לילד יש בעיות חברתיות, מה עושים?

מאת: מירב לוי דיאמנט ● צילום: אילוסטרציה ● 16/8/2024 18:33 ● ערב ערב 3185
הילד שלכם אינו שש לקראת מסיבת יום הולדת, הרשמה לתנועת נוער, יציאה לטיול שנתי, או אפילו מפגש משפחתי? לא כל הילדים נהנים ממפגשים חברתיים, חלקם בשל חרדה גבוהה במצבים חברתיים וחלקם בשל תחושת כישלון מוקדמת או סתם העדפה אישית ▪ כיצד מזהים את הסיבה ומטפלים בנושא ברגישות? ▪ קבלו מספר עצות להורה המבולבל
לילד יש בעיות חברתיות, מה עושים?
במקרה של ילדה המתקשה להסתגל חברתית בגן, מומלץ לארגן לה מסיבת פיג’מות עם הבנות שהיא רוצה להתחבר אליהן

   כאשר אחד מילדינו נתקל בבעיות חברתיות בגן או בבית הספר מיד עולה השאלה האם מדובר באופיו, או שמא הוא נתקל בקשיים חברתיים הניתנים לטיפול. הגבול יכול להיות דק ולכם כהורים חשוב מצד אחד לתת מענה מהיר לבעיה, כך שלא תתקבע, ומצד שני, לא לכפות על הילד התנהגויות שאינן טבעיות עבורו. לכן נקודת הפתיחה שלכם צריכה להיות שמי שנדרש לטיפול והדרכה הם אתם – ההורים, על מנת שתשעו כיצד להוביל את הילד לפתרון המצב.

   העובדה כי ילדכם צורך סמן מסכים מוגזם שאינו מתיר לו זמן למשחק עם חברים, הוא פונקצייה שתלויה בכם, ואולם היא לבדה לא תספק פתרון לילד שאין לו חברים. לכן עוד לפני שניגשים לפתרון הבעיה עצמה, יש לוודא שלילד יש די הזדמנויות ליזום או להשתתף באירועים כאלו וכי הוא אינו חווה דחייה כלשהי עוד בשלבי ההזמנה. בגילאים צעירים הדבר יכול להתגלות בכישלון של ילדים לגשת ולפתח שיחה עם ילדים אחרים בגן או בגן השעשועים, או במסגרת של פליידייט. ילדים שיעדיפו לשחק עם עצמם בפינה ולא להתערב בקבוצה, הם המועדים להתכנסות חברתית ותפקידכם הוא לזהות את המצב כבר בשלביו הראשונים.
   אלא שכאן יש לעצור עצירה מתודית ולהבהיר כי לא כל "בעיה" בקשרים החברתיים של ילידנו היא אכן בעיה. ילדים בהחלט רבים זה עם זה, בוחנים גבולות וטועים בניהול קשרים חברתיים, אך זהו בדרך כלל היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל. אלא אם מדובר בהתנהגויות חברתיות מוקצות כגון חרם וכד', יש לאפשר להם לנהל את חיי החברה שלהם באופן שאינו נכפה עליהם, ובחברת מי שהם נהנים להיות במחיצתו. אין טעם לכפות פליידייט עם ילד שילדכם אינו מתחבר אליו, ממש כשם שאין טעם לרשום ילד לתנועת נוער, אם נפשו נמצאת בעולמות הגיימניג או הספורט. התאימו את המסגרת החברתית לאהבות והעדפות של הילד ותקלו עליו להתקשר עם ילדים בעלי עולמות תוכן דומים לשלו.

 

למה כן צריך לשים לב?


   למקרים בהם הילד מקיים אינטראקציות מביכות באופן קבוע מול ילדים או מבוגרים אחרים. זה יכול להתבטא במנעד רחב של התנהגויות, לא כולן קיצוניות, אך המאפיין שלהם הוא שהילד אינו קולט את הדחייה או חוסר העניין או השעמום שמופנה כלפיו מצד האחרים והוא ממשיך בהתנהגות הזו באופן שמרחיק מעליו חברים. ילדים כאלו בדרך כלל גם יתקשו לעמוד בתורים, יתפרצו לדבריהם של אחרים ואף ישתמשו בכוח הזרוע לפתרון קונפליקטים.

   אחת הבעיות בקשיים חברתיים, היא שהם מתפתחים באטיות לאורך שנים ואם לא מזהים ומטפלים בהם, באמצעות טיפול פרטני או הדרכה הורית, הם גולשים לגיל הבגרות, אז קשה לנו הרבה יותר הורים לשלוט על מה שמתרחש בעולם החברתי של ילדינו ולכן יכולתנו לסייע הולכת וקטנה עם השנים.  אם אתם כבר בגיל ההתבגרות, צפו כי בעיות חברתיות של ילדיכם יגלשו אל הקשר שלכם עמם ועלולים להרחיק ביניכם, או לפגוע ברמת הביצוע שלהם בלימודים. אבחון דיכאון אצל ילדים הוא חשוב ביותר, אבחון סימני שאלה בנוגע למגדר אף הם חשובים מאוד בגיל ההתבגרות. היו קשובים לילדים שלכם, אם אתם מזהים משהו], אל תקברו את הראש באדמה, הציפו את הנושא מול הילד. גם אם יחיש בתחילה, בהמשך יתרצה וישתף, אתם מצדכם הבטיחו לו תמיכה וסיוע בכל מצב וללא שיפוטיות. 

 

אחת הבעיות בקשיים חברתיים, היא שהם מתפתחים באטיות לאורך שנים

 

כיצד תתמודדו עם אתגרים חברתיים בגן הילדים


    הורים רבים מתמודדים עם דאגות חברתיות של ילדיהם בגן הילדים, כגון קשיים ביצירת חברויות, השפעה שלילית של חברים חדשים והתנהגות גסה כלפי ילדם.

  •  במקרה של ילד המתקשה לרכוש חברים, ההמלצה היא לא ללמד אותו להחזיר מכות, אלא להגן על עצמו על ידי בעיטה, תפיסת היד המכה או דחיפת הילד המנסה לדחוף אותו.
  •  במקרה של ילד הסובל מהתקפי זעם קיצוניים, מומלץ להימנע מכעס או דיבור על הנושא, אלא לחבק אותו חיבוק דוב עד שיירגע.
  •  אם הילד מסרב להיגמל מחיתולים לקראת כניסתו לגן עירייה, מומלץ להוריד לו את הטיטול ולא להחזירו, תוך הכנה מנטלית להתמודדות עם שלוליות פיפי וערימות קקי למשך כחודש.
  •  במקרה של ילדה המתקשה להסתגל חברתית בגן, מומלץ לארגן לה מסיבת פיג'מות עם הבנות שהיא רוצה להתחבר אליהן, ולבדוק האם הקושי אכן מפריע לה או בעיקר להורה.
  •  אם ההורים מרגישים שהחברות של בתם מהוות השפעה רעה עליה, מומלץ לצמצם את פגישותיה איתן, שכן ההורים הם שקובעים את המציאות ממנה הילדים יתפתחו בכיוון הרצוי.


קושי בהבנת סיטואציות חברתיות עשוי להתבטא במספר דרכים

 

  • דיבור ללא הרף חוסר הבנה של סרקזם
  • שיתוף מידע בדרכים בלתי הולמות
  • הבנת מטאפורות כדברים תרתי משמע
  • היעדר הבנה מתי אנשים אחרים עצבניים
  • קושי להקשיב זמן ממושך
  • אמירת דברים בלתי הולמים
  • קושי להמתין לרשות דיבור
  • נטישת שיחות בהפתעה
  • חוסר הצבת גבולות במגע או באלימות

יש לכם דיווח, תמונה או וידאו? טעות בכתבה? כתבו לנו במייל או בווטסאפ


רוצים להיות מעודכנים 24/7? הצטרפו לקבוצת הווצאפ של חדשות ערב ערב באילת

חדשות אילת והערבה - יום יום באילת

תגובות

הוסף תגובה

בשליחת תגובה אני מסכים/ה לתנאי השימוש