יחסי מורים הורים המפתח לסביבת לימודים בריאה

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: אילוסטרציה ● 16/8/2024 18:28 ● ערב ערב 3185
מדוע המורים הישראליים פחות פתוחים לשינויים ולפתרונות יצירתיים מחבריהם ב-OECD? ▪ ומה הם יכולים לעשות על מנת לשנות זאת! ▪ וההורים, מה חלקם במעורבות הבית ספרית ▪ המדריך לקשרי מורים - הורים טובים!
יחסי מורים הורים המפתח לסביבת לימודים בריאה

ממסמך שפרסם ב-2020 ארגון המכינות ושעסק בחזרתן של מדינות מלמידה מרחוק לבתי הספר חושף נתונים לא מחמיאים על מורי ישראל המבוססים על סקר TALIS  הבינלאומי מ-2018, כלומר על תשובות שנתנו המורים עצמם. מהנתונים עולה כי  המורים בישראל הם מהפחות פתוחים במדינות המפותחות לשינויים ואלה שפחות מחפשים שינויים. מומחים בישראל מסבירים כי הסיבה לכך היא במדיניות הריכוזית של משרד החינוך שמדכאת יצירתיות. 
   
   השאלה שהופנתה לצוותי ההוראה היתה האם רוב המורים בבית הספר בו אתה עובד פתוחים לשינוי. רק ב-70% מבתי הספר בישראל השיבו המשיבים שרוב המורים היו פתוחים לשינוי. תוצאה זו מיקמה את ישראל במקום ה-26 בלבד מתוך 35 מדינות מפותחות, כלומר עשירית מהסוף. ממוצע המדינות המפותחות גבוה משמעותית – 74%. במקום הראשון ממוקמת וייטנאם עם 90% והאחרונה ברשימה היא פורטוגל עם 59%.
 
   גם בתשובה נוספת היה המיקום של ישראל בכי רע: האם רוב המורים בבית הספר בו את/ה עובד/ת מחפשים דרכים חדשות לפתרון בעיות. בשאלה זו מוקמה ישראל במקום ה-27 (תשיעית מהסוף). 73% מהמורים ציינו שרוב המורים בבתי הספר שלהם מחפשים דרכים חדשות לפתרון בעיות, לעומת 94% בווייטנאם הראשונה או 92% בנורבגיה השנייה. המדינה אחרונה בשאלה הזאת היתה הולנד.
 
   יש לציין כי מורים ישראלים קיבלו ציונים נמוכים גם במסמכים קודמים של ה-OECD. מדובר במסמכים שפורסמו בתקופת הקורונה בשנת 2020 ועסקו במוכנות של מדינות שונות ללמידה מרחוק. דוחות אלה מדדו תחומים כגון כמות המחשבים והחיבור לרשת בהם קיבלה ישראל ציונים טובים. אולם בתחום המוכנות של המורים לעידן הדיגיטלי ישראל ממוקמת בתחתית הרשימה. מדובר נתונים אלה נלקחו ממבחני PISA 2018 והם מתייחסים ל-79 המדינות שהשתתפו במבחנים.

 

   הנה כמה דרכים פשוטות ליישום שכל מורה יכול/ה ליישם בעצמה על מנת להיות קצת יותר קשובה וטובה בעבודתה:


   אחד הנושאים הפחות מדוברים, אף שחשובים ביותר, הוא תחום התקשורת שבין המורה להורה. שמירה דו סטרית על קשר הורה מורה חיונית לתפקוד מיטבי של ילדכם לאורך כל השנה, שכן מצבו הלימודי והחברתי יכול להשתנות מהקצה אל הקצה בכל רגע נתון והקשר עם המורים מהווה לא פעם גם משוב למתרחש בבית. אתם רוצים להפגין מעורבות בלמידה של ילדיכם, או הילדים המצויים בטיפולכם והשגחתכם, שכן לקטגוריה זו נכנסות גם סייעות אישיות שמלוות את הילד במסגרות. 

  • לפני תחילת שנת הלימודים או מיד לאחריה, זמן את ההורים לפגישת היכרות.
  • הכן להורים חוברת קצרה ובה תשטח את כל המידע והנהלים שרלבנטיים לשיטת הלימוד שלך, ההסבר יכול לכלול את חומר הלימוד, מדיניות משמעת, דף קשר ופרטים ולמעשה כל דבר שיכול להקל על ההורה לייצר תקשורת מולך
  • נסו להכיר את המצב הייחודי של כל תלמידה ותלמידה, שכן לכל אחד צרכים ייחודיים ובעיות אופייניות לו. חלקם באים ממשפחות עם בעיות שמשליכות עליהם ועל יכולותיהם בלימודים. היכרות עם בעיות רקע של הילדים יכולה להיות הפתח למעקב אפקטיבי אחר התקדמותם לאורך השנה.
  • צור קשר עם ההורים לפחות פעם בשבוע. זה יכול להיות באמצעות פוסט בפייסבוק של הכיתה, הודעה בווטסאפ הכיתתי, או במייל, זה כולל גם התקשרויות פרטניות בהתאם לצורך עם הורים מסוימים.
  • צרו קשר עם ההורים גם על מנת לספר דברים חיוביים. למדו את כוחו של הקשר החיובי ולא רק זה הביקורתי. החמיאו לתלמיד דרך הוריו על מאמץ מיוחד עזרה לחבר ושאר התנהגויות חיוביות. בסוף כל שנה כתבו להורים איגרת וציינו בה שתי סיבות מדוע אתם אסירי תודה על כך שילדם/תם בכיתה שלכם. 
  • אם ארע מקרה משמעתי המחייב את יידוע ההורים, עשו כן מיד לאחר המקרה ואל תמתינו זמן יקר, והכל כמובן בהתאם למדיניות ולכללים של משרד החינוך ובית הספר בנושא.
  • יצירת לוח שנה כיתתי בגוגל – כזה שכל הורה יוכל להתכנס אליו בכל רגע נתון ולהתעדכן בנוגע לטיולים, ימי הולדת כיתתיים, אירועים חגים ועוד
  • וכן יצירת עמוד פייסבוק כיתתי כקבוצה סגורה להורים ולילדי הכיתה, שם גם ניתן יהיה להעלות בהסכמה תיעוד של אירועים כיתתיים, מדריכי לימוד והמלצות קריאה.
  • יזמו ימים מיוחדים שבהם הילדים מזמינים אנשים יוצאי דופן מחייהם שיספרו על תפקידם, מקצועם או פעילות שהם עושים, "ביום האנשים המיוחדים", עוסקים ביצירה ובהעשרה ופחות בלימוד פרונטלי. זה מעצים את הילדים ומחזק את הקשר של הוריהם לכיתה.
  • סיימתם פרויקט כיתתי? הזמינו את ההורים להסתכל על התוצאות. ארגנו יום גלריה כיתתי שבו יוכלו ההורים לסייר בין השולחנות ולהתבונן ולקבל הסבר על היצירות.

יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש