו אין עדיין טיוטת הסכם בין הנהלות הנמלים?
מנכ''ל נמל אילת על מתווה הסיוע המתגבש: ''אין אפילו טיוטת הסכם מול נמל אשדוד''
''לא מכירים את פרטי ההסכם שהתגבש מול נמל אשדוד''. גדעון גולבר

   משרד התחבורה הפיץ אתמול בערב הודעה ממנה משתמע כי המשבר הנמשך בנמל אילת עומד בפני פתרון כאשר שורה של צעדים בהם מתעתדת הממשלה לנקוט, אמורים לסייע לו לצלוח את החודשים הקרובים עד לסוף השנה מבלי שיאלץ לפטר כמחצית מעובדי הנמל המושבת מאז פרוץ המלחמה והתקפות החות'ים בים האדום המונעות את המעבר לנמל אילת.

   אלא שלפני שצוללים לדקויות העולות מההודעה אל מול המציאות, חשוב לומר - לכולם ברור כי גם ההצעות שעל הפרק הן בגדר פלסתר זמני שיוכל לכל היותר לשאת את נמל אילת עד לסוף השנה הנוכחית. היה והמשבר יימשך אל תוך 2025 סביר כי גם הפתרונות שמוצעים כרגע לא יספיקו על מנת להחזיק את הנמל מבחינה כלכלית ואולם בישראל כמו בישראל חיים מהרגע להרגע ולאור איומי הנהלת הנמל להתחיל בהליך פיטורים של 50-50 עובדים מתוך 120 כבר בימים הקרובים (הליך שצפוי לארוך כשמונה שבועות), נדרשו במשרד התחבורה להכנס סוף סוף לאירוע, אף אם באחור ניכר, ולהציע סל סיוע.

   בהודעת משרד התחבורה נאמר כי: "בעקבות השבתת הפעילות בנמל אילת בחודשים האחרונים כתוצאה מסגירת נתיב השיט במיצרי באב אל-מנדב על ידי ארגוני הטרור החות'ים, כינס מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, ישיבת חירום בנמל במטרה לבחון דרכים לסייע לנמל לשמור על כשירות מלאה ולמנוע פיטורי עובדים בשל המצב אליו הוא נקלע. הנמל מתמודד עם הוצאות כלכליות כבדות הנובעות מהתחזוקה השוטפת ושכר העובדים.

   אז מה כוללת הצעת משרד התחבורה כעולה מהודעת המשרד: "לדברי בן-זקן חברת נמלי ישראל דחתה את התשלומים משנת 2024 לשנה הבאה. בנוסף, האוצר בוחן מתן הלוואה בסך 30 מיליון ש"ח לצד העברת יתרות הפרשות בסך 6 מיליון ש"ח מההסתדרות לחברת הנמל. כמו״כ ציין מנכ״ל משרד התחבורה כי תבחן האפשרות להתיר הוצאת לחל״תים לעובדים בנמל בתפקידים מוגדרים. בן זקן ציין כי עוד ביזמת שרת התחבורה רגב, כ-30 עובדים יועסקו בנמל אשדוד עד לחזרת פעילות נמל אילת לעבודה מלאה. קליטת העובדים תתבצע לאחר מציאת פתרון לינה זמנית עבורם באשדוד.

   בן זקן הדגיש בהודעת המשרד כי המתווה גובש ביחד עם האוצר ולדברים ישנה חשיבות שכן בין שני המשרדים נתגלעה מחלוקת בסוגיה שעה שבאוצר לא ממהרים להכניס את היד לכיס ולממן את נמל אילת שהנו חברה פרטית.

 

***

 

   קדמה להודעת משרד התחבורה הודעה שיצאה מלפני הסתדרות העובדים (ולפחות על פי נוסחה גם מטעם הנהלת נמל אשדוד, אף שאין לכך כל אישור רשמי) כמה שעות קודם לכן, ובה בישרה ההסתדרות על הפתרון אליו הגיעה היא מול נמל אשדוד, שיסכים לקלוט 30 מעובדי נמל אילת כעובדים זמניים. מדובר בהצעה שנמצאת על הפרק כבר מאז 2013 אך היא נדחתה שוב ושוב משום שבוועד עובדי נמל אשדוד לא אהבו את הרעיון של הבאת עובדים זמניים, גם אם הם עובדי נמל אחר. את המסוכה הזו ניתן להסיק מהודעת ההסתדרות הצליחו לעבור, אלא שאז הגיעה תגובתו של מנכ"ל נמל אילת, גדעון גולבר, שאמר אתמול בערב ל'יום יום באילת': "אנחנו  באילת לא מכירים את פרטי ההסכם שהתגבש, תנאי יסודי למעבר העובדים לאשדוד הוא הסכם מסחרי בין הנמלים, לצערנו אין אפילו טיוטת הסכם". כלומר, לדברי גולבר, הודעת ההסתדרות וכן הודעת משרד התחבורה המתייחסת למעבר עובדים לנמל אשדוד היתה מוקדמת מידי, גם משום שאין אפילו טיוטת הסכם וגם משום שטרם נפתרה הבעיה הגדולה של הלנת העובדים באשדוד שלה עלויות גבוהות במיוחד.

 

***

 

   ואולם אלו הם אינם הפערים היחידים המעמידים בסימן שאלה את סל הסיוע שהוצג על ידי משרד התחבורה. כך למשל נעדרת מהצעת המשרד הבקשה המרכזית שמעלים כיום בנמל אילת, לפיה תשיב הממשלה את צו היבוא שהיה בתוקף עד לפני מספר שנים ואשר העניק לנמל אילת בלעדיות על ייבוא רכבים לישראל מהמזרח. צו היבוא הזה שהיה שנוי במחלוקת לאורך השנים בהם היה בתוקף ושחוקיותו הוטלה בספק בוטל וכעת מבקשים להשיבו בסמגר של "אפליה מתקנת" לנמל אילת, כדברי גולבר. 

   על פי דרישת נמל אילת כל משלוחי הרכבים המגיעים כיום במסע ארוך המקיף את כף התקווה הגדולה על מנת להמנע מכניסה לים האדום, יגיעו לנמלי הים התיכון ומשם ימשיכו במסעם דרומה דרך תעלת סואץ אל נמל אילת. מדובר בהארכת המסע בשלושה ימים נוספים, דבר שמייקר את עלות הנסיעה שמחייבת גם מעבר בתעלת סואץ שהמעבר בה אינו זול כלל וכלל. לדברי גולבר המדובר בייקור של 250-350 דולר לרכב, כך שאת השפעת המהלך הזה, אם יקרום עור וגידים, ירגישו כל רוכשי הרכבים בישראל. באוצר, כאמור, לא מתלהבים מהרעיון הזה ובהתאמה הוא גם אינו מופיע כחלק מחבילת הסיוע שפורסמה אמש.

   בין הצדדים עדיין קיימים פערים גם בנושאים נוספים. כך למשל, מופיע בהצעה סעיף שיאפשר הוצאה לחל"ת של עובדים בתפקידים מוגדרים. בנמל אילת מאוד מעוניינים בכך וכבר הציעו את המהלך מזמן, אך בהסתדרות חוסמים אותו, ומשה אזולאי, יו"ר מרחב אילת בהסתדרות מסר ל'יום יום' כי "שני דברים לא יעברו בשום פנים ואופן במו"מ, האחד הוא הוצאה לחל"ת והשני הוא פיטורי עובדים", כך שעוד מוקדם לדעת האם תחול בסעיף זה פשרה. סעיף שני שבנמל אילת לא אוהבים הוא זה המבקש להתייחס לכספים ששולמו ביתר לעובדים ושבנמל דורשים את השבתם, ככספים שייחשבו כחלק מכספי הסיוע לנמל. בנמל אילת לא מבינים מה הקשר בין כספים ששולמו ביתר ושלא על פי דין לעובדים ושצריכים להיות מושבים במלואם, לבין מתווה סיוע כלכלי, כך שעל אף הרצון לשדר התקדמות במו"מ, נכון לכרגע אפשר לדבר בעיקר על מו"מ רווי ספינים ולא דווקא על הידברות אמיתית בדרך לפתרון הבעייה. בסופו של דבר, בנמל אילת רוצים לראות את הממשלה מכניסה יד לכיס ומעניקה לנמל אילת מתווה סיוע כלכלי כמו זה ממנו נהנו עסקים בתקופת הקורונה ואולם הצעה זו כלל לא עלתה במתווה משרד התחבורה ואינה עומדת על הפרק.

   אז מה יהיה הסוף? אם להמר, הרי שסביר שאף אחד מהצדדים אינו מעוניין להביא לפיטורי עובדים עד לסוף השנה ועל כן סביר שיימצא הסדר זמני כזה או אחר שיאפשר למשוך את הנושא עד לסוף השנה ואולם היה והמצב יגרר אל תוך השנה הבאה, יצטרכו בממשלה לחשב מסלול מחדש ולמצוא פתרונות משמעותיים יותר שאם לא כן, נמל אילת ייסגר על כל המשמעויות האסטרטגיות של מהלך כזה למדינת ישראל.


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

 

 

 

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש