האם רק מלחמה כוללת תציל את נמל אילת?

מאת: רותם נועם ● 21/9/2024 08:57 ● ערב ערב 3190
חברת נמלי ישראל המליצה השבוע, לשרת התחבורה, מירי רגב, ולשר האוצר, בצלאל סמוטריץ, על שורת צעדים נדרשים בשל ההסלמה הצפויה במצב הביטחוני בצפון ● בין ההמלצות: קידום הוצאת צו יבוא לנמל אילת שיחייב פריקת רכבים רק באילת כפי שהיה בעבר
האם רק מלחמה כוללת תציל את נמל אילת?
גדעון גולבר מנכ''ל נמל אילת דוחף להשבת צו יבוא הרכבים כבר מאז תחילת המלחמה

   בהנהלת נמל אילת מדברים על הסעיף הזה כבר מאז פרוץ המלחמה והספקת שינוע הרכבים ואניות מנמלי המזרח דרך הים האדום לאילת עקב פעילות החות'ים. בשנות התשעים של המאה הקודמת, הופעל הצו הזה מכוח תקנות חירום, לאורך שנים ארוכות, אף שחוקיותו הועמדה בסימן שאלה והוא היה זה שהפיח חיים בקו הימי דרך אילת, אף שלא תמיד היה בכך היגיון כלכלי או אפילו כזה שחוסך זמן ומאמץ, אבל היה בכך כדי לשמש צינור אוויר לנמל אילת שמרבית עבודתו הסתמכה על יבוא רכבים, ומיעוטה על אניות תפזורת ומשלוחים חיים מאוסטרליה.

 

   עם פרוץ סכסוך העבודה הנוכחי בנמל אילת, לאור רצונה של הנהלת החברה להוציא לחל"ת 26 עובדים מול התנגדותה של ההסתדרות, הועלתה במסגרת הדיונים בוועדת הכלכלה על סל סיוע נרחב לנמל אילת, גם ההצעה להשיב את צו היבוא המחייב יבוא דרך אילת לתוקף.  הכוונה היא כי אניות שיגיעו מאירופה ואף כאלו שיקיפו את כף התקווה הגדולה סביב אפריקה ויגיעו בדרך הארוכה לים התיכון, יימנעו מלעגון בנמלי חיפה ואשדוד שעלולים להיות מושבתים ככל שתפרוץ מלחמה אזורית כוללת בימים הקרובים לאור התקיפות המיוחסות לישראל בימים האחרונים ברחבי לבנון וסוריה. אוניות אלו ימשיכו במסלול מהים התיכון דרך תעלת סואץ ויגיעו לנמל אילת תוך שהן מאריכות את הדרך ביומיים ומייקרות כל רכב בסכומים שהוערכו על ידי גדעון גולבר מנהל נמל אילת ב-250-350 דולר בשל עלות המעבר ועלות הארכת ההובלה הימית. המתנגדים להשבת הצו הזה מציינים כי מי שירוויח ממנו, כאמור, הוא נמל אילת בלבד, שאחד מבעליו הוא שלומי פוגל המקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו.

 

    מנגד, בנמל אילת מדגישים את חשיבותו האסטרטגית, את הסיוע שהוא מעניק לבסיס חיל הים באילת וכן  את הגב הכלכלי שהעניקו עד כה לעובדים במשך כמעט כשנה ללא פעילות. תהנה הסיבות אשר יהיו, הרי שבמקרה של מלחמה אזורית כוללת תשבית את נמלי הים התיכון, יקר או לא, נמל אילת יהפוך לנקודת העגינה הבטוחה (והיקרה) היחידה בישראל, והכל כמובן בכפוף לכך שמל"ט, כטב"מ או טיל שיוט לא יזלוג מכיוון החות'ים ויפגע במתקניו.


מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש