הבשורה הקשה שקיבלו הבוקר עובדי נמל אילת

מאת: רותם נועם ● 19/9/2024 11:54 ● ערב ערב 3189
הגיעה לסיומה סאגת הוצאת עובדי נמל אילת לחל"ת, לאחר שבית הדין לעבודה צידד בעמדת הנהלת הנמל מול ההסתדרות ואישר להוציא 26 עובדים לחל"ת, זאת לאור הפסקת פעילותו של הנמל באופן מוחלט מאז פרוץ המלחמה ● ביה"ד קבע כי חל"ת הינו : "מנגנון פחות דרמטי מפיטורי עובדים קולקטיביים"
הבשורה הקשה שקיבלו הבוקר עובדי נמל אילת
בשנה שלפני המלחמה נפרקו בנמל אילת 150 אלף כלי רכב מהמזרח (ארכיון)

   בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע קיבל את עמדת חברת נמל אילת, ואישר להוציא 26 מעובדי הנמל לחל"ת, זאת לאחר שנמל אילת הושבת מעבודה מאז דצמבר 2023 בשל פעילות החות'ים בים האדום המונעת הגעת אניות למפרץ אילת. פעילות נמל אילת כיום מסתכמת באניית תפזורת ליצוא שמגיעה פעם בחודש-חודשיים.

   הנמל נדרש להליך המשפטי לאחר שבהסתדרות התנגדו נחרצות למהלך בהסתמך על הסכם קיבוצי משנת 2005 שמאפשר להנהלת הנמל לפטר עובדים ללא כל צורך במו"מ מול ההסתדרות, אך אוסר על הוצאת עובדים לחל"ת.

   עד כה נמנע הנמל מלנקוט הליכים של פיטורים, וביקש לפעול במקביל מול משרדי האוצר והתחבורה, על מנת לגבש מתווה של פיצוי בגין אובדן הפעילות שעולה לחברה כ-3.5 מיליון שקל בחודש רק עבור משכורות עובדים. אלא שמאמצים אלה לא הבשילו מעבר למתן הלוואה אחת על סך 16 מיליון שקל. לא הבקשה להשבת צו היבוא הבלעדי לרכבים שיעבור דרך תעלת סואץ, לא העברת עשרות עובדי נמל אילת לעבודה בנמל אשדוד, צעד שההסתדרות אמורה היתה לקדם וכשלה בו, גם לא קבלתה של הלוואה חדשה, או הסכמה להשבת כספים שנזקפו לקצבאות הגמל של עובדי הנמל ביתר, דבר מכל הסעיפים שאמורים היו להוות את מעטפת הסיוע לנמל המושבת לא התקדם, לא במו"מ ולא בהתנגשויות החזיתיות בין הצדדים במסגרת דיוני וועדת הכלכלה שדנה בנושא בראשותו של ח"כ דוד ביטן ששב ואיים על ההנהלה כי יידאג להכריח אותם להשיב דיבידנדים שמשכו ברוחב לב ממש טרם פרוץ המלחמה.

 

יו"ר ועדת כלכלה ח"כ דוד ביטן. איים על הנהלת נמל אילת

 

   כאמור, הגיע הנושא לבית הדין לעבודה. ההסתדרות טענה מצדה כי על הנמל להשיב את העובדים מהחל"ת ואילו הנהלת הנמל דרשה את הפסקת העיצומים בהם החלו העובדים כאשר סרבו לפרוק אנייה בודדת שהגיעה לנמל (ושלבסוף נפרקה). כאמור, הכריע בית הדין לעבודה כי החלטת הנמל הגיונית ומוצדקת ודווקא דרישתה של ההסתדרות היא זו שתפגע בעובדים.

   "הנמל נאלץ להתמודד עם תרחיש קיצון שנכפה עליו, ובצדק הוא רשאי לשקול שיקולים כלכליים בדבר אופן ניהול המשבר תוך מתן הדעת להפעלת מנגנון פחות דרסטי מפיטורי עובדים באופן קולקטיבי שיאפשר בבוא העת להחזיר את העובד לעבודה רגילה בתום המשבר ובמהלך תקופה זו להבטיח את ביטחונו הסוציאלי גם אם לא באופן זהה לשכרו – באמצעות תשלום דמי אבטלה באופן סדיר ורציף למשך תקופה קצובה מוגדרת", נכתב בהחלטה שהוציא בית הדין, בראשות השופט יעקב אזולאי.

   עוד נקבע כי: "הפתרון שההסתדרות מבקשת להחיל בנסיבות המקרה דנא פוגם באפשרות שימור יחסי העבודה לאורך זמן, ובה בעת, פוגע בגמישות המתחייבת מהתמודדות נאותה עם ההשלכות של המצב הנוכחי מבחינת הנמל".

   בית הדין מצביע גם על אותה הסכמה להעביר עובדים לנמל אשדוד וכתב כי "בכלל זאת, שקלו (ההסתדרות והנמל; ע"ב) הפחתה רוחבית של שכר לכלל העובדים לפרק זמן קצוב, ולחלופין, להעביר קבוצת עובדים מנמל אילת לנמל אשדוד. מסיבות שלא הובררו די הצורך, חלופות אלו לא הבשילו לכלל הסכמה בין הצדדים".

   ההסתדרות תוכל לערער על ההחלטה לבית הדין הארצי לעבודה עד ה-25 בספטמבר.


יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת